چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 146817

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از اختصاص میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت: ما از طرح‌هایی كه بتواند به دریاچه ارومیه حتی یك مترمكعب آب اضافه كند استقبال می‌كنیم و برای آن طرح اعتبار می‌دهیم.

سلامت نیوز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از اختصاص میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت: ما از طرح‌هایی كه بتواند به دریاچه ارومیه حتی یك مترمكعب آب اضافه كند استقبال می‌كنیم و برای آن طرح اعتبار می‌دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،عیسی كلانتری در كرسی آزاداندیشی احیای دریاچه ارومیه كه با حضور دانشگاهیان، مسئولان محلی و استانی و نمایندگان تشكل‌های مردمی در دانشگاه بناب برگزار شد، اظهار كرد: 50 درصد این اعتبار از محل ماده 10 و 12 حوادث غیرمترقبه تامین می‌شود. وی با بیان اینكه در سه ماهه آخر سال گذشته نیز 4130 میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار اختصاص داده شده بود، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید امسال آستین بالا بزنند و سازمان‌های آب منطقه‌ای و جهاد كشاورزی 90درصد كارها را بر عهده دارند.


 هیچ چیز برای پنهان كاری نداریم
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان كرد: این ستاد هیچ چیزی برای پنهان‌كاری نداشته و مصمم است شفاف‌سازی كند. كلانتری با اشاره به تهدیدهای جدی بحران كم آبی در كشور، گفت: دولت‌ها و ملت در سال‌های گذشته دست به دست هم دادند و دریاچه ارومیه را خشكاندند الان هم ما باید احیاء كنیم و مطالعات نشان می‌دهد این كار شدنی است اما عزم ملی و جدی را طلب می‌كند.

وی تاكید كرد: دولت یازدهم روی قول‌های خود درباره احیای دریاچه ارومیه ایستاده و امروز اعلام می‌كنیم با اجرایی كردن راهكارهای 26 گانه ملی در سال آبی 1403، دریاچه ارومیه را به سطح اكولوژیك رسانده و با تزریق 15 میلیارد مترمكعب آب به دریاچه، وسعت آن را به 4300 كیلومتر مربع می‌رسانیم تا مردم از دست طوفان‌های نمكی راحت شوند.

به گفته كلانتری، سالانه 33 میلیارد متر مكعب آب به منابع زیرزمینی افزوده می‌شود اما در عین حال 55 میلیارد متر مكعب برداشت می‌شود. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار كرد: این دریاچه هم‌اكنون 2700 كیلومتر مربع وسعت دارد و حداقل باید 9 ماه از سال را پرآب باشد تا شكل اولیه خود را حفظ كند. به گفته كلانتری در سال‌های گذشته یك میلیارد و 300 میلیون متر مكعب از آب دریاچه ارومیه را توسعه ناپایدار كشاورزی بلعیده است.


 قصد نداریم كشاورزان را متضرر كنیم
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد احیای دریاچه ارومیه تاكید كرد: آنهایی كه به دنبال غوغاسالاری و سیاه نمایی هستند بدانند كه دولت یازدهم هرگز قصد ندارد كشاورزان را متضرر كند بلكه از تولید هرچه بیشتر آنها حمایت كرده و تسهیلات خوبی هم برای آبیاری نوین زمین‌های كشاورزی اعطا می‌كند.

كلانتری همچنین با اشاره به اینكه 40 درصد حق برداشت آب‌های ذخیره شده، مجاز و مازاد آن غیرمجاز است، گفت: بطور متوسط مردم سالانه 70 درصد آب ذخیره شده را برداشت می‌كنند و به مصارف مختلف می‌رسانند. او تصریح كرد: اگر این روند ادامه پیدا كند هشت سال دیگر شهرستان عجبشیر و سایر شهرستان‌های همجوار بطور كلی خشكیده خواهد شد.

عیسی كلانتری با اشاره به اینكه بحران كم آبی در كشور جدی است افزود: متوسط بارش‌های پارسال 202 میلیون متر مكعب بود كه باید در سیاست‌های اقتصادی و تولیدی با این حجم بارش تجدید نظر جدی صورت گیرد. سیاست كاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع زیرزمینی باید دشت به دشت و پهنه به پهنه در سراسر كشور به اجرا در‌آید.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود دانشگاه صنعتی شریف تهران را به دلیل توانمندی بالای علمی و پژوهشی به عنوان مركز پژوهش و تحقیقات این ستاد اعلام كرد وگفت: این انتخاب به دلیل دسترسی دانشگاه شریف به منابع خارجی بیشتر صورت گرفته و دانشگاه‌های دیگر نامحرم به موضوع نیستند بطوریكه دانشگاه‌های دولتی تبریز و ارومیه هم وظایف چشمگیری در این زمینه عهده‌دار هستند.

كلانتری همچنین طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه را به لحاظ دلایل علمی غیر ممكن دانست و گفت: این كار ممكن نیست چون املاح دریاچه ارومیه كلراته و دریای خزر سولفاته بوده و امكان اشباع و تركیب آنها وجود ندارد و علاوه بر آن عملیات انتقال آب باید یكصد مترمكعب در ثانیه پمپاژ بشود كه 25 سال زمان و 15 میلیارد دلار هزینه و 3 میلیون تن لوله فولادی لازم دارد. ایسنا نوشت؛به گفته او 90 درصد آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه از استان آذربایجان غربی و بقیه از استان آذربایجان شرقی تامین خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    پس چرا انتقال آب خزر به سمنان وفلات مرکزی غیر ممکن وهزینه بر نیست؟!