رییس سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص درآمدهای اختصاصی این سازمان، نیاز کشور به پلاسما را حدود 600 هزار لیتر عنوان کرد و گفت: در صورت تامین این میزان پلاسما، شاهد تولید داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای صددرصد ایرانی خواهیم بود.

سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص درآمدهای اختصاصی این سازمان، نیاز کشور به پلاسما را حدود 600 هزار لیتر عنوان کرد و گفت: در صورت تامین این میزان پلاسما، شاهد تولید داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای صددرصد ایرانی خواهیم بود.

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در گفت‌و‌گو با ایسنا، در مورد میزان پلاسما در کشور با بیان اینکه میزان پلاسمای بازیافتی ما در سال گذشته به 170 هزار لیتر رسید،‌ گفت: این میزان پلاسما را جهت تولید فاکتور 8، آلبومین و IVIG به کشورهای اروپایی فرستاده و تحت نظارت ما محصولات مشتق از پلاسما وارد کشور و مصرف می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این سازمان غذا و دارو یک ظرفیت حدود 200 هزار لیتری را از طریق حدود هفت مرکز جمع‌آوری پلاسما ایجاد کرد. بنابراین ظرفیت جمع‌آوری پلاسما در حال حاضر به 170 هزار لیتر در کشور رسیده است.

به گفته پورفتح‌الله، اگر حجم واردات را در میزان فعلی در نظر بگیریم، به حدود 600 هزار لیتر پلاسما در کشور نیاز داریم که سازمان انتقال خون تلاش می‌کند بخشی از آن را از طریق پلاسمای بازیافتی در چرخه خود ایجاد کند و بخشی از آن نیز از طریق مراکز خصوصی که به آنها مجوز داده‌ایم، تامین شود.

امید انتقال خون به تامین 600 هزار لیتر پلاسما طی سه سال آینده

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تامین ظرفیت 600 هزار لیتری پلاسما در کشور طی بازه زمانی دو تا سه ساله اظهار کرد: در صورتی که بتوانیم این میزان پلاسما را تولید کنیم صد در صد داروهای مشتق از پلاسما نیز با پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود. به عبارت دیگر همانطور که صددرصد خون و فرآورده‌های خونی از طریق هموطنان ما اهدا می‌شود، داروهای مشتق از پلاسما نیز با پلاسمای ایرانی تامین و ارائه خواهد شد.

پورفتح‌الله همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون، تصریح کرد: متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رییس سازمان انتقال خون چندی پیش در گفت‌و‌گو با ایسنا خواستار بازگشت صددرصد درآمدهای اختصاصی این سازمان شده بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha