سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 146771

بر مبنای پژوهش‌ها، برخی نشانه‌ها بیانگر تعهد است، اما برخی علامت جدی اخطار به شمار می‌رود.

سلامت نیوز: بر مبنای پژوهش‌ها، برخی نشانه‌ها بیانگر تعهد است، اما برخی علامت جدی اخطار به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سپیده دانایی، افتادن در دام عشق آسان است، اما پرسش این است: «چگونه باید تشخیص داد که آیا این راه آغازی برای یک ارتباط بلندمدت است و یا اینکه بعد از مدتی کم‌رنگ شده و از میان خواهد رفت؟ به‌عبارت دیگر، چطور می‌توان تشخیص داد که این عشق تازه شکل‌گرفته واقعی است یا خیر؟»

و اکنون راه‌حل‌هایی برای گشودن این راز سر به مهر:

پرسش نخست: چه میزان شباهت میان دو نفر وجود دارد؟

 پرسش در این زمینه آسان‌تر از پاسخ دادن به آن است، به این دلیل که جذابیت‌های رمانتیک می‌توانند مانع قضاوت درست بشوند. آخرین پژوهش ها نشان می‌دهند که ما بیشتر تمایل داریم با فردی وارد ارتباط شویم که شباهت زیادی به او نداریم؛ البته این فقط در روابط کوتاه‌مدت مصداق پیدا می‌کند (آمودیو و شوورز 2005)؛ اما در روابط بلندمدت که نیازمند تعهدهای محکم تری نیز هست، شباهت ها، بیشتر تضمین‌کنندة روابط عاشقانه هستند؛ بنابراین همه باید از خود بپرسند که تا چه اندازه بین خودشان و فردی که انتخاب می‌کنند، در زمینة ارزش‌ها، اهداف و فعالیت‌های موردعلاقه‌شان در اوقات فراغت و پذیرا بودن نسبت به تجربه های تازه شباهت وجود دارد. این پرسش‌ها می‌توانند بینشی کارساز و راهنما در مورد امکان و ظرفیت و زمینه‌های واقعی ادامة رابطه به ما بدهند.

 

پرسش دوم: آیا دوستان یکدیگر را ملاقات کرده‌اید؟

در رابطه‌ای که احتمال پایدار شدن آن بیشتر است، دوستان و آشنایان هم با رابطة تازه شکل گرفته، در ارتباط قرار می‌گیرند. به نظر هم منطقی می‌رسد، چرا که همه تمایل دارند آشنایان مهم خود را در شبکه‌های اجتماعی‌شان وارد کنند. در حقیقت، تأیید دوستان می‌تواند یک عامل کلیدی در موفقیت رابطة بلندمدت باشد. شواهد نشان می‌دهد که هر چه دوستان بیشتری، شخص تازه‌وارد را بشناسند و هر چه افراد بیشتری او را تأیید بکنند، احتمال کمتری دارد که آن رابطة رمانتیک به هم بخورد. (فِلمی 2001).

 

پرسش سوم: آیا فرد مورد نظر شما هنوز در حال بررسی گزینه‌های دیگر است؟

وقتی کسی وارد رابطه‌ای انحصاری می‌شود، ناخودآگاه تغییری بنیادین در چگونگی مدیریت منابعی که توجه او را به خود جلب کرده در ذهنش به وجود می‌آید. پژوهش‌ها در زمینة فرایندهای شناختی نشان می‌دهند که وقتی فرد اشخاص جذاب دیگری را می‌بیند، اگر فرد متعهدی باشد، به‌طور خودکار از بروز احساسات خود در مورد شخص جدید جلوگیری می‌کند. اگر فرد مورد علاقة شما هنوز چشمش را بر روی دیگران نبسته، می‌تواند زنگ خطری باشد در مورد گذرا بودن این رابطه: کسی که احساس تعهد نــــدارد، همـواره در پــــی ارزیابی گزینه‌های ممکن دیگـــــر نیز خواهد بود.

 

پرسش چهارم: آیا از تنهایی می‌ترسید؟

 فرد گریزان از تنهایی ممکن است تصویری آرمانی، اما فراتر از واقعیت از یک رابطة عشقی جدید در ذهن خود خلق کند. شواهد نشان می‌دهند افراد گریزان از تنهایی این نکته را که انتظارات پایین‌تری در مورد یک شریک زندگی دارند باور ندارند، اما در عمل به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نشان می‌دهد راحت‌تر با افرادی که معیارهای شخصیتی پایین‌تری دارند سازگار می‌شوند. (اشپیلمن 2013). برای نمونه این افراد به همان میزان قادر به ابراز علاقه به افراد بی‌ملاحظه و کم‌توجه هستند که به افراد دلسوز و فهیم. داشتن ویژگی انتخاب-گری نکتة بسیار مهمی برای افرادی است که به دنبال یک زندگی حقیقی هستند.

 

پرسش پنجم: واکنش فرد مورد علاقة شما دربارة تعهد چیست؟

 معمولاً افــــــرادی که به دنبال یک رابطة کوتاه‌مدت و کم‌دوام هستند، از شیوه‌ها و تاکتیک‌هـــــــای هوشمندانه‌ای برای شانه خالی کردن از بار سنگین تعهد استفاده می‌کنند. افراد ممکن است رفتارهای متنوعی برای گریز از تعهد از خود نشان دهند (جانسون و باس 2012). مثلاً ممکن است دیگر در مورد رابطه صحبتی نکنند یا جواب پیامک‌ها، تلفن و پست الکترونیکی را ندهند. یا حتی ممکن است قرار ملاقات خود را با دوستان و خانواده فراموش کنند. چنین رفتارهایی بیانگر ضعف تعهد است و معمولاً پی در پی از این گونه اشخاص سر می زند. افرادی که از داشتن یک رابطة بلندمدت می‌هراسند و می‌گریزند، ممکن است رفتارهای آسیب‌زننده‌ای از خود نشان دهند، آن‌هم با هدف پیشگیری از هرگونه پیشروی در رابطه‌شان. اگر رابطة شما چنین شکلی دارد، باید گفت که نشانی از دوام و پایداری در آن دیده نمی‌شود.

عوامل اثرگذار بسیاری در مورد اینکه آیا یک رابطة تازه شکل گرفته به ارتباطی بلندمدت تبدیل خواهد شد یا خیر وجود دارد؛ اما همین نکته‌های بیان شده نیز می‌توانند نقطة آغازی برای ارزیابی هر رابطة تازه شکل گرفته‌ای باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha