رییس دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با استناد به نتایج کارنامه سلامت دانشجویان در سال تحصیلی 94 - 93 گفت:متاسفانه 40 درصد دانشجویان الگوی خواب منظم ندارند و به همین اندازه نیز دچار اضافه یا کاهش وزن هستند.

سلامت نیوز: رییس دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با استناد به نتایج کارنامه سلامت دانشجویان در سال تحصیلی 94 - 93 گفت:متاسفانه 40 درصد دانشجویان الگوی خواب منظم ندارند و به همین اندازه نیز دچار اضافه یا کاهش وزن هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حمید یعقوبی روز چهارشنبه در سومین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در سال تحصیلی 94 - 93 طرح کارنامه سلامت در 73 دانشگاه و برای 87 هزار دانشجو به اجرا درآمد که در این طرح شاخص های مختلف سلامت جسم دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس نتایج طرح کارنامه سلامت 20 درصد از دانشجویان اصلا ورزش نمی کنند و بی تحرکی در دانشجویان دختر بیش از پسران است که این موضوع می تواند برای دختران جوان مشکل ساز شود.

***نزدیک به 15 درصد از پسران دانشجو اصلا مسواک نمی زنند

یعقوبی درباره نتایج به دست آمده درخصوص شاخص رفتارهای بهداشتی نیز گفت: نزدیک به 15 درصد از پسران دانشجو اصلا مسواک نمی زنند و حدود 18 درصد نیز چند روز یک بار این کار را انجام می دهند و مسواک نزدن در میان دانشجویان پسر شایع تر از دختران است.

وی با بیان این که 40 درصد از دانشجویان الگوی خواب منظم ندارند ، دلیل اصلی این مشکل را سبک زندگی جدید و استفاده بیش از حد از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی عنوان کرد و افزود: حدود یک چهارم از دانشجویان ما روزانه بیش از 4 ساعت از ابزارهای رایانه ای استفاده می کنند و میزان استفاده روزانه از این ابزارها نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.

یعقوبی خردن وعده کامل صبحانه را یکی از شاخص های بهداشتی برشمرد و گفت: ممکن است مسئولان رفاهی دانشگاه ها از نیامدن دانشجویان به غذاخوری برای صرف صبحانه حتی خوشحال شوند و آن را نوعی صرفه جویی منابع بدانند اما از دید سلامت نخوردن صبحانه در بلندمدت به سلامت نسل جوان ما آسیب خواهد رساند.

*** 7 درصد دختران دانشجو از خستگی مزمن رنج می برند

به گفته وی ، نتایج کارنامه سلامت دانشجویان نشان می دهد که فقط 50 درصد آنها تمام روزهای هفته را صبحانه می خورند و بقیه یا اصلا صبحانه نمی خورند و یا به صرف صبحانه در یکی ، دو روز هفته اکتفا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به 5 درصد پسران و 7 درصد دختران دانشجو از خستگی مزمن رنج می برند و این میزان در رابطه با مشکلات عضلانی و اسکلتی حدود 4 درصد است که اغلب آنها ریشه در سبک زندگی جوانان دارد.
رییس دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان میزان شکایت دانشجویان از سردردهای مکرر را در میان دختران حدود 4 درصد و در میان پسران حدود 2 درصد اعلام کرد و گفت: با این که میزان شیوع بیماری های قلبی در بین دانشجویان حدود یک درصد و به ظاهر اندک است اما همین میزان نیز برای افراد جوان رقم زیادی محسوب می شود که البته همه این دانشجویان برای درمان به پزشک ارجاع داده شده اند.
یعقوبی به مشکل کم خونی تایید شده در میان 4 درصد پسران و بیش از 9درصد دختران دانشجو اشاره کرد و گفت : ابتلا به دیابت نیز در میان دانشجویان کمتر از نیم درصد گزارش شده است.

*** 60 درصد از دانشجویان از وزن مناسب برخوردارند

وی درباره مشکلات وزنی دانشجویان نیز توضیح داد: 60 درصد از دانشجویان ما از وزن متناسب برخوردارند و در میان 40 درصدی که مشکلات وزنی دارند ، 22 درصد دختران و 16 درصد پسران دچار اضافه وزن هستند. حدود 16 درصد پسران و 11.5 درصد دختران کم وزن و لاغر ، حدود 7 درصد پسران و 4 درصد دختران چاق محسوب می شوند.
وی در جمع بندی نتایج کارنامه سلامت دانشجویان اظهار داشت: در معاینه پزشکی نزدیک به 80 درصد دانشجویان ما سالم تشخیص داده شده اند ، 6 درصد آنها اعلام کرده اند که تحت نظر پزشک معالج هستند و 14 درصد نیز نیاز به پیگیری مراکز بهداشت دارند.
سومین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha