دبیر کل خانهٔ پرستار در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت، ضمن ابراز تاسف از سیاسی خواندن مطالبات جامعه پرستاری از سوی وزیر در مراسم روز ماما، افکار عمومی را بهترین قاضی برای سنجش میزان قانون گریزی و سلطه‌گری گروههای مختلف حوزهٔ درمان دانست.

واکنش دبیر کل خانه پرستار به سخنان وزیر بهداشت: سیاسی نیستیم

سلامت نیوز: دبیر کل خانهٔ پرستار در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت، ضمن ابراز تاسف از سیاسی خواندن مطالبات جامعه پرستاری از سوی وزیر در مراسم روز ماما، افکار عمومی را بهترین قاضی برای سنجش میزان قانون گریزی و سلطه‌گری گروههای مختلف حوزهٔ درمان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در بخش‌هایی از این نامه سرگشاده آمده است: پیرو فرمایشات جنابعالی در مراسم روز ماما مبنی بر سیاسی کردن قضیه پرستاری و اینکه جامعه پرستاری را زورگو، تندرو و فاقد عقلانیت لازم معرفی نموده‌اید، ضمن ابراز تاسف از این نحوه گفتار، لازم می‌دانم جهت تنویر افکار عمومی و دفاع از پرستاران مطالبی را مطرح کنم.

در ادامهٔ این نامه با اشاره به اینکه جامعهٔ پرستاری مدت‌ها صبر کرده تا از طرق قانونی مطالبات صنفی‌اش پیگیری شود و قوانین بر زمین مانده اجرایی شود، آمده است: [پرستاران] از انتصاب جنابعالی به وزارت ۶ ماه صبر کردند تا درجریان مشکلات پرستاری قرار گیرید. بعد از آنکه خبری نشد از طریق مذاکرات و مکاتبات با روسای بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بعد با ارسال طومار سعی کردند مشکلاتشان رابه مسئولان منعکس نمایند.

در این نامه ضمن یادآوری این نکته که باید در تهیه و تدوین طرح تحول سلامت نظر نقطه نظرات جامعهٔ پرستاری هم در نظر گرفته می‌شد، گفته شده است: «جامعه پرستاری انتظار داشت حداقل در تهیه و تدوین و چگونگی اجرای طرح نظام سلامت نظراتشان را در نظر می‌گرفتید چون پرستاران به عنوان صاحب نظر‌ترین گروه در مورد بیماران می‌توانستند بسیار کمک کننده باشند. با توجه به تخصیص بی‌سابقه بودجه و افزایش تا ۴۰۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی فکر می‌کردند حداقل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به موازات آن اجرایی می‌شود، که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.»

دبیرکل خانه پرستار در ادامهٔ این نامه، برخی مواضع و اقدامات وزارت بهداشت را که به زعم وی مغایر با اصل مشارکت جمعی و رعایت عدالت در حوزهٔ درمان است برشمرده است. تهیه و تدوین طرح‌های ملی تحول نظام سلامت بدون مشارکت گروههای پزشکی و پرستاری، تصاحب تمامی پست‌های ریاستی و مدیریتی و حساس از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تا وزارت بهداشت و دریافتی‌های ده‌ها میلیون تومانی در بخش دولتی و صد‌ها میلیون تومانی در بخش خصوصی برای گروهی خاص و اختلاف بی‌سابقه در پرداخت‌ها در مقایسه با سایر کشور‌ها و منطقه از جمله مواردی است که شریفی مقدم به آن اشاره کرده است.

وی موضعگیری جامعهٔ پرستاری را در مقابل تمام این اقدامات، قانونمند و مبتنی بر مطالبه محوربودن خواسته‌های جامعه پرستاری دانسته و وزیر بهداشت را دعوت کرده تا اجازه دهد افکار عمومی در این خصوص قضاوت کنند.

گفتنی است وزیر بهداشت درمراسم بزرگداشت روز ماما گفته بود،"عده‌ای هستند که پرستار را به جان پزشک انداخته و پزشکان را به نحوی خاص نشان می‌دهند اما این مسائل سیاسی است و در این فضای غبارآلود کسی به حق خودش نمی‌رسد".

متن نامه سرگشاده دبیرکل خانه پرستار در ادامه آمده است:

 "جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

با سلام واحترام

پیرو فرمایشات جنابعالی در مراسم روز ماما مبنی بر سیاسی کردن قضیه پرستاری و اینکه جامعه پرستاری را زورگو، تندرو و فاقد عقلانیت لازم معرفی نموده‌اید، ضمن ابراز تاسف از این نحوه گفتار، لازم می‌دانم جهت تنویر افکار عمومی مردم عزیز و در دفاع از پرستاران مظلوم مطالبی را بشرح زیر عرض نمایم:

پرستاری بعنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتی را به مردم ارایه می‌دهند وعلی رغم تلاش‌های بی‌شائبه و شبانه روزی، همواره مورد بی‌مهری و کم توجهی سیستم حاکم بر وزارت بهداشت قرار گرفته و با عنایت به نفش وتاثیر گذاری عمیق وگستردهدر سیر درمانی بیمار و فرآیند سلامتی مردم متعجبانه کمترین نقش را در تصمیم گیر‌ها، سیاست گزاری‌ها و برنامه ریزی‌های در نظام سلامت را داشته‌اند در نتیجه این بی‌توجهی باعث کاهش انگیزه‌های شغلی و بدنیال آن ترک شغل‌های فراوان و تغییر شغل‌های زیاد، مهاجرت به خارج از کشور و حتی خانه نشین شدن پرستاران، فشار بی‌امان به پرستاران شاغل و مستهلک شدن زودرس پرستاران ناشی از شغلو نهایتاً آسیب و خسارات جبران ناپذیر به بیماران و مردم شده است بطوریکه شاخص‌های پرستاری قبلا در حد کشورهای پیشرفته بوده ولی بعد از ۴۰ سال تعداد تخت به پرستار تغییری ایجاد نشده و هم اکنون در حد کشورهای عقب افتاده و منطقه هستیم!

آقای وزیر

جامعه پرستاری جزء مظلوم‌ترین گروهی هستند که علی رغم فشارهای فراوان، ظلم‌ها زیاد، تبعیض‌های بی‌امان و بی‌عدالتی‌های گسترده به شیوه‌ای بسیار نجیبانه مشکلاتشان را پی گیری نموده، بطوریکه پس

 از انتصاب جنابعالی به وزارت ۶ ماه صبر کردند تا درجریان مشکلات پرستاری قرار گیرید. بعد از آنکه خبری نشد از طریق مذاکرات و مکاتبات با روسای بیمارستان‌ها دانشگاه‌ها و بعد با ارسال طومار سعی کردند مشکلاتشان رابه مسئولان منعکس نمایند.

پرستاری انتظار داشت حداقل در تهیه و تدوین و چگونگی اجرای طرح نظام سلامت نظر اتشان را می‌گرفتید چون پرستاران به عنوان صاحب نظر‌ترین گروه در مورد بیماران می‌توانستند بسیار کمک کننده باشند و با توجه به تخصیص بی‌سابقه بودجه و افزایش تا ۴۰۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی فکر می‌کردندحداقل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به موازات ان اجرایی می‌شد، که نکردید!

وعده دادید تعرفه گذاری را پایلوت کنید که در حد وعده باقی ماند، قول دادید که ۳۵۰ خدمت و سپس ۲۵۰ خدمت را در کنار حدود ۷۰۰۰ خدمت بقیه گروه‌ها در کتاب ارزش نسبی اضافه کنید که به این وعده هم عمل نشد و...

اقای وزیر

جامعه پرستاری کشور ناامید از جنابعالی و مسئولین وزارت بهداشت مجبور به نگارش نامه سرگشاده به رئیس جمهور با بیش از ۴۵ هزار امضاء الکترونیکی در خصوص اجرای قانون شد، با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بسیاری از مناطق کشور مشکلات پرستاری را مطرح نمودند. ولی متاسفانه جنابعالی و مسئولین وزارت به جای تعامل و گفتگو سعی در خنثی و بی‌اثر کردن و قانع کردن دیگران پرداختید.

آیا پرستاران چاره‌ای به جز اعتراض و تجمع داشتند من نمی‌دانم آیا این روند پی گیری زورگیری، تند روی یا سیاسی است؟!

 و علی ایحال نمونه‌هایی از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص پرستاری وهم چنین رفتارهای پرستاری راجهت مقایسه اعلام نموده و قضاوت را بر عهده وجدان‌های بیداروافکار عمومی واگذار خواهیم کرد:

 الف: مواضع و اقدامات سیستم حاکم بر وزارت بهداشت:

۱-    تهیه و تدوین طرح‌های ملی تحول نظام سلامت توسط تعدادی از انجمن‌های پزشکی بدون مشارکت بقیه گروههای پزشکی وپرستاری.

۲-    تصاحب تمامی پست‌های ریاستی ومدیریتی وحساساز بیمارستانهاو دانشگاه‌های علوم پزشکی تا وزارت بهداشت.

۳-    دریافتی‌های ده‌ها میلیون تومانی در بخش دولتی و صد‌ها میلیون تومانی در بخش خصوصی برای گروهی خاص و اختلاف بی‌سابقه در پرداخت‌ها در مقایسه با سایر کشور‌ها ومنطقه.

۴-    دریافت حداقل ۵۰% حق العمل حتی بدون حضور بر بالین بیمار توسط گروهی خاص

۵-    بازداشت غیرقانونی دو پرستار در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران توسط عوامل حراستی و معرفی به دادگاه که حکم برائت دال بر بی‌گناهی انان می‌باشد.

۶-    برخورد زشت ونامناسب عوامل حراستی با همکاران خانم پرستار و تفحص در موبایل و ورود به حریم خصوصی پرستاران

۷-    کسر کردن اضافه کار و کارانه پرستاران که در تجمع صنفی مجتمع بیمارستان امام خمینی شرکت کردند.

۸-    صدور حکم دستوری و ناعادلانه هیات تجدید نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران در تغییر محل جغرافیایی نماینده صنفی پرستاران به اتهام شرکت در تجمعی که توسط مقام قضایی صنفی تلقی شده است.

۹-    عدم تمکین وزرات بهداشت به فرصت دو ماهه کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

۱۰-اعمال نفوذ در برنامه‌های در حوزه نظام سلامت در رسانه ملی و حذف منتقدین و القاء اینکه برنامه‌های در این حوزه باید مثبت باشد

 ۱۱-لغو یک طرفه جلسه جنابعالی با هیات رئیسه مجلس و نمایندگان پرستاری در اسفندماه گذشته.

۱۲-عدم توجه به تذکرات مکرر نمایندگان محترم مجلس شواری اسلامی درخصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

 ب-اما رفتار جامعه پرستاری در مقابل با سیستم حاکم بر وزرات بهداشت:

۱-    مکاتبه و مذاکره با مسئولین بیمارستانی و دانشگاهی

۲-    ارسال طومارهای فراوانی به مسئولین ذی ربط و انعکاس مشکلات پرستاری

۳-    ارسال دو نامه سرگشاده به رئیس محترم جمهور با امضاء الکترونیکی حدود ۴۵ هزار پرستار

۴-    شکایت به دیوان عدالت اداری

۵-    انجام چند هزار شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تهیه آئین نامه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط وزرات بهداشت

۶-    مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری و انعکاس مشکلات پرستاری

۷-    مذاکره و مکاتبه با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای قانون

۸-    برگزاری تجمعات آرام در جنب ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی

۹-    تسلیم مستندانات درخصوص دریافتی‌های چندده میلیون تومانی به مسئولین ذی ربط

حال افکار عمومی باید قضاوت نماید کدام گروه زورگو، تندرو، سیاسی، قانون گریز و سلطه گر هستند!

جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی

خواسته پرستاری کشور رفع تبعیض بی‌حد و حصر، برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت و کاهش اختلاف در پرداخت‌ها مثل سایر کشورهای دنیا و منطقه از طریق اجرای بدون قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و موارد فوق الذکر جزیی از سیاست ابلاغی نظام ازسوی مقام معظم رهبری، وبر گرفته قوانین جاری و عرف بین الملل منطقه و خواسته کاملاً قانونی می‌باشد.

اما حضرتعالی هرگز پرستاری را در حد واندازه واقعی‌اش ندیدید، شاید این ناشی از عدم شناخت نقش تاثیر گذار پرستار باشد و یا احتمالاً منابع اطلاعاتی، اطلاعات را گزینشی به استحضارتان می‌رساند ویاتحت تاثیر تفکرات‌‌ همان گروه اقلیت ۷ درصدی قرار گرفته باشید و امیدوارم هوای نفس، کینه ناشی از اعتراضات باعث این بی‌توجهی نشده باشد. به هر صورت دلیل هر چه باشد نتیجه این بی‌توجهی‌ها به این حرفه آسیب و خسارات به بیماران است ومردم گناهی ندارند که باید تاوان سیات‌های حاکم بر وزارت بهداشت را پرداخت نمایند.

 

آقای وزیر

پرستاری امروز می‌فهمد و آگاه شده ودیگر زبان تحقیر، تهدید، تنبیه و تبعید را بر نمی‌تابد و تجربه یکسال گذشته حاکی از آن است که اینگونه سیاست‌ها نخ نما شده وبر عکس باعث اتحاد و انسجام جامعه پرستاری و گستردگی دامنه اعتراضات در کشور شده است.

و در آخر اینکه:

آقای وزیر اگر کاری برای پرستار انجام ندادید و یا نمی‌خواهید انجام دهید حداقل نمک بر زخم‌های پرستاری نپاشید، به هر صورت این دوران سخت و تاریک و غبار آلود بر پرستاران خواهد گذشت و تاریخ بدور از هیاهوهای تبلیغاتی از عملکردتان قضاوت خواهد کرد، امیدوارم در قضاوت تاریخی شرمنده مردم و جامعه پرستاری نباشید.

والسلام

محمد شریفی مقدم

دبیرکل خانه پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • amirabbas ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    10 0
    جناب وزیر بهداشت عقلانیت را شما ندارید که زحمات این همه پرستار را ناشی از عدم عقلانیت آنها میدانید. بی شک بی عقلانیت در کابینه شماست که گرفتن حق وحقوق واقعی پرستاران را سیاسی میپندارید! ! پرستاری که درماه 500 ساعت کار میکند چگونه فرصت سیاسی کاری دارد؟! این نشانه نخبه بودن شما وافراد کابینه شماست! که در دولت امید وتدبیر اینگونه نمک روی زخم پرستاران میپاشید. متأسفم ......
  • هما ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    واقعا برای وزیر بهداشت متاسفم
  • ولی الله اکبری (پرستاران عدالت خواه_همدان) ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    5 0
    ما پرستاران درد کشیده ایران خواهان اجرای بی قیدوشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و عدالت در پرداختها هستیم و همچنین از فرمایشات جناب شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار به شدت حمایت میکنیم
  • حمید ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    1 0
    با سلام وخسته نباشید حضور تمامی همکاران محترم. آقای وزیر محترم بهداشت و درمان ما جامعه برستاری تا زمان استیفای حقوق قانونی خودمان آرام نمیشینیم و از حقوق خودمان دفاع می کنیم.