چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 146929

وزیر نیرو از ساخت 119 سد خبر داده و این در حالی است که وضعیت هشداردهنده منابع آبی، امکان چنین طرحی را با اما و اگرهای بسیاری روبرو می‌کند.

سلامت نیوز:وزیر نیرو از ساخت 119 سد خبر داده و این در حالی است که وضعیت هشداردهنده منابع آبی، امکان چنین طرحی را با اما و اگرهای بسیاری روبرو می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، اقتصادنیوز نوشت: سال قبل بحران جدی وزارت نیرو بالاخره به خیر گذشت تا این وزارتخانه نفس تازه‌ای برای رهایی از بحران آب بکشد. هرچند که این بی‌آبی تنها مختص فصول گرم نبود، چرا که در بهار و پاییز نیز، بحران ادامه داشت.

با این حال، آخرین گزارش‌ها از وضعیت منابع آبی نشان از آن دارد که بحران وزارت نیرو همچنان ادامه دارد، چرا که بنا بر این گزارش که از سوی وزارت نیرو ارائه شده، ۶۱ سد بزرگ کشور از مجموع ۱۵۹ سد یعنی 38 درصد از کل سدهای کشور در وضعیت قرمز ذخایر آبی قرار دارند و اوضاع ۴۲ سد نیز در شراط عالی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پُرشدگی است که سد لتیان در شرق تهران نیز در این گروه قرار دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت سدهای تهران هنوز هم در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. اما نکته جالبی که در این میان مطرح شده،‌ صحبت‌های وزیر نیرو است که خبر از ساخت 119 سد داده است. این صحبت در حالی از سوی حمید چیت‌چیان مطرح شده که مبنای ساخت سد، یا منابع زیرزمینی است یا بارش‌هایی که می‌تواند سد را سرشار کند. در عین حال، آن طور که شواهد نشان می‌دهد، وزارت نیرو از هر دوی این گزینه‌ها بی‌بهره است.

در مورد گزینه دوم باید تاکید کرد که در فروردین ماه، ‌بارش‌ها تا اندازه‌ای تهران را از کم‌آبی نجات داد اما وضعیت بحران کماکان ادامه داشت. وضعیت سدهای تهران در بحران به سر می‌برد و از طرفی هم، منابع زیرزمینی در حدی نیست که وزارت نیرو بخواهد فکری برای استفاده از آن بکند. در چنین شرایطی مشخص نیست که منظور وزیر نیرو از ساخت 119 سد چه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha