چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 146903

بر اساس آخرین گزارش سازمان کودکان را نجات دهید (Save the Children) شکاف روبه رشدی بین کودکان فقیر و ثروتمند در شهرهای بزرگ برای بقا در حال شکل گیری است.

سلامت نیوز: بر اساس آخرین گزارش سازمان کودکان را نجات دهید (Save the Children) شکاف روبه رشدی بین کودکان فقیر و ثروتمند در شهرهای بزرگ برای بقا در حال شکل گیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گزارش اخیر سازمان Save the children دربرگیرنده اطلاعاتی است که نشان می دهد شکاف طبقاتی روبه رشدی بین کودکان فقیر و ثروتمند ساکن در مناطق شهری وجود دارد که مستقیما بر شانس بقای آن ها تاثیرگذار است.

در حال حاضر برای اولین بار در تاریخ بشر، بیش از نصف انسان ها در مناطق شهری ساکن شده اند؛ اما بسیاری از شهرها گنجایش توسعه بی رویه را ندارند و در نتیجه حدود یک سوم از شهروندان از جمله صدها میلیون مادر و فرزندان فقیر آن ها در خرابه های حاشیه شهرها زندگی می کنند.

این درحالی است که بسیاری از گزارش ها و آمارها، نتایج قابل قبول و فریبنده ای را از وضعیت شهرنشینی نشان می دهند.

بر اساس این گزارش ها در کشورهای درحال توسعه، کودکان ساکن شهرهای بزرگ در مقایسه با ساکنین شهرهای کوچک و مناطق روستایی، شانس بیشتری برای بقا دارند.

اما گزارش های مذکور، این واقعیت را پنهان می کنند که بقای کودکان در شهرهای بزرگ، تابعی از وضعیت مالی خانواده آن ها است. بر اساس گزارش موسسه Save the children:
- در دو سوم از کشورهای موردبررسی، میزان مرگ ومیر فقیرترین کودکان، دو برابر میزان مرگ و میر ثروتمندترین کودکان است.

- در طول دو دهه گذشته، اختلاف میان آمار بقای کودکان فقیر و ثروتمند، در 40 کشور درحال توسعه که مورد بررسی قرار گرفتند، افزایش چشمگیری داشته است.

- بر اساس گزارش ها، در 60 درصد کشورهای در حال توسعه که مورد بررسی قرار گرفتند، احتمال مرگ کودکان شهرنشین در مناطق فقیر بسیار بیشتر از محله های بالای شهر است.

- 10 کشور درحال توسعه بنگلادش، غنا، کنیا، هندوستان، ماداگاسکار، نیجریه، پرو، روآندا و ویتنام دارای بیشترین اختلاف در آمار بقای کودکان فقیر و ثروتمند هستند و احتمال مرگ کودکان فقیر در این کشورها بین 3 تا 5 برابر احتمال مرگ کودکان ثروتمند است.

در برخی از کشورهای ثروتمند جهان نیز آمار مشابهی در رابطه با میزان سلامت کودکان فقیر و ثروتمند وجود دارد. برای مثال:

- در شهر واشنگتن، احتمال مرگ کودکان در محلات فقیرنشین تا 10 برابر احتمال مرگ کودکان ثروتمند است.

- در رتبه بندی 25 پایتخت ثروتمند جهان، شهر واشنگتن به همراه وین (پایتخت اتریش)، برن (پایتخت سوییس)، ورسا (پایتخت لهستان) و آتن (پایتخت یونان) آخرین مقام را کسب کرده است. 

- پایتخت هایی که دارای حداکثر احتمال بقای کودکان هستند، عبارتند از: پراگ (پایتخت جمهوری چک)، استکهلم (پایتخت سوئد)، اسلو (پایتخت نروژ)، توکیو (پایتخت ژاپن)، لیسبون (پایتخت پرتقال).

این گزارش همچنین حاوی خبرهای امیدبخشی نیز هست. در این میان شهرهایی مانند آدیس آبابا (اتیوپی)، قاهره (مصر)، گواتمالا (گواتمالا)، کامپالا (اوگاندا)، مانیل (فیلیپین) و پنوم پن (کامبوج) نیز وجود دارند که اقدامات مهمی را برای کودکان فقیر درنظر گرفته اند. 

این اقدامات شامل افزایش دسترسی به سرویس های مرتبط با مادران، نوزادان و کودکان، افزایش آگاهی های بهداشتی و مراقبت های مقرون به صرفه و در دسترس برای خانواده های فقیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha