جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 147036

احتمال ابتلا به آلزایمر در دیابتی ها بیشتر است

سلامت نیوز:مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس آمریکا نشان می دهد که بیماری متابولیک دیابت، احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس، دیابت و هر بیماری دیگری که بر قند خون تاثیر داشته باشد، در عملکرد مغز و سیستم اعصاب اختلال وارد می کند.
افزایش قند خون، سبب افزایش سطح آمولویید بتا در بدن بیمار می شود. آمولویید بتا نشان دهنده پپتیدهایی از اسید آمینه هستند که مهمترین جزء پلاک های آمیولویید در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر به شمار می آیند. 
مطالعات زیادی در زمینه ارتباط بیماری دیابت با بیماری های قلبی انجام شده اما تحقیقات در زمینه ارتباط این بیماری متابولیک با بیماری های عصبی محدود است.
مطالعات نمونه های حیوانی نشان می دهد که افزایش قند خون، میزان آمیلویید بتا را در بدن موش های جوان 20 درصد افزایش می دهد و این میزان در موش های مسن 40 درصد است.
دیابت نوع 2 مستقیما با شیوه زندگی در ارتباط است و به راحتی می تواند قابل کنترل باشد. 
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 347 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و بنا به پیش بینی این سازمان، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در سال 2030 میلادی خواهد بود. 
رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهمترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع 2 هستند. 
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می آید. انسولین ماده ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
نتایج این تحقیقات در نشریه The Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha