وزیر بهداشت، به وضعیت بیماری مالاریا در کشور اشاره کرد و افزود: توقف انتقال محلی این بیماری در بیش از ۹۰ درصد مناطق، مالاریا را در بسیاری از استانها به یك مشكل فراموش شده تبدیل کرده است.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، به وضعیت بیماری مالاریا در کشور اشاره کرد و افزود: توقف انتقال محلی این بیماری در بیش از ۹۰ درصد مناطق، مالاریا را در بسیاری از استانها به یك مشكل فراموش شده تبدیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا، گفت: براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در ۵ سال گذشته از ۱۱ هزار نفر به ۲۴۶ مورد در پایان سال ۱۳۹۳ رسیده که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.وزیر بهداشت در این پیام اظهار امیدواری کرده است که بزودی شاهد روزی باشیم که موردی از مالاریای بومی در کشور گزارش نشده و گواهی حذف مالاریا توسط مراجع رسمی بین‌المللی به نام جمهوری اسلامی ایران صادر شود.متن کامل این پیام به شرح زیر است:یکی از مسائل جدی حوزه بهداشت و مهم‌ترین بیماری انگلی در تعدادی از کشورهای جهان، به ویژه در مناطق گرمسیری، مالاریا است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته میلادی، ۱۰۳ کشور جهان کماکان برای این بیماری اندمیک محسوب می‌شوند و طی همین سال ۱۹۸ میلیون مورد بیماری در جهان گزارش گردیده که منجر به ۵۲۸۰۰۰ مورد مرگ شده است.در ایران نیز این بیماری از سال‌های دور وجود داشته و پزشکان با آن آشنا بوده‌اند. موارد بومی مالاریا (ناشی از انتقال محلی عفونت) در جنوب و جنوب شرقی کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش گرمسیری استان کرمان (هفت شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت) دیده می‌شود.‌

روز جهانی مالاریا، فرصت مناسبی است برای تبادل بیشتر تجربیات کشورها در خصوص کنترل این بیماری، حمایت از تلاش‌های انجام شده، ارائه نتایج مطالعات و کشف‌ داروها و حشره‌کش‌های جدید در سراسر جهان.در کشور ما اما وضعیت ناهمگون انتقال مالاریا و توقف انتقال محلی آن در بیش از ۹۰ درصد مناطق، این بیماری را در بسیاری از استان‌ها به یك مشكل فراموش شده تبدیل کرده است. همچنین مهاجرت‌های كنترل نشده از مرزهای شرقی و گسترش آثار آن به تمام مناطق کشور، شرایط را برای حذف مالاریا بسیار دشوار نموده است. با این وجود از طریق مدیریت صحیح منابع، تلاش مؤثر كارکنان زحمتکش برنامه و حمایت همه جانبه مدیران استانی، این مشكلات علی‌رغم عدم بهره‌مندی از ردیف اختصاصی بودجه، به شكل قابل توجهی تقلیل یافته و زمینه حذف مالاریا در کشور فراهم گردیده است.آن چنان که حذف مالاریا در جمهوری اسلامی ایران، که طی سال‌های طولانی به هیچ وجه در تصور کارشناسان و مدیران سازمان جهانی بهداشت نمی‌گنجید، در شرف به بار نشستن است.

آن هم در مجاورت ایالت بلوچستان کشور پاكستان كه از آلوده ترین مناطق بشمار می‌رود.اینجانب ضمن قدردانی از هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده محترم سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به پاس حمایت‌های‌شان از برنامه حذف مالاریا، پیشرفت‌های به دست آمده طی پنج سال اخیر را به رؤسای محترم دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی و مجموعه تحت مدیریت‌شان تبریک عرض می‌کنم. براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در ۵ سال گذشته از ۱۱ هزار نفر به ۲۴۶ مورد در پایان سال ۱۳۹۳ رسیده که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.انشااله بزودی شاهد روزی باشیم که موردی از مالاریای بومی در کشور گزارش نشده و گواهی حذف مالاریا توسط مراجع رسمی بین‌المللی به نام جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha