استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در ماه‌های اخیر راهنمای ملی آسم، دستورالعمل پیشگیری، تشخیص و درمان توسط کمیته‌ای زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت متبوع به تدوین رسیده است.

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در ماه‌های اخیر راهنمای ملی آسم، دستورالعمل پیشگیری، تشخیص و درمان توسط کمیته‌ای زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت متبوع به تدوین رسیده است.

ه گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با فرا رسیدن روز جهانی آسم یاد آور شد: در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند و سالانه نزدیک به 250 هزار نفر نیز در اثر این بیماری فوت می شوند. البته بر اساس آخرین گزارش مطالعه بیماری ها در سال 2015، بیماری های مزمن تنفسی (عمدتاً آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD) سبب 4 میلیون و 300 هزار مورد مرگ در سال 2013 شده که تقریباً 69 میلیون سال زندگی از دست رفته (lost life) در سال 2010 را به همراه داشته است.

عضو کمیته طرح و برنامه ریزی مجمع جهانی بیماری‌های مزمن تنفسی- سازمان بهداشت جهانی در توضیح بیشتر از هدف نامگذاری این روز به نام روز جهانی آسم در ادامه، افزود: در سال 1988 برای نخستین بار، پیشگامان جهانی آسم (GINA) برای آگاهی بخشی عمومی در زمینه آسم و بالا بردن میزان مراقبت و معالجه این بیماری در سطح جهانی اولین سه شنبه  ماه May را که امسال مصادف با 5 May و 15 اردیبهشت است، را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری کردند.

وی متذکر شد: در این روز در اغلب کشورها برای اطلاع رسانی سیاست گذاران، مسئولین سلامت عمومی و همچنین کل جامعه برنامه های متنوع تنظیم می کنند و هر سال موضوعی را به عنوان شعار سال برمی گزینند و برای سال 2015 شعار " تو می توانی آسمت را کنترل کنی" را انتخاب کرده‌اند.

مسجدی گفت: بحث دخانیات و آسم موضوع جدی است و مطالعات متعدد نشان داده است که مادران باردار که در معرض دود مواد دخانی قرار می گیرند (دود سیگار، قلیان، پیپ،...) در اثر ورود سموم دود دخانیات به خون مادر و عبور از جفت به جنین می رسند و در نتیجه خطر ابتلا به آسم در این کودکان بعد از تولد بیشتر است. بعلاوه قرار گرفتن نوزادان و خردسالان در معرض مواد دخانی نیز در ایجاد و بروز حملات شدید آسم نیز دخالت مستقیم دارد.

هزینه بیماری آسم در سال 2007 در کشور آمریکا بالغ بر 56 میلیارد دلار بوده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه متذکر شد: بار سنگین این بیماری جدا از علائم و نشانه های آن که آسیب مستقیم به سلامتی فرد وارد می آورد، کم توانی در انجام فعالیت های زندگی و کار روزمره، هزینه های تحمیل شده بر خود و خانواده و کل جامعه را نیز شامل می شود.هزینه بیماری آسم در سال 2007 در کشور آمریکا بالغ بر 56 میلیارد دلار بوده است.

مسجدی عنوان کرد: بیماری آسم معضل جدی سلامت در سطح جهانی است که همه گروه های سنی را گرفتار می سازد و شیوع آن در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش گذاشته که منجر به افزایش هزینه های درمان و زیادتر شدن بار بیماری بر افراد مبتلا و کل جوامع گشته است.

وی گفت: این بیماری به علت تحمیل هزینه های زیاد بر بودجه سلامت عمومی کشور ما از یک سو و کم شدن کارایی و بهره دهی افراد در محل کار و جامعه از سوی دیگر به ویژه در کودکان مبتلا که موجب بهم خوردن آسایش خانواده می شود، نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی است.

وی یاد آور شد: برای کاستن اثرات زیان بخش این بیماری برنامه های راهبردی در زمینه پیشگیری و مراقبت از آن ها ضروری است که خوشبختانه در قالب برنامه جامع نظام تحول سلامت توسط دولت و به همت وزارت بهداشت و حمایت مجلس، کنترل بیماری های مزمن غیرواگیر شامل 4 بیماری اصلی یعنی بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، کمیته های کاری جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری در سطح ملی انتخاب شده اند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در خاتمه عنوان کرد: در ماه های اخیر راهنمای ملی آسم، دستورالعمل پیشگیری، تشخیص و درمان توسط این کمیته زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت متبوع به تدوین رسیده تا بر اساس برنامه منظم در سطوح مختلف نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی گنجانیده شود.

مسجدی افزود: پزشکان عمومی و پزشکان خانواده در خط مقدم ارائه این خدمات و در مراتب بعدی پزشکان و مراکز تخصصی با یک الگوی مشخص و مدون علاج کارآمد و اصولی این بیماری را با بکارگیری این راهنمای ملی اجرا می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha