رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: به تعرفه تعیین شده برای آزمایشگاه اعتراض داریم چرا که اصلا کارشناسی شده نیست و کیفیت خدمات آزمایشگاهی را تضعیف می‌کند و با این سیاست، تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک رقم می‌خورد.

انجمن آزمایشگاهیان:نمی‌خواهیم کیفیت خدمات آسیبی ببیند

سلامت نیوز:رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: به تعرفه تعیین شده برای آزمایشگاه اعتراض داریم چرا که اصلا کارشناسی شده نیست و کیفیت خدمات آزمایشگاهی را تضعیف می‌کند و با این سیاست، تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک رقم می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس بهزاد پوپک گفت:‌ امروز آزمایشگاه‌ها در دنیا تا 70 درصد تشخیص‌ها را انجام می‌دهند و در کنترل درمان و انتخاب دارو به ویژه برای بیماران سرطانی نقش بسیار مهمی دارند.

وی ادامه داد: از طرفی آزمایشگاه‌ها بین تکنولوژی و علم نقش تعاملی داشته و نقش تکنولوژی در آزمایشگاه‌ها و وابستگی به آن نیاز به ارز دارد و از این موضوع غافل نیستیم که تغییر نرخ ارز منجر به فشار قابل توجهی به آزمایشگاه‌ها شده است.

پوپک گفت: در طی سال‌های گذشته هیچ اتفاقی در حمایت از آزمایشگاه‌ها رخ نداده و تخصیص ارز برای کیت و تجهیزات اتفاق نیفتاده و تمام این موارد را باید با قیمت ارز آزاد تدارک ببینیم در حالیکه در بسیاری از حوزه‌ها وضعیت اینگونه نیست.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت، طرح مناسب و ملی است،‌ گفت: متأسفانه تعرفه لحاظ شده و ارزش نسبی خدمات بدون کار کارشناسی تعیین شده است به طوری که مبلغ ضریب k سال گذشته 20 هزار تومان برای آزمایشگاه دیده شد در حالیکه انجمن‌های علمی در آن دخالتی نداشتند با این وجود به یکباره متوقف شد و دلیل آن را زیاد بودن ضریب عنوان کردند و آن را منوط به اجرا در ابتدای سال 94 دانستند.

وی تصریح کرد: 2400 آزمایشگاه تشخیص پزشکی در بخش خصوصی وجود دارد و با این تصمیم بسیاری از خدمات در این بخش با محدودیت روبه‌رو شده است. این در حالی است که ضریب تعرفه امسال نیز که رسما اعلام نشده است، تضییع حقوق مردم اولین ثمره آن خواهد بود چرا که توسعه خدمات مردم و کیفیت آن دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: چرا دولت به جای کاهش ضریب k در بخش خصوصی، آن را در بخش دولتی افزایش نمی‌دهد و مردم کمتر از جیب پرداخت کنند. ما اکنون مشکل بزرگی داریم که فشار زیادی به پرسنل آزمایشگاهی وارد می‌شود و تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک با این سیاست رقم می‌خورد و باید از مسئولان پرسید چرا در این حوزه کم‌توجهی می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد:‌ ما جلساتی هم با مسئولان مربوطه برگزار کردیم اما یک طرفه بحث شد و کار کارشناسی را ندیدند و اکنون نگرانیم آزمایشگاه‌ها در بخش خصوصی که وضعیت شان در دنیا از نظر استانداردها و اعتباربخشی بی‌نظیر است، مورد بی‌مهری قرار گیرد.

پوپک گفت: بیمه‌ها نیز علی‌رغم دستورالعمل و مصوبه موجود، پرداخت‌های نامنظمی به آزمایشگاه‌‌ها دارند در حالی که بیشترین نظارت در بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دانشگاهی در اجاره افراد خصوصی قرار گرفتند. آیا این فرایند به کیفیت خدمات آزمایشگاهی لطمه نمی‌زند؟

وی ادامه داد: اعتراض انجمن آزمایشگاهیان به حق است چون نمی‌خواهیم کیفیت خدمات آسیبی ببیند و مسئولان صدای نقد ما را بشنوند و به آن اهمیت بدهند. در کشوری که اصرار به عدالت وجود دارد باید برای همه این عدالت اجرا شود و نباید افزایش هزینه برای برخی گروه‌ها بیشتر رخ دهد و ضریب تعرفه برای گروه‌های پزشکی متفاوت دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha