سخنان وزیربهداشت در روز جهانی ماما اعتراض جامعه پرستاری را برانگیخت.

وزیر بهداشت پرستاران را تندرو و زورگو خطاب کرد!

سلامت نیوز: سخنان وزیربهداشت در روز جهانی ماما اعتراض جامعه پرستاری را برانگیخت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان اقتصاد نوشت: مراسم روز جهانی ماما با حضور وزیر بهداشت صبح روز یکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

وزیربهداشت در مراسم روز جهانی ماما که صبح یکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تقدیر از جامعه مامایی کشور گفت: ای کاش در گروه پرستاری نیز رفتارهایی شبیه آنچه در گروه مامایی رخ می‌دهد را شاهد بودیم وآنها قضیه را سیاسی نمی‌کردند و کار از مسیر عقلانیت پیش می‌رفت تا فشار، زیرا تجربه نشان داده است که افراد تندرو و زورگو هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسند. خوشحالیم که کارها در گروه مامایی به خوبی پیش می‌رود.

این سخنان وزیر بهداشت کافی بود تا بار دیگر اعتراض جامعه پرستاری را برانگیزد.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، گفت: از روز یکشنبه که وزیربهداشت چنین سخنانی را در مورد جامعه پرستاری کشور بیان کرده است سیل عظیمی از پرستاران اعتراض خود را نسبت به سخنان ایشان به خانه پرستار اعلام کردند.

وی ضمن ابراز تاسف از سخنان وزیربهداشت گفت: جامعه پرستاری بسیار نجیبانه و مظلومانه مطالبات خود را پیگیری می کند و جای تعجب است که ایشان این گروه مظلوم را تندرو و زورگو خطاب کرد و حتی اذعان نمود که جامعه پرستاری مطالبات خود را رنگ و بوی سیاسی داده است!

شریفیی مقدم با اشاره به اینکه منظور ایشان از زورگو کیست؟ افزود: اگر نگاهی به برنامه های صداوسیما بیندازید مشخص می شود که زورگو چه کسی است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: شبکه های تلویزیونی صداو سیما به اجبار تنها اخبار مثبت از وزارت بهداشت را منعکس کنند و حتی برنامه تلویزیونی نبض که کمی چالشی بود تذکرات فراوانی گرفت. در واقع وزیربهداشت پای منتقدین را از رسانه ملی کوتاه کرده است.

وی اظهار کرد: جامعه پرستاری مطالبات قانونی دارد و آن هم اجرای قانون تعرفه گذاری،کاهش اختلاف در پرداخت ها و رفع تبعیض است.

دبیرکل خانه پرستار گفت: ما پرستاران در ابتدا مطالبات خود را در قالب نامه بیان کردیم ، حتی بنده دو نامه همراه با 45 هزار امضای الکترونیکی به ریس جمهور ارسال کردم.

[quote-right]شریفیی مقدم با اشاره به اینکه منظور ایشان از زورگو کیست؟ افزود: اگر نگاهی به برنامه های صداوسیما بیندازید مشخص می شود که زورگو چه کسی است.
[/quote-right]


شریفی مقدم افزود: اما متاسفانه ایشان در این مدت چه گامهایی در راستای مطالبات پرستاران برداشته است؟ حتی در برخی موارد انکار ،سرپوش و فرافکنی هایی نیز از طرف وزارت بهداشت مشاهده شده است.

وی ادامه داد:وزیربهداشت در سخنان خود جامعه پرستاری را تلویحاً فاقد عقلانیت دانسته است که این نیز توهینی بزرگ به این قشر فرهیخته و مظلوم است.

دبیرکل خانه پرستار در پایان گفت:ما جامعه پرستاری نسبت به اظهارت وزیربهداشت بی تفاوت نخواهیم بود و اعتراض خود ا اعلام می داریم.

به دنبال این اعتراضات، وزیربهداشت روز سه شنبه همزمان با یکسالگی طرح تحول سلامت و در حاشیه همایش نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت دردرباره گلایه های سازمان نظام پرستاری و سرنوشت تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: صرف نظر از نظرات کارشناسی درباره مصوبه مجلس، تعرفه گذاری خدمات مراقبت از منزل، مراقبت از بیماران در بخش خصوصی و در مجموع 200 و چندقلم از این خدمات را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده ایم و امیدواریم سریعتر تصویب شود. اما اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بخش دولتی بیش از 200 میلیارد تومان پول می‌خواهد، البته بخش عمده ای از مسایلی که در حوزه پرستاری عنوان می‌کنند، سیاسی است، واقعی نیست و این امر به هیچ وجه به نفع پرستاران نیست.

وی ادامه داد: تا پول مورد لزوم فراهم نباشد نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم. این به معنی معطل ماندن قانون توسط مجری نیست اما در مجموع وقتی قانونی نوشته می‌شود باید پول اجرای آن نیز فراهم شود. مسلم آن است که دریافتی پرستاران منصفانه نیست و این موضوع از گذشته ها ادامه یافته است. در این دولت پرداخت‌های معوق پرستاران به روز شد به طوری که دانشگاه‌ها حداقل تا بهمن ماه 93 را تسویه کرده اند و برخی نیز تا پایان اسفند تسویه شده است. این اقدامات در شرایطی است که ما 5500 میلیارد تومان بدهی داشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: از اول مهرماه 93 کارانه های پرستاران 1.7 برابر اضافه شد که البته به صورت علی الحساب بوده و تصور آن است که این کارانه‌ها بین 2 تا 3 برابر شود، اما می‌بینید که باز هم از ما طلبکارند.

هاشمی تاکید کرد: البته این پرداخت‌ها به منزله افزایش حقوق نیست، چراکه گاهی سایر کارمندان دولت را تحریک می‌کنند که درآمد پرسنل وزارت بهداشت افزایش یافته است. این مبالغ از درآمد بخش پزشکی و بیمارستان میان گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی توزیع می‌شود. در مجموع این گفته صحیح است که دریافتی پرسنل وزارت بهداشت پایین است به طوری که ما در این زمینه تقریبا در انتهای جدول دولت قرار داریم. وزارت بهداشتی‌ها حتی برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی باید مشابه مابقی مردم هزینه پرداخت کنند. در مورد پرسنل ما خیلی کوتاهی شده است.

وی گفت: در مجموع در این باره باید بگویم که اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مانند سایر مصوبات، منابعش تامین شود، انجام خواهد شد. در غیراینصورت نیز دست روی دست نمی‌گذاریم و حتما به فکر هستیم، چراکه هیچ چیزی ارزشمندتر از نیروی انسانی نیست. در عین حال همگان باید شرایط دولت را بدانند. ما به دنبال آن هستیم که نسبت دریافتی گروه‌های غیرپزشکی و پزشکی کاهش یابد اما در همه جای دنیا هم اینطور نیست که درآمد پزشک و پرستار در یک رابطه خطی قرار داشته باشد.

[quote-left]شبکه های تلویزیونی صداو سیما به اجبار تنها اخبار مثبت از وزارت بهداشت را منعکس کنند. در واقع وزیربهداشت پای منتقدین را از رسانه ملی کوتاه کرده است.[/quote-left]

خلاصه ای از نامه سرگشاده دبیرکل خانه پرستار خطاب به وزیربهداشت:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

با سلام واحترام

پیرو فرمایشات جنابعالی در مراسم روز ماما مبنی بر سیاسی کردن قضیه پرستاری و اینکه جامعه پرستاری را زورگو، تندرو و فاقد عقلانیت لازم معرفی نموده اید، ضمن ابراز تاسف از این نحوه گفتار ، لازم می دانم جهت تنویر افکار عمومی مردم عزیز و در دفاع از پرستاران مظلوم مطالبی را بشرح زیر عرض نمایم:

پرستاری بعنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتی را به مردم ارایه می دهند وعلی رغم تلاش های بی شائبه و شبانه روزی ، همواره مورد بی مهری و کم توجهی سیستم حاکم بر وزارت بهداشت قرار گرفته و با عنایت به نفش وتاثیر گذاری عمیق وگسترده در سیر درمانی بیمار و فرآیند سلامتی مردم متعجبانه کمترین نقش را در تصمیم گیرها، سیاست گزاریها و برنامه ریزی های در نظام سلامت را داشته اند در نتیجه این بی توجهی باعث کاهش انگیزه های شغلی و بدنیال آن ترک شغل های فراوان و تغییر شغل های زیاد، مهاجرت به خارج از کشور و حتی خانه نشین شدن پرستاران ، فشار بی امان به پرستاران شاغل و مستهلک شدن زودرس پرستاران ناشی از شغل و نهایتاً آسیب و خسارات جبران ناپذیر به بیماران و مردم شده است بطوریکه شاخص های پرستاری قبلا در حد کشورهای پیشرفته بوده ولی بعد از 40 سال تعداد تخت به پرستار تغییری ایجاد نشده و هم اکنون در حد کشورهای عقب افتاده و منطقه هستیم!

آقای وزیر

جامعه پرستاری جزء مظلوم ترین گروهی هستند که علی رغم فشارهای فراوان ، ظلم ها زیاد، تبعیض های بی امان و بی عدالتی های گسترده به شیوه ای بسیار نجیبانه مشکلاتشان را پی گیری نموده،بطوریکه پس از انتصاب جنابعالی به وزارت 6 ماه صبر کردند تا درجریان مشکلات پرستاری قرار گیرید. بعد از آنکه خبری نشد از طریق مذاکرات و مکاتبات با روسای بیمارستانها دانشگاهها و بعد با ارسال طومار سعی کردند مشکلاتشان رابه مسئولان منعکس نمایند.پرستاری انتظار داشت حداقل در تهیه و تدوین و چگونگی اجرای طرح نظام سلامت نظر اتشان را می گرفتید چون پرستاران به عنوان صاحب نظرترین گروه در مورد بیماران می توانستند بسیار کمک کننده باشند و با توجه به تخصیص بی سابقه بودجه و افزایش تا 400 درصدی تعرفه های پزشکی فکر می کردند حداقل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به موازات ان اجرایی می شد، که نکردید!

وعده دادید تعرفه گذاری را پایلوت کنید که در حد وعده باقی ماند، قول دادید که 350 خدمت و سپس 250 خدمت را در کنار حدود 7000 خدمت بقیه گروهها در کتاب ارزش نسبی اضافه کنید که به این وعده هم عمل نشد و...

آقای وزیر

جامعه پرستاری کشور ناامید از جنابعالی و مسئولین وزارت بهداشت مجبور به نگارش نامه سرگشاده به رئیس جمهور با بیش از 45 هزار امضاء الکترونیکی در خصوص اجرای قانون شد ، با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بسیاری از مناطق کشور مشکلات پرستاری را مطرح نمودند. ولی متاسفانه جنابعالی و مسئولین وزارت به جای تعامل و گفتگو سعی در خنثی و بی اثر کردن و قانع کردن دیگران پرداختید.

آیا پرستاران چاره ای به جز اعتراض و تجمع داشتند من نمی دانم آیا این روند پی گیری زورگیری، تند روی یا سیاسی است؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    از این وزیر چیز دیگه ای انتظار نمیره،ما حقمون رو میخوایم نه کمتر نه بیشتر،شما که نخبه بودی، این که ما میخوایم یعنی زورگویی و تندروی تو فرهنگ لغت شما نخبه ها!!!!