وزیر بهداشت گفت:‌ قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نیست، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تا مجلس پول ندهد، نمی‌توانیم اجرا کنیم. کمبود پرستار را می‌خواستیم با جذب ۱۶ هزار پرستار شرکتی جبران کنیم اما استقبال نکردند.

تا پول ندهند، تعرفه‌های پرستاری اجرا نمی‌شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت:‌ قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نیست، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تا مجلس پول ندهد، نمی‌توانیم اجرا کنیم. کمبود پرستار را می‌خواستیم با جذب ۱۶ هزار پرستار شرکتی جبران کنیم اما استقبال نکردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسن هاشمی در نشست خبری در حاشیه برگزاری مراسم ملی نقد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت: رسانه‌ باید به طرح تحول سلامت کمک کنند چون نوپا است و باید مشکلات مردم در این حوزه کاهش یابد و امیدواریم حمایت مجلس از این طرح ادامه یابد و شاهد این باشیم با تقویت بیمه‌ها و تأمین منابع پایدار بتوانیم سایر حلقه‌های این زنجیره را در بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به مرحله اجرا درآوریم.

وی در مورد اینکه به درمان بیش از بهداشت توجه می‌شود، افزود: بارها گفته‌ام اگر یک ریال اعتبار یا یک پرسنل بهداشت در جای دیگری به کار گرفته شود شرعاً اشکال دارد. بالاخره این مهاجرت از بخش بهداشت به درمان وجود داشته ولی این طور نیست که در سال گذشته به بهداشت توجه‌مان کم بوده باشد البته اعتبارات بهداشت را به تدریج دریافت کردیم و مشکلات مردم در حوزه درمان آن قدر سنگین بود که پرداختن به آن را آغاز کردیم.

هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با انتقادهای وارده به گام سوم طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های درمانی گفت: گام سوم از قدم‌های مهمی بود که مراقبت‌ از جامعه پزشکی و مردم را در پی داشت روی این بسته هیچ تبلیغی نکردیم اما وقت زیادی را گرفته و دریافت‌های خارج از مصوبه قانونی وجود داشت و آن طور که دولت هدف‌گذاری کرده بود میسر نمی‌شد مگر اینکه تعرفه‌ها واقعی شود.

وزیر بهداشت گفت:‌ در این مسیر حرکت کرده‌ایم البته 3 تا 5 سال زمان لازم است تا برنامه‌هایمان به خوبی پیش برود باید جامعه پزشکی همراهی کنند و دولت هم بی‌توجه نباشد و مانند گذشته که تعرفه‌ها را سرکوب می‌کرد رفتار نکند.

وی گفت: هم‌اکنون دریافت تعرفه غیر مصوب در شهرستان‌ها وجود ندارد و در تهران در حال کنترل است و امسال با نظام پزشکی برنامه داریم تا آن را کنترل کنیم اما اگر واقع‌بین نباشیم شدنی نیست.

هاشمی افزود: برخی‌ها بی‌انصافی کردند و تمام خدمات ما را به نوعی خواستند قلمداد کنند که برای حمایت از صنف بوده و خواسته‌ایم پول را به عده‌ای خاص بدهیم و هزینه دولت را افزایش داده‌ایم در حالی که این گونه نبوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای پزشکان عمومی و مناطق محروم حقوق‌شان را از یک میلیون و 400 به 5 میلیون و 700 تومان رسانده‌ایم و برای پزشکان مناطق مرزی پرداخت 12 میلیونی هم داریم با این وجود فقط توانسته‌ایم 2 هزار پزشک را جذب کنیم.

وی افزود: بیمه‌ها، دولت و مجلس چشم‌شان را برای دریافت غیرقانونی روی هم گذاشتند و مردم بیش از بیمه‌ها پرداختند. مثلاً در مورد عمل لوزه قبلاً حدود 18 هزار تومان به جراح می‌دادند که 3برابر شد اما در تلویزیون گفتند 300 برابر؛ یا برای زایمان طبیعی 29 هزار به پزشک می‌دادند که به 100 هزار تومان رسید که گفتند دریافت‌‌ها را 360 برابر کردند.

وزیر بهداشت گفت: طوری این اخبار منعکس شد که منصفانه نبود و باید خوشحالی مردم را ببینیم که خدمات خوبی می‌گیرند به طور کلی هزار میلیارد تومان برای گام سوم هزینه کردیم تا 10 هزار میلیارد تومان مردم هزینه نکنند.

* یکسان‌سازی بیمه‌های پایه به معنی بازگشت بیمه به وزارت بهداشت نیست

هاشمی همچنین گفت: باید یک بیمه به عنوان پایه وجود داشته باشد و سیاست‌گذاری آن با محوریت وزارت بهداشت باشد. این در حالی است که پاشنه آشیل طرح تحول سلامت بیمه‌ها و رفتارها آنها هستند.

وی افزود: باید آنچه در سیاست‌های ابلاغی رهبر در رابطه با بیمه‌ها آمده اجرا شود و وزارت بهداشت در توزیع منابع محوریت باشد. بنابراین یکسان‌سازی پایه بیمه به معنی بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت نیست وزارت بهداشت در مورد هزینه کردن اعتبارات مسئول باشد و دفترچه‌های بیمه توانمندتر شوند.

* بیشترین مشکل در خود ما پزشکان است

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که منتقدان اصلی طرح تحول سلامت جامعه پزشکی است، گفت:‌ پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان خوشحالند چون می‌بینند که مردم خوشحالند بنابراین همه باید همراه باشند اما انتظار تحسین از همه را نباید داشته باشیم.

وی گفت: بیشترین مشکل در خودمان است ادعاهایی می‌شود که صحت ندارد و حرف‌های تریبون‌پسندی زده می‌شود که با هر انگیزه‌ای که باشد نتیجه‌اش به نفع مردم نیست.

* ضریب اشغال تخت 90 درصدی شده است

هاشمی همچنین در مورد کمبود نیرو و تجهیزات ادامه داد: با کمبود نیروی زیادی مواجه‌ایم دولت و مجلس اجازه استخدام نداده است حتی در یک بیمارستان در فارس ضریب اشغال از 45 به 90 درصد افزایش یافته است و کمبودها بیشتر آشکار می‌شود.

وی گفت: برنامه امسال خرید خدمت شرکتی است تا در قالب پرستار و نیروی خدماتی بتوانیم استخدام انجام دهیم.

هاشمی گفت: مراکزی وجود دارد که به ازای 14 تخت یک پرستار بیشتر نیست در حالی که باید 3 تا 4 نفر باشند یکسال منتظر شدیم که مجوز بگیریم در قالب شرکتی مجوز 16 هزار پرستار را دادند اما به دلیل رفتارهای ناپسند برخی شرکت‌ها فقط 4 هزار نفر جذب شد.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین در قالب شرکت هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت که ثبت شده کمبود نیرو را رفع خواهیم کرد همچنین 10 هزار نیروی بهیار آموزش لازم را دریافت کرده است.

* اجرای تعرفه‌های پرستاری منوط به تأمین پول است

وی همچنین گفت:‌ برای خدمات پرستاری و تعرفه‌گذاری آنها که حدود 200 نوع پوشش جدید می‌شود به شورای عالی بیمه برده شده که در بخش دولتی خواهد بود اما حتماً باید پول باشد تا اجرا شود.

هاشمی افزود: 2 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد که علی‌رغم سیاسی‌کاری‌هایی که به نفع پرستاران نیست تا پولش تأمین نشود اجرا شدنی نیست.

وزیر بهداشت گفت:‌ تحقق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کمتر از 30 درصد بوده است وقتی برنامه‌ای نوشته می‌شود باید پولش را هم داد ما قبول داریم که دریافت پرستاران منصفانه نیست.

* کارانه پرستاران از اول مهر 3 برابر افزایش می‌یابد

وی افزود: با این وجود پرداخت معوقه پرستاران را به‌روز کردیم در حالی که 5 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی داشتیم و 70 درصد کارانه آنها را از اول مهر افزایش دادیم.

هاشمی گفت: می‌دانیم که باز طلبکار هستند و به آنها حق می‌دهیم و از اول مهرماه نیز کارانه‌های آنها 3 برابر افزایش می‌یابد اما این پول‌ها که 28 درصد از درآمد پزشکان می‌شود به عنوان کارانه بین این گروه‌ها توزیع خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای پرسنل ما خیلی کوتاهی شده و به دنبال آن هستیم که نسبت دریافتی بین گروه‌های غیر پزشک و پزشکان که اکنون 5 تا 6 برابر است را کاهش دهیم.

* نقد وزیر بهداشت از عملکرد خود

وی بیان داشت: اگر قبل از آغاز به کار آمادگی و شناختم به اندازه امروز بود کار را بهتر می‌توانستیم آغاز کنیم و بهتر می‌شد اداره کرد.

هاشمی افزود: در یک سال و نیمی که گذشته شاید می‌توانستیم در تقویت روابط بین بخشی بیشتر مؤثر باشیم اما گرفتار اموری شدیم. البته فکر می‌کنم هدف‌گذاری مناسبی انجام داده‌ایم و در مورد طرح تحول سلامت حمایت بیمه‌ها و پایدار شدن منابع از مسائلی است که همچنان مبهم است و اگر محقق نشود اعتماد مردم سلب می‌شود.

* یکپارچه شدن شبکه بهداشتی در استان تهران

وزیر بهداشت گفت:‌ یکپارچه شدن شبکه بهداشتی در تهران به معنی بازگشت و ادغام دوباره برخی از اختیارات وزارت بهداشت به آموزش عالی نیست. قبول دارم که باید فرصت نقد را بدهیم اما معتقدم دانشگاه‌های تهران باید در میسر دانش حرکت کنند و وظیفه خدمات بهداشتی و رسیدگی به مشکلات مردم زیر نظر معاون بهداشتی یا وزیر برای هماهنگی بیشتر سه دانشگاه باشند. این دانشگاه‌ها در این صورت می‌توانند به مسائل علمی خود بپردازند.

* کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی

وی همچنین در مورد ازدحام جمعیت بیماران در بخش دولتی ادامه داد: در صورتی که ضریب اشغال برخی از تخت‌ها به ویژه تخت‌های ویژه و ICU بیش از 85 درصد باشد می‌توانند از بخش خصوصی خرید کنند.

هاشمی گفت: مشکل کمبود تخت جدی است و بعید می‌دانم دولت سالانه با جایگزینی تخت فرسوده بتواند بیش از 2 هزار تخت را اضافه کند در حالی که کمبودها بیش از 70 هزار تخت است و سال‌ها زمان می‌برد.

* کاهش 10 درصد سزارین و 2 درصدی مرگ مادر و نوزاد

وزیر بهداشت همچنین در مورد اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی گفت: در یک سال گذشته با اجرای این برنامه در سراسر کشور و رایگان شدن آن در بیمارستان‌های دولتی میزان سزارین 5.7 درصد بود و در مقایسه با سال‌های گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: شاخص مرگ مادر و نوزاد نیز 2 درصد کاهش یافته است.

هاشمی گفت: فارغ‌التحصیلان ما بیشتر آموزش سزارین دیده بودند و تصور می‌شود که آمار بیش از اینها شود امیدواریم این مشکل جدی که ترویج سزارین بوده یا به دلیل تمایل مردم یا تشویق پزشک بوده رفع شود و در طول این سالیان برای اولین‌بار آمار سزارین کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار-عدالت خواه ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    4 0
    آقای وزیر! حقوق گرفتن چند ده میلیونی یک عده و چند صدمیلیونی یک عده و و چند صدبرابری سایر اعضای تیم بر خلاف قانون، شرعا اشکال ندارد؟ اینکه من کاری را انجام میدهم و پولش را به مبلغی بیشتر از دست مزدم به دیگری می دهی شرعا اشکال ندارد؟ راستی این شرع شما نامش چیست؟ بفرمایید که ماه به ا« ایمان بیاوریم شاید توانستیم با پول دسترنج دیگران شرعی برای خودمان کاخهایی بنا کنیم!!!
  • پرستاران عدالتخواه ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 0
    آقای وزیر مگر مجلس پول داده بود به پزشکان که به پرستاران هم پول بدهد !؟ اگر پرستارآن هم زیر میزی بگیرند شما برایشان مبلغی در نظر می گرفتید!! ولی حیف که پرستاران زندگی شان و آخرتشان را با پول عوض نمی کنند.
  • نرگس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    چطور برای پزشکا راحت بودجه میگیرین ولی به بقیه نمیرسه!!! شاید هم به اسم کل سیستم میگیرید ولی برای یه عده خرج میکنید....