رمال ها وکف بین های دیروز که با رمل و اسطرلاب طعمه هایشان را به دخمه های زیر زمینی می کشاندند حالا با استفاده از فضای مجازی و راه اندازی پیج های رنگارنگ اینترنتی همچنان به دنبال طعمه می گردند.

بازار داغ رمالی در فضای مجازی

سلامت نیوز: رمال ها وکف بین های دیروز که با رمل و اسطرلاب طعمه هایشان را به دخمه های زیر زمینی می کشاندند حالا با استفاده از فضای مجازی و راه اندازی پیج های رنگارنگ اینترنتی همچنان به دنبال طعمه می گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «آزار و اذیت زن جوان به بهانه انرژی‌ درمانی»؛ «اغفال زن و شوهر جوان در فیس بوک» و «سرقت ۲۰ میلیون تومانی طلا با ترفند نوشتن نسخه خوشبختی»، «دام رمال اینترنتی در اینستاگرام» و...، اینها تعدادی از تیترهای خبری است که هر از چند گاهی در صفحات حوادث خودی نشان می دهند و زنگ های خطر را به صدا در آورند. خطری که با سواد و بی سواد دانشجو و مهندس و دکتر و کارمند نمی شناسد. متهمان این پرونده ها همان رمال ها وکف بین هایی هستند که تا پیش از این طعمه هایشان را در خیابان و پارک و آرایشگاه های زنانه سر کیسه می کردند. اما حالا به مدد تکنولوژی و اینترنت در دسترس در دنیای مجازی با همان ادعاهای واهی با طرح رابطه با اجنه و دنیای های موازی و ... به کسب درآمد می پردازند. برای طعمه های از همه جا بی خبر و زود باورشان در دنیای مجازی و صفحات فیس بوک، وبلاگ و اینستاگرام دام پهن می کنند.  


نسخه های ۵ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی

یک متهم که مردی ۳۲ ساله است، به این‌ بهانه که با انرژی خارق‌العاده خود می‌تواند هر بیماری را درمان و هر مشکلی را رفع کند، ۲۰ زن و دختر را که پانزده تا بیست ونه ساله بودند، مورد آزار قرار داد. این نخستین بار نیست که مجرمی با طرح ادعای بهره‌مندی از نیروی ویژه دست به اغفال افراد زودباور می‌زند و از آنان سوء‌استفاده می‌کند. داشتن توانایی‌های غیرمعمول، پیش‌بینی‌کردن آینده، رفع مشکلات از طرق غیرعادی و امثال آن از جمله عباراتی است که به سلاح برخی تبهکاران و افراد شیاد تبدیل شده است. اما متهم جوان این پرونده همان نسخه قدیمی کلاهبرداری و اغفال را این بار در ردای نو و با استفاده از یک پیج اینستاگرامی رقم زده و موفق شده است در کمتر از ۵ ماه از فعالیت پیجش ۲۰ زن و دختر جوان را اغفال کند و بین ۳۰ هزار تا ۱ میلیون تومان از آنها پول بگیرد و حتی چند نفر از طعمه هایش را هم مورد آزار و اذیت قرار بدهد.

دختر جوانی که قربانی یکی از این مجرمان شده و پرونده‌اش در  دادگاه در جریان است، در شکایتش گفته است: «با متهم در فیس بوک آشنا شدم. عکس پروفایلش یک سرزمین رویایی سر سبز را نشان می داد که قبل تر درباره آن خوانده بودم. بعد با هم آشنا شدیم. متهم مدعی بود در هند دوره‌هایی دیده است. که به مدد آن دوره ها توانایی برقراری ارتباط با روح آدم ها و دیدن هاله های انسان ها را دارد. من هم برای حل مشکلات روحی‌ام نزد وی ‌رفتم تا این‌که مرا فریب داد و به بهانه درمان مرا مورد آزار و اذیت قرار داد.» سوء‌استفاده جنسی از زنان و دختران جوان یکی از نیات شومی است که این گروه از مجرمان دنبال می‌کنند. برخی از آنان نیز به اموال طعمه‌های خود چشم دوخته‌اند.


گره هایی که کورتر می شوند

درمان بیماری‌های صعب‌العلاج تنها وعده‌ای نیست که این سودجویان می‌دهند؛ آنها مدعی هستند هیچ گرهی نیست که با دستانشان باز نشود و آنان رمز هر اتفاقی را می‌دانند و از تمام اسرار باخبر هستند. این افراد برای این‌که بتوانند طعمه‌های خود را براحتی فریب بدهند ظاهرسازی‌هایی هم انجام می‌دهند. تلاش آنها برای در آمدن به ظاهر افراد مذهبی، استفاده از ابزار عجیب و غریب، طراحی محل کارشان به شکلی رعب‌انگیز، استفاده از الفاظ و کلماتی که هرچند هیچ معنایی ندارد، اما پرطمطراق به گوش می رسند از این جمله است. جدا از افرادی که ادعای داشتن انرژی های مافوق طبیعی دارند، عده ای هم به عنوان بازار یاب در کنار شان فعالیت می کنند. آنها وظیفه دارند با چرب زبانی خودشان را به عنوان افرادی معرفی کنند که با کمک دستان توانمند و توانایی های ماورالطبیعه فرد کلاهبردار به موفقیت های چشمگیر رسیده اند و سخت ترین و کورترین گره زندگی شان باز شده است. اینها همه تنها بخشی از ترفندهای رمالان قلابی برای سر کیسه کردن طعمه ها به بهانه حل  مشکلات مردم است.

زنان و دختران جوان طعمه های اصلی

متهمی به نام «محمود» که توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان خراسان رضوی بازداشت شده است، درباره جرایم ارتکابی اش می‌گوید: چند سال است به این کار مشغول بودم و تعداد مشتریانم از۲۰۰۰ نفر بیشتر شده بود. من از هر نفر بین سه تا پنج‌‌ هزار تومان برای ویزیت اولیه می‌گرفتم و بعد با توجه به مشکلی که داشتند، پول اصلی را از آنها کلاهبرداری می‌کردم. من مدعی بودم به خاطر اعتقادات قوی مذهبی می‌توانم هر مشکلی را حل کنم. مردم محله برای کوچکترین کار و اقدامی که انجام  می دادند به سراغ من می آمدند اما همان سال ها پلیس متوجه فعالیتم شد و من را دستگیر کرد.
این متهم سابقه دار که بار دیگر به خاطر رمالی و دعانویسی و فعالیت در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شده است درباره اتهامات جدیدش می گوید: بعد از آزادی از زندان با کمک همسرم یک پیج فیس بوک افتتاح کردیم و با ادعای اینکه نظر کرده ام و توانایی های خارق العاده ای دارم و می توان گره های کور زندگی آدم ها را باز کنم. به فعالیت پرداخته و موفق به کسب درآمدهای میلیونی از راه اغفال دختران و زنان جوان شدم. او در ادامه ادعاهایش می گوید: معمولا زنان جوان پیش من می‌آمدند و مشکل عمده آنها هم اختلافات خانوادگی بود.

نازایی و حل اختلافات خانوادگی در واقع بیشترین علل مراجعه افراد نزد این‌گونه شیادان است. در مورد نخست، گاه ادعای انرژی‌درمانی جای رمالی را می‌گیرد و در مورد دوم نیز دعانویسان و فالگیران در نقش مشاوران و متخصصان ظاهر می‌شوند، که با نوشتن دعاهای سعادت و افزایش مهر و محبت مهر زن ومرد جوان را در دل خانواده همسرشان به تلاطم می اندازند و به چشم بر هم زدنی او را به محبوب قلب ها تبدیل می کنند، حال آن‌که نسخه‌های آنها هیچ تاثیری ندارد.

می خواستم با محبت شود اما معتاد شد!

زنی به نام نرگس که در دادسرای عمومی تهران علیه مردی رمال شکایت کرده است، می‌گوید: از مدتی قبل با شوهرم دچار مشکل شدم و احساس کردم او دیگر علاقه‌ای به من ندارد. در حالی‌که نمی‌دانستم مشکل را چطور باید حل کنم، از طریق یکی از دوستانم که تبحر زیادی در استفاده از فیس بوک دارد با مرد رمالی آشنا شدم که در پیج اینترنتی اش ادعا کرده بود به مدد دانش خدادادی اش می تواند مشکلات و گره های کور زندگی ها را بر طرف کند. بهمراه دوستم به دیدارش در یکی از برج های شمال تهران رفتیم.  از او داروی مهر و محبت گرفتم. مرد رمال به من گفت دارو را در غذای همسرم بریزم، مرد رمال ادعا می کرد که نسخه ای که پیچیده است رد خور ندارد و حسابی جواب می دهد.همان موقع یک زن دیگر هم وارد اتاق شد و با اهدای یک کله قند حسابی از  مرد رمال تشکر کرد. و گفت دارویی که داده علاوه بر اینکه محبت شوهرش را افزایش داده است باعث شده شوهر بی کار به زندگی برگردد و حسابی سر گرم کار و زندگی شود. بدون فوت وقت ۳۰۰ هزار تومان پولی که همراهم بود را به مرد رمال دادم و داروی جادویی او را گرفتم هر روز یک قاشق از دارویی که گرد سبز و کرم رنگ بود و بوی تند و تیزی داشت را به غذای همسرم اضافه می کردم و لحظه شماری می کردم تا اثرات جادویی آن را در زندگی ام ببینم. دو هفته از زمان مصرف گرد جادویی می گذشت که  از محل کار همسرم تماس گرفتند و اعلام کردند که او به دلیل افت فشار خون راهی بیمارستان شده است. در جواب آزمایش ها مشخص شد که همسرم به دلیل استفاده از حشیش و گرد گل که نوعی مخدر است دچار مسمومیت شده است. همان جا بود که به اشتباهم پی بردم و برای شکایت از مرد رمال و نسخه نویس به دادگاه مراجعه کردم.

بررسی کارشناسان پلیس فتا نشان می داد که مرد رمال در همان صفحه فیس بوکی بیش از ۵ هزار نفر را به جمع دوستانش اضافه کرده و از آنها خواسته است تا مشکلات زندگی شان را به اشتراک بگذارند تا او بتواند با استفاده از نسخه های جادوییش آن مشکلات را حل و فصل کند.

تبلیغات در دنیای مجازی

رمالان برای شکار طعمه به روش‌های مختلف متوسل می‌شوند. معمولا آنان تعدادی از همدستان خود را مامور می‌کنند تا در میان دوستان و آشنایان برایشان تبلیغ کنند. برخی از آنان نیز از روش‌های امروزی‌تر مثل ارسال پیامک استفاده می‌کنند. سایت های مختلفی در دنیای مجازی وجود دارد که تبلیغ رمالی و دعا نویسی می کند. رمال های امروزی‌تر پا را از این هم فراتر گذاشته اند و با راه اندازی پیج های متفاوت در  اینستاگرام و استفاده از خدامات و قابلیت های فیس بوک برای طعمه های زود باورشان دام می گسترانند. تمام این شیادان از سادگی و زودباوری طعمه‌های خود نهایت بهره را می‌برند؛ به همین دلیل است که پلیس مکرر هشدار می‌دهد مردم فریب این ادعاهای واهی را نخورند.

خرافات همچنان باقی است

چرا برخی مردم هنوز به رمالان و فالگیران اعتقاد دارند؟ پاسخ این پرسش در باورهای غلط و اعتقادات خرافی ریشه دارد. رضا گرشاسبی روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در باره رواج خرافات در بین اقشار مختلف جامعه به خبرنگار مهر می گوید: خرافات از دیرباز همراه آدمی بوده و هرگز او را ترک نکرده و ترک نخواهد کرد. در این میان، برخی خرافه‌ها جذابیت ویژه‌ای هم دارد؛ مثلا این باور که فرد بدون انجام هیچ کوشش و تلاشی می‌تواند به ثروت دست یابد یا این که با نوشتن یک طلسم، سعادتمند می‌شود، شعارهای جذابی است که رمالان می‌دهند و با استفاده از آنها مردم را اغفال می‌کنند.

او ادامه می دهد: افرادی که سراغ این مجرمان می‌روند، همگی اشخاصی هستند که در گرفتاری بزرگی غرق شده‌اند و توانایی برون‌رفت از بحران را ندارند. در واقع آموزش‌هایی که در گذشته و در طول زندگی دریافت کرده‌اند برای حل مساله کافی نیست به همین دلیل در شرایط استیصال سعی می‌کنند گرفتاری خود را به طرق غیرمتعارف حل کنند.

 این روان شناس و استاد دانشگاه ادامه می دهد: بسیاری از این شیادان سعی می‌کنند در پوشش افراد مذهبی و با ادعای داشتن ارتباطات خاص طعمه‌هایشان را فریب بدهند حال آن که مردم باید بدانند فردی که باورهای مذهبی در وی عمیق و ریشه‌دار است به هر رتبه و درجه از معنویت که برسد هرگز از آن به عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد استفاده نمی‌کند، بنابراین هر گونه ادعایی از این قبیل دروغ و غلط است. شگرد دیگر رمالان این است که از راه‌های مختلف مثلا از لابه‌لای گفته‌های خود مراجعه‌کننده یا از طریق معرف وی یا صحبت‌هایی که قبل از به اصطلاح ویزیت با دیگر حاضران انجام داده است به برخی اسرار او پی می‌برند و همان‌ها را با بیان و زبانی دیگر به طرف می‌گویند تا نشان بدهند توانایی پی بردن به اسرار را دارند.

مالباختگانی که شکایت نمی کنند

ادریس یگانه فر وکیل دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هم درباره جرمی که رمال ها مرتکب می شوند، به خبرنگار مهر می گوید: رمالی از جمله اعمالی است که در دسته کلاهبرداری جای می‌گیرد. رمالی سنتی و مجازی با هم فرقی ندارد و در هر دو حال متهم مرتکب انجام جرم شده است. هر کس فردی را با وعده واهی به موضوعی امیدوار کند یا از امری واهی بترساند و از این طریق از او پول یا امکانات خاصی دریافت کند مرتکب کلاهبرداری شده است و مطابق قانون مجازات خواهد شد، اما مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از افرادی که سراغ رمالان می‌روند، حاضر به طرح شکایت نیستند. آنها حتی بعد از رسیدن به این باور که فریب خورده‌اند یا به علت این که مبلغ از دست داده را ناچیز می‌پندارند یا به این دلیل که تصور می‌کنند موضوع قابل پیگیری قضایی نیست از طرح شکایت خودداری می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود رمالان همچنان به کار خود ادامه بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha