مدیر کل بازرسی سازمان محیط زیست گفت:سازمان حفاظت محیط زیست پذیرای هر گونه نقد منصفانه است و البته بسیار خرسند خواهیم شد اگر منتقدان در کنار بیان مشکلات به ارائه راه کار نیز بپردازند.

سلامت نیوز:مدیر کل بازرسی سازمان محیط زیست گفت:سازمان حفاظت محیط زیست پذیرای هر گونه نقد منصفانه است و البته بسیار خرسند خواهیم شد اگر منتقدان در کنار بیان مشکلات به ارائه راه کار نیز بپردازند.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از مهر، سید احمد نبوی با بیان اینکه کشتار حیات وحش نه تنها از جمله چالش های جدی سازمان حفاظت محیط زیست بلکه از جمله بحران های جهانی محیط زیست است، گفت: البته ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا باید به دنبال راه کارها و تمهیدات منطقی و علمی برای حل این بحران باشد.

وی با اشاره به فرهنگ سنتی ایران به ویژه در میان عشایر و جوامع محلی، افزود: فرهنگ سازی در خصوص حفظ حیات وحش و عدم شکار گونه های در معرض انقراض که به نوعی بازگشت به آداب سنتی ایران است، ضرورت دارد.

مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پوشش رسانه ای چالش های محیط زیستی ایران در بخش حیات وحش که اغلب اخبار ناخوشایندی را نیز در بر می گیرد و تلاش رسانه ها در خصوص فرهنگ سازی برای عموم مردم به منظور حفظ تنوع زیستی ایران، تصریح کرد: رسانه ها نمی توانند به تنهایی موفق به فرهنگ سازی در این حوزه شوند و سمن های محیط زیستی فعال و آگاه نیز باید در این زمینه به کمک سازمان حفاظت محیط زیست و اهالی رسانه بیایند.

نبوی افزود: البته سمن ها با حضور موثر خود در زمینه های مختلف محیط زیستی به تکیه گاهی مطمئن برای سازمان حفاظت محیط زیست که به واسطه کمبود منابع مالی و انسانی و وسعت مناطق تحت پوشش و وظایف گسترده با مشکلاتی متعدد مواجه است، تبدیل شده اند.

وی محدود شدن شکارچیان متخلف از سوی جوامع بومی و محلی را از جمله نتایج حضور و تلاش سمن ها و رسانه ها در بعد فرهنگ سازی محیط زیستی دانست و گفت: در حالیکه حفاظت از عرصه ای در حدود ۲۳ هزار هکتار برای تنها یک محیط بان که وظایف متعددی همچون حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مقابله با زمین خواری و آتش سوزی مناطق را بر عهده دارد، کاری دشوار است، مردم بومی و محلی با آگاهی از اثرات مثبت حفظ محیط زیست به کمک محیط بانان و برخورد با خاطیان و متخلفان عرصه محیط زیست به ویژه در حوزه شکار آمده اند.

آیا امکانات انسانی و مالی این سازمان برای انجام دقیق و کامل مسئولیت هایش کافی است؟​

نبوی تاکید کرد: اگر دغدغه همه اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری و حفظ محیط زیست باشد، هر کس از هر طیف و در هر جایگاهی  باید از توانایی های خود برای تحکیم جایگاه نظارتی و حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست که بی شک منجر به بهبود شرایط محیط زیست ایران خواهد شد، استفاده کند.

مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با ابراز تاسف از کشته شدن پنج پلنگ از ابتدای سال جاری تا کنون به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده ای، گفت: بی شک سازمان حفاظت محیط زیست که خود را متولی اصلی حفاظت از تنوع زیستی کشور می داند نیز از وقوع چنین حوادثی خوشحال نیست اما سوال اینجاست که آیا امکانات انسانی و مالی این سازمان برای انجام دقیق و کامل مسئولیت هایش کافی است؟

سازمان حفاظت محیط زیست با متخلفان برخورد می کند

نبوی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به رغم تمامی کاستی هایی که با آن مواجه است پیگیر تمام شکایات و رفع تمام معضلات است و هرگز از انجام وظیفه خود در برخورد با خاطیان محیط زیست کوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: مدیران سازمان حفاظت محیط زیست ضمن احترام به تمام منتقدان این حوزه، پذیرای هر گونه نقد منصفانه و به دور از اغراض سیاسی و جناحی هستند و البته بسیار خرسند خواهیم شد اگر منتقدان در کنار بیان مشکلات به ارائه راه کار نیز بپردازند.

وی در پایان گفت : امیدوارم روزی کلیه نشریات سامانه ۱۵۴۰ را به مردم معرفی کنند تا شاهد تعامل بیشتر مردم با بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha