سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 146730

امروزه گردشگری دومین صنعت دنیا با گردش مالی هزار و دویست میلیارد دلار بعد از صنعت نفت است. صنعتی که تاکنون در ایران نادیده گرفته شده است. هجوم گردشگران ایرانی در روزهای تعطیلات به كشورهای همسایه، خود گواه روشنی بر این مسئله است.

سلامت نیوز:امروزه گردشگری دومین صنعت دنیا با گردش مالی هزار و دویست میلیارد دلار بعد از صنعت نفت است. صنعتی که تاکنون در ایران نادیده گرفته شده است. هجوم گردشگران ایرانی در روزهای تعطیلات به كشورهای همسایه، خود گواه روشنی بر این مسئله است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،گویا در سایه بی‌توجهی مسئولان به این صنعت پردرآمد، نگاه مردم كشورمان به آثار و جاذبه‌های گردشگری كشورهای همسایه مصداق ضرب‌المثل مرغ همسایه غاز است، می‌باشد.


  نبود نقشه راه در حوزه گردشگری
شاید بتوان نبود نقشه راه، زیرساخت و سرمایه‌گذاری پایدار در حوزه گردشگری را مهم‌ترین دلایل عدم توسعه این صنعت در كشور دانست. از آنجایی‌كه همیشه مسئولان در سخنان خود از ایران به‌عنوان كشور چهار فصل با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، آثار باستانی چند هزار ساله و فرهنگی فاخر یاد می‌كنند، با برنامه‌ریزی و حمایت از فعالان این عرصه می‌توان به آینده این صنعت و شكوفایی اقتصاد كشور امیدوار بود.


در حال حاضر مسئولان حوزه گردشگری وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در كشور را اسفبار می‌دانند. از سوی دیگر باتوجه به وضعیت بودجه‌ای كشور ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در اولویت دولت نیست. كم نیستند شهرهایی در كشور كه روزانه حجم بالایی گردشگر از آنجا بازدید می‌كنند اما به دلیل نبود هتل و حتی یك اقامتگاه ماندگار، درآمدی برای ساكنان آن شهر ندارند. یكی از شاخص‌های توسعه گردشگری احداث هتل، یا اقامتگاه است كه در شرایط اقتصادی فعلی احداث آن به دلیل هزینه هنگفت آن امكان‌پذیر نیست، بسیاری از كارشناسان گردشگری حمایت از فعالان بخش خصوصی در این حوزه را راه‌حل این مشكل می‌دانند.


یكی از بخش‌هایی كه در چند سال اخیر رونق خوبی یافته،  اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. اقامتگاه بوم‌گردی نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل‌ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی‌و محلی است که عمدتا در خانه‌های قدیمی‌بازسازی شده و با شیوه‌ای که برای مسافران مطلوب باشد اداره می‌شوند.


در این اقامتگاه‌ها که تقریبا همگی آنها به‌صورت خانوادگی ارائه خدمات می‌کنند، سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی آنجا استفاده كنند و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برسانند. برخی از آنان فعالیت‌های طبیعت‌گردی مکملی چون بیابان‌گردی، جنگل‌نوردی، صحراگردی و گردشگری نجومی‌را نیز مکمل کار خود ساخته و خدمات کاملی را به مسافران خود ارائه می‌دهند. در چند سال اخیر شاهد توسعه این نوع اقامتگاه‌ها در كشور بوده‌ایم. اقامتگاه‌هایی كه بدون صرف هزینه‌ای برای دولت و رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی، به شکلی سازگار با معماری بومی‌و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل‌قبول و تعریف شده در محیط‌های طبیعی فراهم می‌‌کنند و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق بومی‌از یک طرف به رشد اقتصادی و بهبود معیشتی جامعه بومی‌کمک کرده و از طرف دیگر از رشد بی‌رویه مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کنند.


  بوم‌گردی، حفظ اصالت و فرهنگ است
محمد قره‌جانلو، موسس اقامتگاه بوم‌گردی در مینودشت در استان گلستان درباره بوم‌گردی  می‌گوید: بوم‌گردی به‌معنای حفظ اصالت و فرهنگ هر منطقه است، كه علاوه بر حفظ، آنها را نشر می‌دهیم.
 در چند سال اخیر با استقبال بی‌سابقه‌ای از بوم‌گردی مواجه شده‌ایم چراكه با رشد شهرنشینی و توسعه زندگی ماشینی، در روزهای تعطیل مردم به‌دنبال فرار از زندگی ماشینی و پناه بردن به طبیعت هستند.
 از سوی دیگر آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه‌ای برای گردشگران علی‌الخصوص خارجی جذابیتی وصف‌ناشدنی دارد.


  حضور گردشگران خارجی در مینودشت
او می‌افزاید: كلبه كوهستانی قزل‌باش نزدیك به یك سال پیش راه‌اندازی كردم. این اقامتگاه بوم‌گردی در ابتدا یك خانه روستایی متروكه بود كه پس از بازسازی و نوسازی و حفظ ساختار بومی و روستایی آن مانند استفاده از فرش‌های دستباف، نمد، پشتی‌های اصیل تركمن، پرده‌های سنتی گلستان و ... تاسیس شد.


قره جانلو همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره‌های پاراگلایدر در مینودشت می‌گوید: از سال 84 تاكنون چندین دوره جشنواره و مسابقه پاراگلایدر در مینودشت برگزار كرده‌ایم كه در این جشنواره‌ها حضور گردشگران خارجی از كشورهای اروپایی بسیار پررنگ بوده است.
او یادآور می‌شود: مدیر سازمان میراث فرهنگی كشور به‌تازگی از این بخش حمایت كرده‌اند و اعلام كردند دستورالعمل‌های اقامتگاه‌های بوم گردی تدوین شده  و به‌زودی ابلاغ می‌شود.اقامتگاه‌های بوم‌گردی رویکرد جدیدی در صنعت گردشگری است كه علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصاد، مانع مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود و همچنین راهی برای معرفی و حفظ فرهنگ و آداب و رسوم غنی كشورمان است.  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha