معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گفت: برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی مردم از برنامه‌های امسال است که ۱۴ استان جدید در این برنامه دیده شده است و برنامه مراقبت‌های اولیه نیز در شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری اجرا می‌شود.

استمرار برنامه پزشک خانواده با روش جدید

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گفت: برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی مردم از برنامه‌های امسال است که ۱۴ استان جدید در این برنامه دیده شده است و برنامه مراقبت‌های اولیه نیز در شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری امروز در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت: پوشش همگانی سلامت هدف ماست و دارای سه جزء مردم، نظام ارائه خدمات و نظام تأمین مالی است.

وی افزود: در این زمینه مردم دسترسی و بهره‌مند شدن از خدمات را می‌خواهند و باید در این زمینه مطمئن شوند.

وی ادامه داد: در مدت اجرای برنامه طرح تحول سلامت 7برنامه تدوین و هشت پروژه مرتبط اجرا شد. 70 درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها به همین دلیل حاشیه‌نشین‌ها را اولویت قرار دادیم و یک میلیون و 250 نفر را در مشهد و 450 نفر را در تبریز پوشش دادیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در رابطه با اقدامات مناسب برای جمعیت حاشیه‌نشین و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر گفت: یک کارشناس سلامت تعریف شد و پرونده سلامت برای 10 میلیون حاشیه‌نشین و 4 میلیون نفر در شهرهای زیر 50 هزار نفر تشکیل شد و تا امروز 774 مرکز و پایگاه سلامت راه‌اندازی شده است.

سیاری 4 عامل گسترش بیماری‌های غیرواگیر را دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و نداشتن فعالیت فیزیکی عنوان کرد و از طراحی برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خبر داد.

وی از به بهره‌برداری رسیدن دو هزار خانه بهداشت خبر داد و گفت: در سال گذشته سرانه پزشک خانواده 21 هزار تومان بود که در سال 93 به 96 هزار و 500 تومان رسید. همچنین 348 ماما جذب شد، هزار خانه بهداشت به بهره‌برداری رسید و دو هزار خانه بهداشت تعمیر شد.

وی تصریح کرد: هزار و 673 باب مرکز بهداشت با ارائه خدمات دندانپزشکی تجهیز شد،‌ 2 هزار و 400 عقد قرارداد خودرو برای‌ ده‌گردشی، 436 قلم دارو تأمین و 5 قلم مکمل تهیه شد. واکسن پنتاوالان به مجموعه واکسن‌ها اضافه و تمام خانه‌های بهداشت روستایی به سیستم الکترونیک مجهز شدند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:‌در سال 94 تقویت برنامه خدمات مراقبت اولیه در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر را دنبال خواهیم کرد و به شهرهای 500 هزار نفر می‌رسانیم.

سیاری گفت: برنامه پزشک خانواده با اعتبار 305 میلیارد تومان با روش جدید در دو استان فارس و مازندران به همراه یک کارشناس مراقبت سلامت و پزشک ادامه خواهد یافت.

سیاری همچنین از عملیاتی کردن برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی و توانمندسازی مردم خبر داد و گفت: خودمراقبتی بسیار مهم است چرا که هم‌اکنون میلیاردها تومان خرج تریاک و هروئین می شود و 10 هزار میلیارد تومان پول سیگار می‌دهند که زودتر بمیرند.

سیاری گفت:‌ بهداشت عمومی، تهیه غذای سالم و آب سالم و داشتن رژیم غذایی سالم از اولویت‌های ماست که به زودی برنامه آن عملیاتی می شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: 2 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای این برنامه در روستاها و 518 میلیارد تومان برای شهرهای زیر 20 و 50 هزار نفر اختصاص یافته و 14 استان دیگر را زیر پوشش روش جدید خواهیم برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha