معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص اخلاق پرستاری برخی اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.

سلامت نیوزمعاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص اخلاق پرستاری برخی اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش  ایسنا ، محمد میرزابیگی در سومین کنگره اخلاق پرستاری در خصوص مشکلات پرستاران با بیان اینکه هر جامعه‌ای مقتضیات خاص خود را دارد ، گفت:جامعه پرستاری جامعه خدومی است که کارش خدمت به مردم است.

وی با اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با بیان اینکه این قانون هشت سال است که اجرا نشده و این موضوع مختص به این دولت نیست، افزود:اگر در بخش دولتی بودجه و اعتبارات آن محقق شود آن را اجرا می‌کنیم.

میرزابیگی همچنین گفت:باید ابعاد دیگر پرستاری را نیز ببینیم. در مدت یکسالی که از حضور بنده در معاونت پرستاری سپری می‌شود، ١۵ بخشنامه پرستاری به مراکز بهداشتی و درمانی ابلاغ شده که شش تا هفت مورد آن به جبران کمبود نیروی پرستاری اختصاص داشته است.

وی ادامه داد: در رابطه با نظام پرداخت درست است که به حد ایده‌آل نرسیده‌ایم اما بخشنامه‌های مربوط به آن به دانشگاه‌ها رفت. همچنین بخشنامه‌های پاویون‌های پرستاری که قول آن را داده بودیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و مطالبات پرستاران نیز صفر شد.
وی در پاسخ به اینکه بخشی از وزارت بهداشت مخالف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری‌ است، تصریح کرد:بحث قدرت و قدرت نمایی نیست، بلکه مباحثی که وجود دارد مباحث علمی و کارشناسی است ما باید این موضوع را از نظر اعتبارات، بودجه و مباحث کارشناسی پیگیری کنیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کنگره اخلاق پرستاری خواستار پرداختن بیشتر رسانه‌ها به این موضوع شد و افزود: نباید از کنار این موضوع ساده بگذریم. این عین فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند در رابطه با اخلاق پرستاری کار کرده و منشور آن را بنویسید که در این خصوص بلافاصله دبیرخانه‌ای با همکاری شورای عالی اخلاق پزشکی، وزارت بهداشت و... ایجاد و با صد جلسه کارشناسی کدهای اخلاقی پرستاری تدوین و ابلاغ شد.
میرزابیگی ادامه داد:همچنین دروس اخلاق پرستاری که در گذشته حذف شده بود، دوباره در حد دو واحد به تمام سطوح و مقاطع تحصیلی برگردانده شد و کار سوم برگزاری کنگره اخلاق پرستاری بود که امروز در سومین دوره آن شاهد ارایه ٣۵٠ مقاله و استقبال پرستاران هستیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه این کنگره در سطح بین‌المللی و ملی برنامه داریم، اظهار کرد:این درحالیست که کسانی که مقالات‌شان در کنگره قبل برگزیده شده بود، در کنگره‌های اخلاق که در کشورهایی مثل ترکیه برگزار می‌شد، درخشیدند. اگر می‌خواهیم پرستاری کشور موفق بوده و مقبولیت مردمی داشته باشد، باید اخلاق پرستاری را به صورت عملی توسعه دهیم. من مبلغ پرستاری نیستم و خواهشم از رسانه‌ها این است که در رابطه با اخلاق پرستاری کار بیشتری انجام دهند و این نیاز مردم است؛ چراکه مطالبات پرستاری متولی دارد و نیازی به وزن کشی و قدرت نمایی نیست.
میرزابیگی تصریح کرد: با حجم تبلیغات در خصوص مطالبات پرستاران مردم را از جامعه پرستاری جدا نکنیم. پرستاری باید در متن جامعه و در دل مردم جایگاه داشته باشد تا جایگاه واقعی خود را توسعه دهند. بنابراین اگر پرستاری را به مطالبات آنها تنزل دهیم ارزش‌هایش را از دست می‌دهد.
وی در خصوص سختی کار پرستاران نیز گفت: پرستار هم یک انسان است. ما در حوزه پرستاری کمبود نیروی شدیدی داریم و اقداماتی در رابطه با رفع آن انجام داده‌ایم. برخی از این اقدامات مانند دو برابر شدن دانشکده پرستاری، تربیت نیروهای کمک پرستار مانند بهیار و کمک بهیار، گسترش دانشکده‌های پرستاری و... را در دستور کار داریم.
وی در خصوص تعداد نیروهای پرستاری گفت: به طور کلی در بخش دولتی و غیر‌دولتی ١۴٠ هزار پرستار داریم که تعداد آنها در بخش دولتی ٩٠ هزار نفر است. یعنی این تعداد نسبت به تخت در بهترین شرایط یک به یک است که حداقل باید این میزان دو برابر افزایش یابد و نیاز ما دو برابر میزان فعلی است.
میرزابیگی در خصوص استخدام شرکتی پرستاران و با اشاره به استخدام شرکتی ۴هزار پرستار از ١۶ هزار مجوز داده شده، افزود: این مشکل دارد حل می‌شود. نگاه پرستاران به شرکت‌ها نگاه مثبتی نیست؛ چراکه شرکت‌ها در گذشته خوب عکل نکرده‌اند. آنچه در حال حاضر در وزارت بهداشت دنبال می‌شود، این است که شرکتی تحت نظارت هیات امناها شکل بگیرد و در هر دانشگاه یک شعبه بزند تا پرستار ما نسبت به شرکت‌ها احساس امنیت شغلی کند. اگر این شرکت مرکزی شکل گیرد بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد. پیگیری مجوزها در دولت هم در حال پیگیری‌ست.
وی در خصوص تفاوت حقوق پرستاران بخش دولتی و خصوصی نیز اظهار کرد:پرستاران بخش دولتی به دلیل مزایایی مثل کارانه، بهره‌وری و ... از حقوق بیشتری نسبت به پرستاران خصوصی برخوردارند. از آنجایی که قانون کار برای پرستاران بخش خصوصی به صورت ناقص اعمال می‌شود ممکن است به طور کامل از این مزایا بهره‌مند نباشند.
وی افزود:اما پرستاری که به صورت شرکتی در بخش خصوصی مشغول است از تمام مزایای بخش دولتی بهره‌مند می‌شود و اگر شرکتی این موضوع را رعایت نکند، تخلف کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاران عدالتخواه ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    پرستاری دیگر زیر بار ظلم نخواهد رفت!! تن به شرکتی شدن نخواهد. داد!! زیر بار طرح کدایی مبتنی بر برده داری نمی رود!! زنده باد مرد شریف پرستاری جناب آقای شریفی مقدم
  • علی ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    میرزابیگی بخاطر پست معاونت وزیر به پرستاری خیانت کرد وگرنه اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودجه زیادی نیاز ندارد مبتنی بر عملکرد یعنی تکمیل کارنامه سیاه میرزابیگی افتخارش صدور بخشنامه هایی به ضرر پرستاری است
  • بهار قربانی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    پرستاران جامعه خدومی هستند ک کارشان خدمت ب مردم است. چ جمله ی جالب و قابل تاملی! آیا پرستاران ک کارشان فقط خدمت ب مردم است خودشان نیازهای معیشتی ندارند؟!! آیآ خانواده ی پرستاران جزو مردم محسوب نمیشوند؟! آیا شکم خانواده پرستاران فقط باشنیدن جمله خدوم مردم بودن سیر میشود؟! چند سال دیگر باید زمان ببرد تااعتبارات جهت اجرایی کردن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری فراهم شود؟! 1سال؟! 2سال ؟! یا8سال دیگر ؟!!! مطالبات پرستاران صفر شد؟!!! جناب آقای میرزابیگی که میگویید مطالبات پرستاران صفر شد ؛ آیا از یک پرستار بالین شخصا پرسیده اید که آیا واقعا مطالباتش صفر شده است یا خیر؟!! مطالبات سال93 ماهنوز پرداخت نشده است. اگر مردم بدانند ک پرستاران مطالبات سال پیش خود را دریافت ننموده اند و همچنان صبورانه ب بالین میپردازند نه تنها جایگاه پرستار تنزل نمی یابد بلکه رفیع تر هم میشود. ب دلیل تبلیغات سوء برخی افراد میباشد ک مردم میپندارند پرستاران در پول غوطه ورند و پرستاران را زیاده خواه جلوه داده اند ؛ این تبلیغات سوء است ک جایگاه پرستاری را تنزل میدهد نه درخواست حق قانونی خود.
  • پرستار عدالتخواه ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    با سلام و احترام جناب آقای میرزابیگی درست است که قانون تعرفه گذاری در دولت های دیگر هم اجرایی نشد ولی آیا این بودجه هنگفت در دولت های پیشین هم به وزراء قبل داده شده بود ! آقای میرزابیگی از کدام بخشنامه هایتان میگویید !!! مگر اطلاع ندارید که قانون مصوب تعرفه گذاری خدمات پرستاری ، قانونی که بفوریت و با آراء بالا در مجلس تصویب شد بعد از 8 سال اجرا نشده است ! آیا صداها و فریادهای نارضایتی پرستاران را نمیشنوید ! اگر نمیشنوید چرا !! اگر میشنوید چرا در مقابل پرستاران ایستاده اید ! چرا بخش های بستری 40 بیمار با دو پرستار البته گاهی یک پرستار دارد !! در مقابل ما ایستاده اید ، ما را توجیه میکنید ، بما وعده دروغ میدهید این بیماران چه گناهی کرده اند که باید با پرستاران همیشه خسته از بار کاری زیاد و بخش های شلوغ مواجه باشند ! آیا به آنان هم بخشنامه میدهید !! به آنها هم وعده میدهید ! برچسب میزنید ! زیاده خواه مینماید ! نماینده محترم معاون بهداشت بخود آیید ! چند دوره بودید و دیدید نتوانستید ، چه اصراری به ادامه راه اشتباهتان دارید ! پرستار عدالتخواه
  • علیرضا پنج سال سابقه ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آقای میرزابیگی ولی تا اونجایی که من یادم میاد شما قبل عید میگفتی تو برنامه نبض که خدمات پرستاری رفت تو کتاب ارزش گذاری نسبی از ماه بعدیم اجرا میشه .یادته نمیزاشتی اون نماینده مجلسه از ما دفاع کنه .بابا آقای میرزابیگی آقا ما حقمونم نمیخوایم آقا دروغ فقط نگو امید فقط نده ما چشم امیدمون به شماست ما رو نا امید کردی .انقد تو رسانه ملی دروغ گفتی که حد نداره من فقط موندم چرا میزارن انقد راحت تو رسانه ملی دروغ اعلام بشه .ما پرستاران همیشه مظلوم خواهیم ماند ولی بترسید از اون روزی که کارد به استخوان برسد .