مینی‌بوس‌های تهران هر سال ۸۴۰ تن گازهای آلاینده تولید می‌کنند.

سلامت نیوز: مینی‌بوس‌های تهران هر سال ۸۴۰ تن گازهای آلاینده تولید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در تهران حدود هزار مینی‌بوس فرسوده وجود دارد كه 17سال از عمر فرسودگی آنها می‌گذرد. سن فرسودگی مینی‌بوس‌های كشور براساس برآورد سازمان‌حفاظت محیط‌زیست، 8سال تعیین شده است. این در حالی است كه مینی‌بوس‌های پایتخت عمری 25ساله دارند. براساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده مركز كنترل كیفیت هوای تهران بر تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل منواكسیدكربن، تركیبات آلی فرار بدون متان، اكسیدهای نیتروژن، دی‌اكسیدگوگرد و ذرات معلق در مینی‌بوس‌های بنز كه عمر بالای ۵ سال دارند، ۲۳ هزار و ۶۷ میلی‌گرم در هر كیلومتر و مینی‌بوس‌های فیات با عمر بالای ۵ سال، ۲۶ هزار و ۶۶۲ میلی‌گرم در هر كیلومتر است. ضمن اینكه مینی‌بوس‌های ایویكو با عمر زیر ۵ سال نیز معادل ۱۹ هزار و ۳۰۸ میلی‌گرم در هركیلومتر آلودگی تولید می‌كنند. بدین‌ترتیب عدد 23هزار میلی‌گرم میانگینی برای 3 مدل مینی‌بوس تهران است كه با طی مسافت 100كیلومتر، روزانه 2300كیلوگرم آلودگی هوا تولید می‌كنند.

    سهم خودروهای دیزلی در آلودگی هوا

در تعیین نقش و سهم منابع آلاینده باید به نوع آلاینده و شرایطی كه آن آلاینده تولید می‌شود توجه شود. مثلاً خودروی دیزلی سنگین و نیمه سنگین در مقایسه با خودروهای سواری در تولید اكسیدهای گوگرد(SOx) نقش و سهم مهمی دارند. براساس مطالعات انجام گرفته، خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران عامل تولید آلاینده‌های اكسیدهای گوگرد (SOx)، اكسیدهای ازت(NOx) و ذرات معلق(PM) هستند و این نقش شامل اكسیدهای گوگرد تا ذرات معلق بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند.

مینی‌بوس‌ها، كامیون‌ها و اتوبوس‌ها به‌ترتیب بیشترین سهم را در تولید اكسیدهای گوگرد 39درصد، 34درصد و 19درصد براساس مطالعات انجام‌شده قبلی دارا هستند. در زمینه تولید اكسیدهای ازت (NOx)، كامیون‌ها به‌ترتیب با 7.5، 4و 3درصد مسئولیت تولید این آلاینده را در شهر تهران به‌عهده دارند. درخصوص تولید آلاینده‌های خانواده ذرات معلق نیز كامیون‌های سبك و سنگین جمعاً 20درصد، مینی‌بوس‌ها 10درصد و اتوبوس‌ها 3درصد براساس مطالعات قبلی نقش داشته‌اند. در یك نگاه كلی خودروهای سنگین 1درصد و نیمه سنگین با احتساب اتوبوس‌ها و كامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها حدود 24درصد در آلودگی شهر تهران براساس مطالعات، نقش داشته‌اند.

    لزوم كنترل خودروهای دیزلی

گذشته از آمار و ارقام اشاره شده به‌عنوان یك اصل زیست‌محیطی كنترل خودروهای سنگین دیزلی با آلودگی فراوان (Heavy Polluters) به‌ویژه در فصولی از سال كه شرایط تجمع آلاینده‌ها بیشتر فراهم می‌شود مانند فصل پاییز و زمستان و یا در شرایط ویژه هواشناسی و جوی مثل وارونگی هوا می‌تواند تأثیرات بسزایی در كاهش آلاینده‌ها و رسوبات نهایی داشته باشد. اعمال منع تردد خودروهای دودزا و سنگین در شب‌های سرد زمستان از غروب آفتاب تا سپیده صبح، سبب می‌شود كه به هوای ساكن، تزریقات آلوده از اگزوز كامیون‌ها و اتوبوس‌ها به جو، انجام نگیرد و در نتیجه صبح روز بعد و یا تمام روز بعد تمركز آلاینده‌ها را در شهر شاهد نباشیم. متأسفانه بسیاری از ترددهای شبانه را كامیون‌های حامل مواد ساختمانی در شهر و یا دستگاه‌های دیزلی ساكن در كارها و پروژه‌های عمرانی تشكیل می‌دهند.

    سهم 3 برابری كهنه‌ها

طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده از ابتدای سال‌۸۳ در دستوركار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت اما با توجه به عدم‌همكاری دستگاه‌های ذیربط در این زمینه این طرح موفقیت چندانی نداشت. تنها ۱۲۱دستگاه مینی‌بوس فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل شهری نوسازی شده است. از آنجایی كه تردد مینی‌بوس‌های فرسوده در شهر تهران 3 برابر مینی‌بوس‌های نو هوا را آلوده می‌كند، خروج و نوسازی آنها از چرخه حمل‌ونقل عمومی امری ضروری است.

    كاهش 18درصدی ذرات معلق

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا معتقد است خروج اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده موجب خواهد شد تا 18درصد از میزان انتشار روزانه ذرات معلق در هوای پایتخت كاسته شود. به گفته سیدوحید حسینی، روزانه 8 تن ذرات معلق وارد هوای تهران می‌شود كه 43درصد آن حاصل تردد كامیون‌ها در تهران و 33درصد آن نتیجه تردد موتورسیكلت‌هاست. وی ادامه داد: تنها با خروج اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده می‌توان در حدود 18درصد از میزان انتشار روزانه ذرات معلق در تهران كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha