متخصص مغز و اعصاب گفت:تشخیص زودرس بیماری ام اس می تواند از پیشرفت بیماری با روش های درمانی موجود جلوگیری کند.

سلامت نیوز:  متخصص مغز و اعصاب گفت:تشخیص زودرس بیماری ام اس می تواند از پیشرفت بیماری با روش های درمانی موجود جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز از انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران، دکتر نسترن مجدی نسب افزود :بیماری ام اس به این دلیل که سیستم مغز و نخاع را درگیر می کند، می تواند علائم بالینی متعددی داشته باشد
وی علائم بیماری ام اس را فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل را برشمرد و اضافه کرد :همانظور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به ام اس می تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سردر گمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.
مجدی نسب که در بیست و دومین کنگره بین المللی مغز و اعصاب با موضوع تشخیص افتراقی ام اس تجربیات خود را به همکاران جوان خود در این حوزه منتقل خواهد کرد،گفت :در تشخیص ام اس، گرفتن یک شرح حال خوب، معاینه دقیق و خوب، و کمک از روشهای پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه ام اس دانش کافی داشته باشد به راحتی می تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام یک سری آزمایشات و ام آرآی مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مشاهده می شود که گاهی به خاطر تظاهرات متعددی که بیماری ام اس دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه کرده اند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق افتاده است. به عنوان مثال به دلیل تاری دید و یا دو بینی به چشم پزشکان مراجعه شده در حالی که علت این اختلالات بینایی ام اس بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت :هدف در این سخنرانی این است که پزشکان مغز و اعصاب را با علائمی که می تواند بیماری های مغز و اعصاب را از سایر بیماریهایی که با علائمی شبیه به اینها هستند، آشنا کنیم.
رییس انجمن مغز و اعصاب خوزستان افزود:با تشخیص افتراقی بیمار از سردرگمی نجات پیدا می کند و زود تر تشخیص بیماری اش داده خواهد شد.
مجدی نسب گفت: امروزه ثابت شده تشخیص زودرس بیماری ام اس می تواند از پیشرفت بیماری با روشهای درمانی موجود جلوگیری نماید.
وی یاد آور شد : در ایران و جهان درمان قطعی ام اس وجود ندارد اما درمان های پیشگیرانه ای وجود دارد زیرا ام اس سیر پیشرونده پیدا می کند.
وی توصیه کرد : هر بیماری اگر با این علائمی چون عدم تعادل، سرگیجه، دو بینی، تاری دید، خستگی هایی که بدون دلیل و طول کشنده باشد، بی حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام و حتی اگر این علائم گذرا باشند مواجه شود باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.
مجدی نسب اظهار کرد:این علامت می تواند ناشی از بیماری ام اس باشد و یا می تواند ناشی از یک دیسک گردنی باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می شود.
بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره بیماری های مغزواعصاب از 22تا 25 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha