سقوط دختر هفت ساله مجهول‌الهویه با معلولیت شدید ذهنی و نابینایی از طبقه سوم "مجتمع نگهداری کودکان معلول ذهنی، جسمی بهزیستی نارمک" باعث مرگ این کودک شد.

سلامت نیوز: سقوط دختر هفت ساله مجهول‌الهویه با معلولیت شدید ذهنی و نابینایی از طبقه سوم "مجتمع نگهداری کودکان معلول ذهنی، جسمی بهزیستی نارمک" باعث مرگ این کودک شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این حادثه در حالی 22 فروردین امسال رخ دادکه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، علت آن را لق‌بودن لوله محافظ پنجره طبقه سوم مرکز و همچنین باز شدن بیش از حد استاندارد پنجره، عنوان کرده است.

سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در تشریح جزئیات این حادثه با استناد به فیلم موجود گفت: 22 فروردین و طبق فیلم‌های موجود در ساعت 20:46 دقیقه، دختر یادشده که دچار معلولیت شدید ذهنی، نابینایی و هم‌چنین اختلال رفتاری بود به دلیل لق‌بودن لوله محافظ پنجره طبقه سوم و باز شدن بیش از حد استاندارد پنجره، به پایین سقوط کرد.

وی با بیان اینکه «با توجه به اینکه کودک دارای اختلالات رفتاری و بیقراری بوده، توسط مربی بسته می‌شد» افزود: اما در آن زمان با توجه به فیلم موجود، مربی درحال عوض کردن پوشکِ کودک دیگری بوده و در این فرصت، کودک خود را به کنار پنجره رسانده و به پایین پرتاب می‌کند.

سخنگویی افزود: پس از این حادثه، بلافاصله با حضور نیروهای آگاهی و انتظامی کودک به بیمارستان الغدیر منتقل شده و در آنجا جان خود را از دست می‌دهد.

سخنگویی در ادامه درباره اداره این مرکز گفت که مرکز یادشده به صورت هیئت امنایی و با مشارکتهای مردمی و خیرین اداره می‌شود افزود: در این حادثه سازمان بهزیستی خود به عنوان شاکی پرونده، موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد، زیرا در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور از 102 هزار معلول در 2200 مرکز نگهداری می‌کند؛ لذا در چنین شرایطی خود مراکز باید در مقابل مردم و بهزیستی پاسخگو باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان بهزیستی، روز بعد از وقوع حادثه یعنی 23 فروردین نامه‌ای به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری بهزیستی ارسال و در ارتباط با کارمند خاطی درخواست پیگیری کرده است.

سراج، مدیرکل بهزیستی شهر تهران نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه «بلافاصله پس از وقوع حادثه، همراه با مدیران کشوری و حراست به محل حادثه رفتم و به کلانتری و قوه قضاییه نیز موضوع را اطلاع دادم» گفت: یک تیم رسیدگی به تخلفات ایجاد کردیم تا به پرونده رسیدگی کند. این کودک مجهول‌الهویه دارای معلولیت‌های ذهنی و جسمی و همچنین اختلالات رفتاری و نابینایی بوده و تحرک نیز داشته است.

وی در این باره که چطور کودکی با این شدت معلولیت و با توجه به اینکه تختش کنار پنجره نبوده، توانسته خود را تخت کنار پنجره برساند و به پایین پرتاب کند، گفت: تمام تخت‌های اتاق حفاظ دارند اما در خصوص علت وقوع چنین حادثه‌ای باید گفت کنترل کودکانی که دارای نابینایی و همچنین اختلالات رفتاری و معلولیت‌های ذهنی هستند، بسیار سخت است. آنها رفتارهای نابهنجاری از خود بروز می‌دهند که البته از سوی این دسته کودکان تا حدودی عادی است.

سراج همچنین در پاسخ به ادعای برخی کارکنان مرکز درباره فقدان حفاظ پنجره‌های طبقه سوم، تاکید کرد: تمامی طبقات مرکز نگهداری نارمک و همچنین تمامی تخت‌های اتاق دارای حفاظ هستند، در غیر این صورت و در صورت رعایت نکردن استاندارد به چنین مراکزی به هیچ وجه مجوز افتتاح و فعالیت نمی‌دهیم.

مدیر بهزیستی شهر تهران در عین حال با تاکید بر اینکه « "مراقب" باید دقت بیشتری در نگهداری از این کودک مجهول‌الهویه می‌کرد» گفت: این مادریار حدود 10 سال سابقه کار داشته و نباید با یک اتفاق تمام زحمات 10 سال او را زیر سوال برد؛ زیرا با توجه به تصاویر موجود حتی در زمان وقوع حادثه نیز این مادریار نه خواب بوده و نه سهل‌انگاری کرده و همچنان در حال زحمت کشیدن بوده است.

وی ادامه داد: در هرحال این مادریار دیگر در بخش مراقبت فعالیت نکرده و در روز بعد از حادثه به علت اینکه از نظر شرایط روحی و روانی تحت فشار بود از مرکز و از بخش مراقبت جابه‌جا شد.

سراج درباره برخورد با مسوولان خاطی هم گفت: درخصوص برخورد با مسوولان مرکز و مربی، باید هیات بدوی رسیدگی به شکایات بهزیستی تصمیم‌گیری کند؛ زیرا در مقابل قانون با هیچ‌کس شوخی نداریم و در این حادثه هر فردی مقصر شناخته شود، مطابق قانون با وی برخورد خواهد شد.

وی افزود: واقعیت این است که در حال حاضر در شهر تهران جذب نیرو ممنوع است و ما نه تنها در مرکز نارمک بلکه در تمامی مراکز نگهداری اعم از شبه خانواده‌ها، شیرخوارگاه‌ها، مراکز قرنطینه و... نیز با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم؛ به همین دلیل برای بسیاری از نیروهای بازنشسته جایگزین نداریم اما مراکز با وجود کمبود نیروها کیفیت خدمات خود را کاهش نداده و اگر قانون به آنها اجازه ندهد از طریق خیرین سعی در جبران کاستی‌های خود دارند، زیرا در حال حاضر این واقعیت وجود دارد که نیازهای مراکز با امکانات‌شان تناسب ندارد.

مدیر بهزیستی شهر تهران ادامه داد: در مرکز نارمک در حال حاضر حتی شاهد آن هستیم تعداد 13 یا 14 نفر از کودکان مسوولیت‌شان تنها با یک مربی است و این مشکلات تنها به علت این است که ما اجازه جذب نیرو نداریم و این درحالیست که ما نباید این مراکز را با مراکز صنعتی مقایسه کنیم؛ زیرا در این مراکز با آسیب‌ها، مردم و انسان‌ها سروکار داریم.

سراج ادامه داد: قبل از وقوع این حادثه نیز مشکل کمبود نیروی انسانی را به سازمان مدیریت اعلام کردیم و آنها نیز در حال رسیدگی به این موضوع هستند.

مدیر بهزیستی شهر تهران همچنین با اشاره به جابه‌جایی ساختمان مرکز نارمک گفت: در گذشته مشکل فضا داشتیم و به همین دلیل ساختمانی تازه تاسیس در مقابل ساختمان قدیمی با مشارکت خیرین ساخته شد که در حال حاضر افراد 15 سال به بالا در مرکز قدیم و افراد 15 سال به پایین در مرکز جدید نگهداری می‌شوند.

وی مرکز "نارمک" را که در زمینه نگهداری معلولان فلج مغزی و ذهنی، معلولانی که دارای نقض مادرزادی، ژنتیکی، مشکلات تنفسی و عفونی و افرادی که دارای مشکلات گوارشی شدید، آسیب‌های تنفسی، ادراری و سیستم دفاعی ضعیف و... فعالیت می‌کند، مرکزی "خاص" توصیف کرد و افزود: به طور کلی افرادی که دارای معلولیت‌های بسیار شدیدی هستند به این مرکز ارجاع می‌شوند.

سراج ادامه داد: این در حالیست که مرکزی مانند "وردآورد کرج" از کودکانی نگهداری می‌کند که چنین شرایطی نداشته باشند و بتوانند راه بروند و از نظر روحی و روانی نیز مشکلی نداشته باشند، همچنین اختلالات رفتاری آنها نیز قابل کنترل باشد.

مدیربهزیستی شهر تهران درباره مشارکت‌های مردمی در مرکز نارمک هم گفت: مراکزی مانند مرکز نارمک به دلیل نحوه فعالیت و شرایط کودکان حاضر در محل، مشارکت‌های مردمی خوبی را دریافت می‌کنند و عمدتا امور جاری مرکز از طریق این مشارکت‌ها تامین می‌شود و بهزیستی نیز حقوق کارمندان و پرسنل را پرداخت و همچنین در هزینه‌های جاری نیز مشارکت می‌کند.

سراج در عین حال با تاکید بر این مطلب که «مراکز نگهداری این‌چنینی نباید با ظرفیت بالا به فعالیت‌ ادامه دهند» افزود: دنیا به این سمت رفته است که تمامی مراکز کوچک‌سازی شوند و فرهنگ جامعه نیز باید به سمتی تقویت شود که خانواده‌ها از فرستادن سالمندان و فرزندان معلولان خود به مراکز نگهداری، خودداری کنند. در حال حاضر در مرکز نارمک حدود 160 کودک حضور دارند و این در حالیست که وجود مراکزی با حدود 100 یا 200 نفر جزو سیاست‌ سازمان نیست و اگر در حال حاضر به این مساله تن داده‌ایم، از ناچاری است.

مدیر بهزیستی شهر تهران همچنین گفت : بسیاری از این کودکان به دلیل شرایط جسمانی خاص در بیمارستان‌ها و علی‌رغم دریافت خدمات مراقبتی خاص، فوت می‌کنند و در این شرایط بهزیستی مقصر نیست.

وی ادامه داد: تصور کنید کودکانی به این مراکز آورده می‌شوند که با وجود چندین بار عمل‌های جراحی ، باز هم دارای مشکلات عدیده هستند و ما نیز نمی‌توانیم این افراد را پذیرش نکنیم؛ زیرا آنها هم انسان هستند اما باید به این نکته توجه کنیم که وقتی تعداد موارد خاصی که به یک مرکز فرستاده می‌شود زیاد شود، فوتی‌های آن مرکز نیز افزایش می‌یابد، در حالی که مسلما مسوولان مرکز نیز هیچ تمایلی برای رخداد چنین وقایعی در مراکز خود ندارند.

سراج تاکید کرد: ما به هیچ عنوان نسبت به وقوع اتفاقاتی از این دست بی‌تفاوت نیستیم و همواره معتقدیم مراجع قضایی و کلانتری نیز باید به این حوادث ورود کنند.

مدیربهزیستی شهر تهران درباره تاریخ دفن این کودک نیز گفت: 2 تا 3 روز پس از وقوع حادثه این کودک دفن شد؛ زیرا از سوی مراجع قضایی مجوز دفن نداشتیم و علت آن نیز این بود که پزشکی قانونی باید بررسی‌ها و گزارش‌های خود را انجام و به پایان می‌رساند.

مدیر بهزیستی شهر تهران در پایان با تاکید بر اینکه تمام نیروهای سازمان بهزیستی کشور با تمام توان در مراکز مختلف این سازمان، فعالیت می‌کنند، به باری که هر سال بر حجم کار این مراکز افزوده می‌شود اشاره کرد و افزود : برای مثال در سال حدود 18 هزار نفر براساس تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و چهار تا پنج برابر این رقم نیز در سال به جمعیت معلول کشور افزوده می‌شود، با چنین شرایطی بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی به تمامی این موارد رسیدگی کند و سایر دستگاه‌ها نیز باید حمایت‌ها، همکاری‌ها و همراهی‌های خود را از بهزیستی داشته باشند.

مرکز نگهداری معلولان نارمک در زمینه نگهداری معلولان فلج مغزی و ذهنی، معلولانی که دارای نقص مادرزادی، ژنتیکی، مشکلات تنفسی و عفونی، افراد دارای مشکلات گوارشی شدید و آسیب‌های تنفسی، ادراری و سیستم دفاعی ضعیف در پایتخت فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha