چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 146843

سگ‌های بدون صاحبی که در سطح شهرها یا روستاها رها هستند دارای شناسنامه و برگه هویتی نیستند. این مسئله مشکلات عدیده‌ای را موجب شده است. مشکلاتی از قبیل عدم وجود آمار دقیق از تعداد آن‌ها، عدم وجود مدرک اثبات‌کننده مالکیت سگ برای صاحب آن، مشکلات بهداشتی، پدیده سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب، عدم وجود سند هویتی برای نژادهای سگ ایرانی در عرصه جهانی و غیره.

سلامت نیوز:سگ‌های بدون صاحبی که در سطح شهرها یا روستاها رها هستند دارای شناسنامه و برگه هویتی نیستند. این مسئله مشکلات عدیده‌ای را موجب شده است. مشکلاتی از قبیل عدم وجود آمار دقیق از تعداد آن‌ها، عدم وجود مدرک اثبات‌کننده مالکیت سگ برای صاحب آن، مشکلات بهداشتی، پدیده سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب، عدم وجود سند هویتی برای نژادهای سگ ایرانی در عرصه جهانی و غیره.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،مقارن با اتفاقات تلخ کشتن سگ‌ها در شیراز، یحیی رجبی گالشی دبیر کمیته فنی و سیاست‌گذاری سگ کار مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که مرکز اصلاح نژاد دام به عنوان متولی ثبت و شناسنامه‌دار کردن دام در کشور به زودی اقدام به شناسنامه‌دار کردن تمامی‌سگ‌های کشور می‌کند. در همین خصوص با دکتر جاوید آل داود عضو هیات علمی‌دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس انجمن حمایت از حیوانات به گفت‌وگو پرداختیم. دکتر آل داود به عنوان نماینده انجمن حمایت از حیوانات در کمیته فنی و سیاست‌گذاری سگ کار وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور دارد.


   با توجه به اعلام مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی و کمیته فنی و سیاست گذاری سگ کار برای شناسنامه دار کردن سگ‌ها، این امر چه تاثیری بر بهبود حقوق آنان و  ارتقای سلامت و محیط زیست شهری دارد؟
 در حال حاضر چند گونه سگ در کشور وجود دارد. یکی سگ‌هایی که از آنان استفاده می‌شود و صاحب دارند. یک سری از سگ‌ها هستند که صاحب مشخصی ندارند ولی در مناطق روستایی یا جنگل‌ها و کوه‌ها زندگی می‌کنند. یک سری سگ‌ها هم هستند که هیچ صاحبی ندارند و در شهرها رها هستند. همه این دسته‌ها باید برای اطمینان از وضعیت بهداشتی شان ساماندهی شوند. تا کنون این اتفاق در کشور رخ نداده. در حال حاضر بعضی از صاحبان سگ‌ها برای سگ‌هایشان به مراکز دامپزشکی مراجعه و شناسنامه بهداشتی و درمانی تهیه می‌کنند ولی این مسئله جنبه اجباری و قانونی ندارد و به صورت داوطلبانه توسط افراد انجام می‌شود.

خوشبختانه آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون نظام جامع دامپروری کشور، مرکز اصلاح نژاد دام را مامور کرده برای ثبت و شناسنامه دار کردن حیوانات مختلف و از جمله سگ‌ها و گربه‌ها اقدام کنند. این کار باعث می‌شود که اولا  سگ‌هایی که در کشور وجود دارد دارای شناسنامه باشند و کسی نتواند این حیوانات را رهاسازی کند چون بر اساس شماره میکروچیپ و شناسنامه ای که دارد صاحب آن شناسایی می‌شود و طبیعتا از لحاظ قانونی با او برخورد می‌شود. از این نظر حقوق حیوانی که در جایی نگهداری می‌شود رعایت می‌شود و صاحب آن نمی‌تواند حیوان را در خیابان رها کند.

از نظر بهداشتی هم وقتی سگ‌ها دارای صاحب باشند و صاحبشان مشخص باشد طبیعی است که کنترل مسائل بهداشتی هم قابل پیگیری بیشتر و بهتری است. ما در جلساتی که در کمیته فنی سگ کار وزارت جهاد کشاورزی داشتیم جزییات لازم برای شناسنامه دار کردن سگ‌های کشور را بررسی کردیم و در نهایت اکنون مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری آن آماده شده و در روزهای آینده شناسنامه دار کردن سگ‌ها آغاز می‌شود و بر اساس این برنامه تمام سگ‌های کشور که در منازل، با‌غ‌ها، گله‌ها و غیره نگهداری می‌شوند،  شناسنامه دار می‌شوند. حتی سگ‌هایی که توسط شهرداری‌ها زنده گیری و جمع آوری می‌شوند نیز دارای شناسنامه می‌شوند تا آمار دقیقی از تعداد سگ‌ها به دست بیاید و بعد از آن نیز برنامه ریزی برای سایر حیوانات صورت بگیرد. این اولین شناسنامه ای است که توسط بخش دولتی برای سگ‌ها صادر می‌شود.


   متولی رسیدگی به امور سگ‌ها در کشور کدام نهاد است؟ آیا مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی متولی آن است یا شهرداری‌ها و یا سازمان دامپزشکی؟ اگر قرار باشد یک نهاد به صورت مشخص متولی این امر باشد، کدام سازمان می‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد؟
در این خصوص چندین نهاد درگیر هستند و در اغلب موارد موضوعی نیست که یک نهاد به تنهایی بتواند انجام بدهد. مثلا راه‌های کشور را  وزارت راه می‌سازد اما سازمان منابع طبیعی و غیره می‌باید همکاری کنند. در بحث سگ‌ها هم مسئله به همین شکل است. آن گونه که قانون مشخص کرده متولی ثبت و شناسنامه دار کردن سگ‌ها مرکز اصلاح نژاد دام  وزارت جهاد کشاورزی است. از لحاظ بهداشتی، سازمان دامپزشکی متولی امر است. شهرداری هم با سگ‌هایی که شناسنامه و صاحب دارند، کاری ندارد. شهرداری سگ‌هایی که بدون صاحب هستند و در شهر تردد می‌کنند را به دلیل مسائل امنیت شهروندان و همین طور بهداشت عمومی، جمع آوری می‌کند.


   انجمن‌های مدافع حقوق حیوانات به چه نحوی می‌توانند با دولت همکاری کنند؟ مثلا برای کارهایی که شهرداری‌ها انجام می‌دهند یا کارهایی که وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان محیط زیست پیگیر آن هستند؟
اگر قرار باشد کار منسجمی‌صورت بگیرد طبیعتا باید دارای طرح و برنامه باشند و برنامه‌هایشان را به شهرداری‌ها و وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان محیط زیست  ارائه بدهند تا بتوانند در اجرای طرح‌ها مشارکت داشته باشند.


   آیا نهادهای مدنی صرفا باید در اجرای طرح‌ها مشارکت کنند؟ نهادهای مدنی در تصمیم سازی و حضور در شوراها و کمیته‌های تصمیم گیری چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟
نهادهای مدنی و تخصصی قاعدتا باید حضور داشته باشند. مثلا در کمیته فنی و سیاست گذاری سگ کار وزارت جهاد کشاورزی، از انجمن حمایت از حقوق حیوانات نیز دعوت شده و ما در آنجا نماینده داریم و نظرات مان را مطرح می‌کنیم. طبیعتا سازمان‌های مردم نهاد که در هر زمینه ای کار می‌کنند اگر که ثبت شده  و دارای مجوزهای قانونی باشند و اعلام آمادگی کنند، در تصمیم‌گیری‌های دولتی مشارکت داده می‌شوند.


   با توجه به این که دولت و مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی، گام بزرگی را برای شناسنامه دار کردن سگ‌ها برداشته‌اند و این طرح تا روزهای آینده اجرا می‌شود، توصیه شما به دارندگان و صاحبان سگ در کشور چیست؟
با توجه به این که شناسنامه دار شدن سگ‌ها به نفع دارندگان سگ‌ها است و این که هویت حیوان‌شان در یک مرکز رسمی‌و دولتی ثبت شده باشد و به هنگام وقوع اتفاقاتی مثل سرقت حیوان و غیره پیگیری و اثبات مالکیت برای دارنده شناسنامه ممکن می‌شود در نتیجه پیشنهاد می‌کنم هنگامی‌که اعلام شد ثبت نام آغاز شده است برای ثبت نام به سامانه اینترنتی  مربوطه مراجعه کنند.


   نهادهای دامپزشکی چگونه می‌توانند در بحث شناسنامه دار کردن سگ‌ها مشارکت داشته باشند و به پیشبرد این پروژه کمک کنند؟
با توجه به این که این موضوع  در روال کار بهداشتی کلینیک‌های دامپزشکی هیچ گونه اختلالی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند به شناسنامه‌های بهداشتی که کلینیک‌ها صادر می‌کنند یک هویت قانونی بدهد لذا همه همکاران دامپزشک که در جریان موضوع قرار گرفتند بسیار خوشحال شدند و استقبال کردند و از آنجایی که برای صدور شناسنامه لازم است میکروچیپ‌هایی با کد ایران به سگ‌ها تزریق شود، طبیعتا این کار باید توسط دامپزشکان و کلینیک‌های دامپزشکی صورت بگیرد و همکاری دامپزشکان برای اجرای این پروژه بسیار مهم و موثر است. چون شماره این میکروچیپ‌ها با کد ایران است موجب می‌شود که به سگ‌های ایرانی نیز در سطح جهانی هویت داده شود. این باعث می‌شود که حیوان به هر جایی که برود مشخص شود که از ایران آمد ه است.     

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha