چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 146947

محققان در پژوهشی گزارش دادند كه وقتی فسفات با یك پروتئین مهم در مغز تركیب می‌شود ساعت بدن مجدداً به كار می‌افتد.

سلامت نیوز: محققان در پژوهشی گزارش دادند كه وقتی فسفات با یك پروتئین مهم در مغز تركیب می‌شود ساعت بدن مجدداً به كار می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، این فرآیند كه به نام فسفریلاسیون شناخته می‌شود به وسیله نور راه‌اندازی می‌شود. نور تركیبی از پروتئین‌های خاص را به طور مؤثری تحریك می‌كند كه نقشی محوری در راه‌اندازی مجدد ساعت بدن ایفا می‌كنند در نتیجه ریتم [آهنگ] این ساعت با چرخه‌های محیطی روزانه هماهنگ می‌شود.

این تحقیق قرار است در ابتدا مكانیسمی را آشكار كند كه توضیح می‌دهد چگونه نور تركیب پروتئینی را در مغز تنظیم می‌كند و این كار چگونه بر كاركرد ساعت شبانه‌روزی تأثیر می‌گذارد.

محققان به منظور تحقیق درباره مكانیسم ساعت مغز، پروتئینی به نام EIF را در مغز یك موش آزمایشگاهی تغییر [جهش] دادند به طوری كه این پروتئین نتوانست فسفریل بشود. به دلیل اینكه همه پستانداران ساعت مغز مشابهی دارند آزمایشات روی موش این ایده را مطرح كرد كه اگر كاركرد این پروتئین در انسان‌ها متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد.

دویدن در برابر ساعت

محققان ابتدا موش را در قفسی جا دادند كه مجهز به چرخ هایی برای دویدن بود. دانشمندان با ثبت و تحلیل فعالیت دویدن جانوران توانستند ریتم‌های ساعت شبانه‌روزی را در این موش جهش‌یافته مطالعه كنند.

نتیجه نشان داد كه ساعت موش جهش‌یافته نسبت به موش معمولی با كارآمدی كمتری به تأثیر راه‌اندازی مجدد نور واكنش نشان می‌دهد. جانوران جهش‌یافته‌ نتوانستند ساعت بدن خود را با مجموعه‌ای از چالش‌ها هماهنگ كنند – 12 ساعت تاریكی به جای 5/10 ساعت روشنایی كه با چرخه‌های 5/10 ساعته روشنایی و تاریكی دنبال می‌شود- برای مثال چرخه‌های ساعتی كه موش آزمایشگاهی را معمولاً در معرض آن قرار می‌دهند.

در حالیكه ما نمی‌توانیم یك خط زمان برای این یافته‌ها پیش‌بینی كنیم تا به كاربرد كلینیكی ترجمه شوند، تحقیق ما «‌دریچه جدیدی به سوی دستكاری كردن كاركرد این ساعت شبانه‌روزی می‌گشاید.»

این پژوهش توانست مسیری باز كند تا این مشكل را در منشأ واقعی آن مورد هدف قرار دهد. اختلال ریتم شبانه‌روزی گاهی گریزناپذیر است اما می‌تواند به پیامدهای جدی منجر شود. این تحقیق واقعاً درباره اهمیت ریتم شبانه‌روزی برای بهزیستی و سلامتی عمومی ما است. ما گام مهمی را به سوی توانایی راه‌اندازی مجدد ساعت‌های درونی خود برداشته‌ایم و در نتیجه سلامتی هزاران نفر را بهبود می‌دهیم.

منبع:ساینس دیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha