طرح تحول سلامت، برنامه خوبــی است زیرا اگر دغدغه بیماران، خصوصا افراد كم‌درآمد را از نظر بهداشت و درمان از بین نبرد، حداقل كم خواهد كرد (درد فقرا از ثروتمندان دردناك‌تر است). البته این برنامه به آن شرط موفق خواهد بود كه صرفا سیاسی‌كاری نباشد و كارشناسانه و به دور از هیاهو و... طراحی و اجرا شده باشد.

سلامت نیوز: طرح تحول سلامت، برنامه خوبــی است زیرا اگر دغدغه بیماران، خصوصا افراد كم‌درآمد را از نظر بهداشت و درمان از بین نبرد، حداقل كم خواهد كرد (درد فقرا از ثروتمندان دردناك‌تر است). البته این برنامه به آن شرط موفق خواهد بود كه صرفا سیاسی‌كاری نباشد و كارشناسانه و به دور از هیاهو و... طراحی و اجرا شده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، دوا و درمان، دغدغه بزرگ اكثریت مردم در تمام دنیاست. اجرای موفق این طرح نیاز به یك‌سری امكانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حساب شده مانند نیروی انسانی كارآمد كافی، تجهیزات پیشرفته، ساخت و سازهای فراوان، افزایش امكانات مراكز بهداشتی و درمانی دولتی و... دارد.آنچه در مورد طرح تحول سلامت می‌توان مطرح كرد این سوال است كه آیا قبل از اعلام و اجرای این طرح به این مسائل، به طور عملی و نه فقط روی كاغذ، توجه كافی شده بود؟ به نظر من به این مساله توجه كافی نشده و همین تا اندازه‌ای شایبه سیاسی بودن این طرح را در فكر بعضی‌ها ایجاد می‌كند و در ابتدای اجرای طرح هم باعث نارضایتی برخی بیماران شد.

به این شكل كه به یكباره اعلام شد از فلان تاریخ قرار است این طرح اجرا شود. با توجه به تفاوت هزینه در دو بخش خصوصی و دولتی، با اعلام اجرای این طرح، هجوم بیماران به این بخش‌ها زیاد شد بدون اینكه امكانات و نیروی انسانی، تجهیزات و... این بخش‌ها تفاوت محسوسی كرده باشد. در چنین شرایطی چه لزومی داشت به این عجله، به یكباره تمام تعهدات بر دوش بخش دولتی گذاشته شود؟ می‌شد گفت ما قصد چنین كاری را داریم از فلان روز كم‌كم شروع و تا فلان تاریخ كامل می‌كنیم. خطا و آزمون داشتیم تا به نقطه مطلوب برسیم،  از تجربیات كشورهای دیگر و... باید استفاده می‌كردیم تا نتیجه بهتری در پی داشته و مسلما توقعات مردم یك شبه بالا نمی‌رفت و در نهایت رضایت مردم بیشتر می‌شد.

به هر حال هجوم بیماران احتیاج به افزایش پزشك، پرستار، تخت بیشتر، تجهیزات بیشتر و... داشت، در مدت كم چگونه این امكانات تهیه و آماده شدند و این یك اشكال بزرگ این طرح است. در فرهنگ ما عدم اطمینان به بخش درمان دولتی به دلیل كمبود امكانات ریشه تاریخی دارد. برای از بین بردن این باور باید طرح نو دراندازیم واین وقتی ممكن می‌شود كه اولا شایبه سیاسی بودن این طرح را از ذهن مردم پاك می‌كردیم و عملا مردم تفاوت‌ها را می‌دیدند. در حالی كه در این كار به علت تعجیل در اجرای آن چندان موفق نشدیم البته نباید منكر شد كه تا اینجای كار هم قدمی به جلوست هرچند ناقص.از گوشه و كنار شنیده می‌شود كه می‌گویند این طرح علیه بخش خصوصی است. اگر چنین باشد با توجه به سابقه چنین اقداماتی در سال‌های گذشته و امكانات ناچیز بخش دولتی و عادت به كم‌كاری در بخش‌های دولتی، طرح تحول سلامت در آینده با مشكلاتی مواجه خواهد شد كه به دنبال آن نارضایتی مردم بیشتر خواهد شد یعنی اجرای این طرح با كمك بخش خصوصی موفق‌تر خواهد بود.زمزمه‌هایی از نارضایتی پرستاران و سایر نیروی انسانی ارایه‌دهنده خدمات درمان از گوشه وكنار شنیده می‌شود كه مثلا درآمد پزشكان چندین برابر پرستاران است و... كه اگر واقعیت داشته باشد یكی از اشكالات این طرح خواهد بود كه باید به این هم فكر كرد.چنان كه شنیده‌ایم، اینكه سازمان‌های بیمه‌گر كه حاضر نیستند نسبت به تعهدات خود به بیمارستان‌های خصوصی عمل كنند خود می‌تواند هجوم به بخش دولتی را زیاد كرده و مشكلات را اضافه كند و به خصوص، گاهی برخورد با بیمه‌شدگان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اهانت‌آمیز است. راه‌حل این است كه دولت با قاطعیت مساله بیمه را برای همیشه حل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha