یک جراح پیوند کلیه، عنوان کرد: مواد تشکیل دهنده سنگ در بدن و ادرار وجود دارد و افزایش دمای هوا موجب غلیظ شدن این مواد و افزایش شیوع این بیماری در فصول گرم سال می‌شود.

سلامت نیوز: یک جراح پیوند کلیه، عنوان کرد: مواد تشکیل دهنده سنگ در بدن و ادرار وجود دارد و افزایش دمای هوا موجب غلیظ شدن این مواد و افزایش شیوع این بیماری در فصول گرم سال می‌شود. 

دکتر علی شمسا در گفت‌و‌گو با آنا، سنگ‌ساز بودن کلیه‌ها را شایع‌ترین بیماری دستگاه ادراری-تناسلی پس از عفونت ادراری و بزرگی غده پروستات دانست و گفت: کشورهایی از جمله آفریقا، ترکیه، عراق، ایران، افغانستان، پاکستان و هندوستان بر روی کمربند سنگ کلیه قرار گرفته‌اند به همین دلیل بروز این بیماری در این کشورها بسیار شایع است.

وی افزود: سنگ ساز بودن کلیه علل مختلفی از جمله بیماری‌های مادرزادی و برخی ناهنجاری‌های دستگاه ادراری دارد. برای مثال ارتباط لگنچه با حالب تنگ می‌شود و ادرار در لنگچه تجمع پیدا می‌کند و یا ارتباط حالب و مثانه تنگ می‌شود و ادرار در مثانه جمع می‌شود و احتمال بروز سنگ در کلیه افزایش پیدا می‌کند.

به گفته شمسا؛ برزگ شدن غده پروستات در بزرگسالان نیز می‌تواند موجب سنگ ساز شدن کلیه‌ها شود.

این متخصص اورولوژی در ادامه تصریح کرد: نتایج برخی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سنگ ساز بودن کلیه‌ها در مناطق گرمسیر شایع‌تر از مناطق سردسیر است.

شمسا گفت: مواد تشکیل دهنده سنگ در بدن و ادرار وجود دارد و افزایش دمای هوا موجب غلیظ شدن این مواد و افزایش شیوع این بیماری در فصول گرم سال می‌شود.

این جراح پیوند کلیه با بیان اینکه شایع‌ترین سنگ‌های کلیه به پنج دسته تقسیم بندی می‌شوند، گفت: شایع‌ترین سنگ‌های کلیه شامل سنگ‌های اسید اورویکی، فسفات کلسیم، اگزالات کلسیم، فسفات آمونیوم منیزیم و سیستین است که روش پیشگیری از هر کدام بسیار متفاوت است اما به طور کلی به تمام این بیماران توصیه می‌شود به مقدار فراوان مایعات به خصوص آب بنوشند.

وی افزود: مصرف آب موجب می‌شود مواد تشکیل دهنده سنگ که در ادرار وجود دارد رقیق و به راحتی دفع شود.

این استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: سنگ‌های کلیه در بدن رشد می‌کنند و با گذشت زمان ما شاهد افزایش اندازه آنها خواهیم شد، بنابراین به افراد توصیه می‌شود به محض مشاهده علائمی مانند درد در ناحیه کمر و لگن، وجود خون در ادرار، سوزش ادرار، تکرر ادرار و ... به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha