وزیر بهداشت، عفت و پاکدامنی، صبر، شجاعت اخلاقی، گذشت و سخاوت را از ویژگی های اخلاق پرستاری بر شمرد و اخلاق حرفه ای را ضامن رشد واقعی علوم پزشکی عنوان کرد.

جامعه پرستاری از اخلاق زینبی برای جهانی شدن سرمشق بگیرد

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، عفت و پاکدامنی، صبر، شجاعت اخلاقی، گذشت و سخاوت را از ویژگی های اخلاق پرستاری بر شمرد و اخلاق حرفه ای را ضامن رشد واقعی علوم پزشکی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،متن کامل پیام دکتر سید حسن هاشمی، به سومین کنگره اخلاق پرستاری به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیمپانزدهم رجب سالگرد رحلت حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. هم او که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت. و این است که نام زینب نه تنها در تاریخ کربلا که در تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع همواره، به خاطر فداکاری‌هایش، زیبا،‌ درخشان و جاودانی است.

اگر پرستاران کشور ما اخلاق زینبی به خود بگیرند و جامعه پرستاری صفات این انسان کامل را سرمشق خود قرار دهند نه تنها در بین تمام رده های بهداشتی و درمانی کشور بلکه در عرصه بین المللی و در صحنه جهانی پیشتاز اخلاق پزشکی خواهند بود. چرا که اخلاق پرستاری عمل عالمانه است، و حضرت زینب کبری به تعبیر امام سجاد علیه السلام داراى علم لدنی است، آن جا که فرمود: تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی؛ عالم و دانشمند هستی.اخلاق پرستاری عفت و پاکدامنی است، و زینب كبرى عفت خویش را حتى در سخت ترین شرایط به نمایش گذاشت. اخلاق پرستاری امید بخشی و روحیه دادن به انسان هاست، و حضرت زینب بعد از مادر، روحیه بخش پدر و برادران بود، در شهادت برادرش امام حسن علیه السلام نقش مهمى را براى تسلاى بازماندگان ایفا كرد. پس از شهادت امام حسین علیه السلام و در طول دوران اسارت، این صفت نیكوى زینب بیشتر ظهور كرد و پیوسته یاور غمدیدگان و پناه اسیران بود.

اخلاق پرستاری اخلاق صبر است، و حضرت زینب در مقابل تمام حوادث و سختی های کربلا با آرامشى كه از صبر و رضاى قلبى او حكایت داشت فرمود: « ما رایت الا جمیلا، جز زیبایى ندیدم.» اخلاق پرستاری همراه با ایثارگری است، حضرت زینب در این صفت نیز گوى سبقت را از دیگران ربوده است. او براى حفظ جان دیگران، خطر را به جان مىخرد و در تمام صحنهها، دیگران را بر خود مقدم مىدارد او ایثار را به بند كشیده و آن را شرمنده ساخت.لازمه اخلاق پرستاری داشتن شجاعت اخلاقی است، که حضرت زینب خود چنین است، و از شجاعت حیدرى آنچنان بهره مند است که به او « شیر زن هاشمى» لقب دادند.اخلاق پرستاری همراه با گذشت و سخاوت است، و حضرت زینب شخصیتی است كه هستى خود را در راه خدا بذل نمود، فرزندان از جان عزیزتر خود را در راه خداوند متعال انفاق کرد و از آنها گذشت چنین کسی در نهایت جود است.

راه رشد اخلاق پرستار تأسی به کرامت و صفات حضرت زینب(س) است و در کشور ما همه دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان به این ویژگی ممتاز پرستاران غبطه می خورند که نام پرستاری با نام مقدس حضرت زینب (س) گره خورده است و در این کنگره صفت اخلاق پرستاری با فضایل اخلاقی حضرت زینب بررسی و آموزش داده می شود.این راهکار اصولی یعنی بازگشت به ارزشهای اصیل الهی بهترین راه برای دست یافتن به قله های اخلاق و معنویت در این زمان و در هر زمان است.برای همه برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این کنگره که گام در مسیر اخلاق حرفه ای گذاشته اند آرزوی موفقیت می کنم. فرصت را برای یادآوری این نکته غنیمت می شمرم که رشد واقعی همه علوم پزشکی به واسطه و به وسیله اخلاق حرفه ای تضمین می شود و همه بخش های نظام سلامت بایستی برای ارتقاء اخلاق پزشکی که رضایت خداوند و اعتماد مردم را در پی دارد تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک صادق ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    11 0
    زینب که بود؟رسوا کننده قدرتمندان فاسد وفساد سیاسی وبمعنایی منتقد شجاع وضع موجود بود.پرستاران باید در باره معیشت بهتر وفشار اقتصادی دم برنیاورند!! ولابد این است کار زینبی!!!ولابدمعلمی هم شغل انبیا است وباید با حقوق یک ملیون تومان وزیر خط فقر پیامبری کنند.پیامبر مدافع عدالت اجتماعی بود...پزشکان متخصص باید از یارانه وارزش افزوده که باید بین محرومان تقسیم شود درآمدهای آنچنانی داشته یاشند وهیچ انتقادی در باره این طبقه خادم جیب خود به عمل نیاید...زمان مخفی شدن پشت دین و شعار دادن وحرفهای قشنگ زدن ودین فروشی به پایان رسیده...