کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات گفت: خانواده‌ها باید بدانند که یک ساعت در معرض دود قلیان دیگران بودن برابر با مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است.

سلامت نیوز: کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات گفت: خانواده‌ها باید بدانند که یک ساعت در معرض دود قلیان دیگران بودن برابر با مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است.

زهرا ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: متأسفانه مصرف قلیان در بین زنان و مردان، نوجوانان و جوانان شیوع بسیاری پیدا کرده و به عنوان یک تفریح قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از موارد انتخاب مکانی که فرزندان در آن قلیان مصرف کنند توسط خانواده‌ها انجام می‌شود و همین موضوع زمینه ورود جوانان را به مصرف مواد مخدر ایجاد می‌کند.
ابراهیمی گفت: باید خانواده‌ها بدانند که این تفریح برای فرزندانشان تا چه حد خطرناک است و از این واقعیت آگاه شوند که هر وعده مصرف قلیان به طور متوسط برابر با مصرف 70 تا 100 نخ سیگار است.
کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات افزود: مصرف دخانیات طبق آمار جهانی به طور متوسط 8 تا 10 سال از طول عمر مفید افراد را کم می‌کند و این میزان برای افرادی که در میانسالی فوت می‌کنند به 22 سال می‌رسد.
وی گفت: خانواده‌ها باید بدانند سوختن موادی مثل تنباکو به همراه کاغذ، فیلتر و برخی افزودنی‌ها در سیگار باعث تولید بیش از 4 هزار ماده سمی و 40 ماده سرطان‌زا می‌شود.
ابراهیمی ادامه داد: سیگار به عنوان عامل بروز حداقل 14 نوع سرطان مختلف شناخته شده که از جمله آنها سرطان ریه، پوست، مثانه، خون، حنجره، دهان و کبد مهم‌ترین آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha