چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 146882

یک کارشناس محیط زیست با بیان این که در مجموع 10 تا 12 محل دپوی خطرناک زباله در جنگل های سه استان شمالی وجود دارد، گفت: دپو زباله در جنگل این ثروت ملی را به جنگل های مخروبه تبدیل کرده است.

سلامت نیوز: یک کارشناس محیط زیست با بیان این که در مجموع 10 تا 12 محل دپوی خطرناک زباله در جنگل های سه استان شمالی وجود دارد، گفت: دپو زباله در جنگل این ثروت ملی را به جنگل های مخروبه تبدیل کرده است.

سهیل اولاد زاده در گفت‌وگو با میزان، با بیان این که دپو زباله یکی از  علت های نابودی جنگل ها است که تاکنون به آن توجهی نشده است، اظهار کرد: این موضوع ممکن است در سراسر کشور تاثیر گذاری چندانی نداشته باشد، اما در منطقه‌ای که این محدوده در ان واقع شده است، اثرگذاری های فراوان خواهد داشت. از سوی دیگر در محدوده دپو زباله ها می توان همواره جسد حیواناتی را مشاهده کرد که بر اثر تغذیه از زباله ها مسموم شده و جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان این که این حیوانات در برخی موارد گونه های نادر را نیز شامل می شود، تصریح کرد: همچنین دامداران بسیاری بر اثر استفاده دام های خود از زباله ها دچار ضررهای فراوان شده اند.

اولاد زاده با بیان این که با حرکت به سمت غرب و نزدیکی جنگل ها به شهر و ساحل دپو زباله در جنگل ها پر رنگ تر می شود، اظهار کرد: در این مناطق زمین غیر جنگلی کمی وجود دارد، لذا در هر نقطه ای که دپو صورت گیرد، این اقدام منجر به تخریب جنگل ها می شود. این در حالی است که شهرستان هایی مانند آمل زباله های خود را در کوه دپو می کند. زمین کوه به دلیل سفت بودن و کم بودن پوشش گیاهی آسیب به مراتب کمتری را نسبت به زمین جنگل می بیند.

وی با بیان این که در مجموع بین 10 تا 12 محل دپوی خطرناک زباله در جنگل سه استان شمالی وجود دارد، گفت: در استان مازندران جز ساری، قائم شهر و آمل در سایر شهرستان ها دپو زباله در جنگل انجام می شود.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: در استان مازنداران زباله های 6 شهرستان دپو می شود. در استان گلستان نیز با وجود این که مدیریت پسماند بهتر و سریع تر است، اما وضعیت این استان نیز تامل برانگیز است. استان گیلان نیز وضعیت مشابه مازندران را دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر در سواد کوه سه محل دپوی زباله وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین در منطقه چمستان نور زباله های نور، رویان و چمستان دپو می شود.

اولاد زاده به دپوی زباله در منطقه حفاظت شده آلی مالات اشاره کرد و افزود: در تابلو ورودی بیشتر ورودی های مناطق دپوی زباله از جمله منطقه آلی مالات نام سازمان منابع طبیعی ذکر شده است. اما شهرداری ها به وضوح به دپوی زباله در این مناطق می پردازند و سازمان منابع طبیعی نیز از این اقدام ممانعت نمی کند.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر این که اثر بخشی آموزش های شهروندی در کاهش تولید زباله و تفکیک آن تنها در صورت رعایت این موضوع از سوی سازمان های ذی ربط امکان پذیر است، گفت: درختان برخی مناطق همانند شیرگاه بر اثر ازدیاد شیرابه ها و بالا بودن سطح پوسیدگی آنچنان فرسوده شده اند که گوشت آنها به راحتی از تنه جدا شده و با فشار اندکی به زمین می افتد.

وی با انتقاد نسبت به ساماندهی نکردن مسیر شیرابه زباله های موجود در جنگل ها خاطرنشان کرد: برای کنترل شیرابه ها باید طرح های تجمیع بتنی ایجاد کرد این در حالی است که در حال حاضر تنها یک حوضچه گلی برای هدایت شیرابه ها در جنگل ایجاد شده و با یک بارش ساده رودخانه ای از شیرابه در جنگل رها و جاری می شود.

اولاد زاده با تاکید بر این که شیرابه ها نه تنها پوشش گیاهی سطح جنگل را از بین می برند بلکه گونه های منحصر به فردی همانند شمشادها را نیز نابود می کند، گفت: همچنین درختان حمایت شده ای همانند انجیلی نیز در این جنگل ها وجود دارند که پوسیده شده اند، به گونه ای که کنده های درخت در سراسر جنگل دیده می شود.

وی با انتقاد نسبت به دپوی زباله های شهرستان ساری در جنگل های ارس خیز، عنوان کرد: این زباله ها در حجم بسیار زیاد در جنگل های ارس خیز خالی می شوند و ضمن از بین رفتن هکتارها جنگل، آب آشامیدنی مردم منطقه نیز آلوده می شود.

این کارشناس محیط زیست با هشدار نسبت به این که دپو زباله در جنگل این ثروت ملی را به جنگل های مخروبه تبدیل کرده است، گفت: جنگل های مخروبه جنگل هایی هستند که سطح آنها خالی از هر گیاهی است و در آنها تنها درختان بلند وجود دارند که به انواع آفت و بیماری دچار هستند.

وی با تاکید بر این که دپو زباله در جنگل موضوعی ریشه دار است، اظهار کرد: در سال های اخیر توانسته ایم با کمک رسانه ها در خصوص خطر این موضوع اطلاع رسانی کنیم، اما از سوی دیگر گستره و وضوح دپوی زباله در جنگل توسط شهرداری ها در سال های اخیر نیز تشدید شده است.

اولاد زاده با تاکید بر این که دپو زباله در جنگل علاوه بر نابودی درختان و جنگل منجر به از دست رفتن خاک حاصل خیز نیز می شود، تصریح کرد: کمتر از 10 درصد از خاک کشور ما چنین حاصل خیزی را دارند.تمامی این آسیب ها تنها به دلیل در پیش نگرفتن مدیریت درست پسماند است.این در حالی است که پسماند بر اثر مدیریت درست سال های سال است که در خارج از ایران به بازدهی اقتصادی نیز رسیده و منجر به ایجاد اشتغال نیز شده است.

اولاد زاده با بیان این که مهمترین مسئله ای که به واسطه دپو زباله ها در جنگل به خطر می افتد سلامت مردم است، از قوه قضائیه درخواست کرد، به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست و سلامت مردم و نیز سپری کردن مسیرهای قضائی فراوان برای صدور این احکام در این زمینه به کمک سازمان های متولی بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha