ساکنان اردبیل در چهل و هفتمین روز از فصل بهار با رخنه هوای سرد و ناپایدار، بخاری‌ها و لوازم گرمایشی را روشن کردند شرایط جوی جدید باعث تلطیف هوا شد، اما مشکلاتی را در پی داشت، وارد آمدن زیان به مزارع و باغ‌ها از جمله آنها است امروز شنبه بارش باران همراه با رعد وبرق و وزش باد در استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در اصفهان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد دور از انتظار نیست

سلامت نیوز:ساکنان اردبیل در چهل و هفتمین روز از فصل بهار با رخنه هوای سرد و ناپایدار، بخاری‌ها و لوازم گرمایشی را روشن کردند شرایط جوی جدید باعث تلطیف هوا شد، اما مشکلاتی را در پی داشت، وارد آمدن زیان به مزارع و باغ‌ها از جمله آنها است امروز شنبه بارش باران همراه با رعد وبرق و وزش باد در استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در اصفهان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد دور از انتظار نیست.


5  استان در معرض هجوم سرما و سیلاب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،  تغییرات جوی چند روز گذشته بیشتر نقاط بخصوص شمال، غرب و شرق کشور منجر به کاهش محسوس دما و بارش‌های متناوب باران و در برخی مناطق نیز ریزش برف شد.


بر اساس گزارش دریافتی از شهرستان‌ها، این شرایط جوی ضمن اینکه باعث تلطیف هوا شد، مشکلاتی را نیز درپی داشت که مرگ یکی از هموطنانمان بر اثر برخورد صاعقه، آبگرفتگی معابر و وارد آمدن زیان به مزارع و باغ‌ها از جمله آنها بوده است.


تداوم فعالیت بارشی
بررسی نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی بیانگر تداوم فعالیت بارشی روی کشور به صورت متناوب تا اوایل این هفته است. بر این اساس، امروز شنبه بارش باران گاهی همراه با رعد وبرق و وزش باد در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال و شرق خوزستان، فارس و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد دور از انتظار نیست. از این رو توصیه شده، به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، تمهیدات لازم به کار گرفته شود. همچنین دیروز جمعه بخش‌های شمالی استان تهران شاهد بارش تگرگ، رگبار و آذرخش بود، ضمن اینکه در پاره‌ای از نقاط استان نیز بویژه بخش‌های جنوبی با وزش باد شدید و گرد و خاک همراه بود. در این مدت، بالاترین دما در استان تهران به ورامین با 29 درجه سانتیگراد و پایین‌ترین دما با 4 درجه سانتیگراد به منطقه فیروزکوه - امین آباد تعلق داشت.


روشن شدن بخاری‌ها در اردبیل
براساس این گزارش، ساکنان اردبیل در چهل و هفتمین روز از فصل بهار با رخنه هوای سرد و ناپایدار، بخاری‌ها و لوازم گرمایشی را روشن کردند. رگبارهای پراکنده که از نخستین ساعات سه‌شنبه گذشته در اردبیل و قسمت وسیعی از این استان شروع شد، با نفوذ جریان پرفشار سرد سطح زمین و کاهش دمای هوا در منطقه همراه بود. به همین خاطر، ساکنان اردبیل که در پی حاکمیت هوای گرم در چند روز گذشته شب‌ها پنجره‌ها را باز می‌گذاشتند، بخاری‌ها را دوباره روشن کردند. 


درحالی که بر فراز اردبیل سلول‌هایی از ابرهای طوفان زای مخصوص فصل بهار موسوم به کومولونیمبوس شکل گرفته و گاهی موجب رگبارهای پراکنده می‌شود، حرکت موجی از ابری‌های کم ارتفاع در جهت مخالف در لایه‌های نزدیک به سطح زمین که نشانگر حاکمیت جبهه سرد است، حال و هوایی از روزهای سرد را در اردبیل به تماشا گذاشته است. با این حال، ریزش‌های چشمگیر که بیشتر به شکل رگباری و موقتی بود، زمین‌های اردبیل را سیراب و لطافت و طراوت خاصی بر فضای منطقه حاکم کرد. هوای سرد تا اواخر این هفته در منطقه ماندگار است.
از طرفی، بارش برف در هفدهمین روز از اردیبهشت، شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل را سفید پوش کرد. ارتفاع برف که در مناطق کوهستانی و در روستاهای «موئیل» و «دیزو» به 15 سانتیمتر رسید موجب خوشحالی کشاورزان، دامداران و باغداران منطقه شد. مشگین شهر از ابتدای سال آبی تاکنون شاهد 306 میلیمتر نزولات جوی بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 209 درصد افزایش نشان می‌دهد. درحال حاضر راه‌های کوهستانی این منطقه بر اثر برف و کولاک لغزنده است.


مردی قربانی آذرخش شد
همچنین، مردی 38 ساله در کوهستان‌های شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری بر اثر برخورد آذرخش جان خود را از دست داد. به همین خاطر، از مردم بخصوص عشایر و کشاورزان درخواست شده با توجه به هشدارها و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی، در مواقع بروز بارندگی از حضور در محل‌های ناامن ارتفاعات خودداری کرده و اصول ایمنی را رعایت کنند.  براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، هم‌اکنون یک سامانه بارشی منطقه را فرا گرفته که به تناوب در بعضی ساعات موجب افزایش ابر، وزش باد نسبتاً شدید، رگبار و رعد و برق و در نقاط مستعد بارش تگرگ را باعث می‌شود.


غبار آسمان خوزستان را فرا گرفت
در همین حال، به گفته «احمدرضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، بر اثر وزش تند باد، گرد و غبار در آسمان اغلب نقاط این استان حکمفرما شده و میزان گرد و غبار درسوسنگرد به 55 برابر حد مجازرسیده است.
 لاهیجان‌زاده با اشاره به وقوع گرد و غبار محلی ناشی از وزش طوفان در برخی شهرهای این استان، افزود: میزان گرد وغبار در آسمان سوسنگرد به 7 هزار و 871 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 55 برابر حد مجاز رسید.  وی شدت گرد و غبار در هوای اهواز را 359 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان آلودگی هوا در آبادان 259، در اندیمشک 254، دزفول 171، امیدیه 127، بهبهان 308 و ماهشهر نیز 232 میکروگرم بر متر مکعب است.  به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، از ابتدای امسال تاکنون اهواز فقط 2 روز هوای پاک داشته است.


باد شدید در شمال خوزستان
بر اساس این گزارش، باد شدید با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت ظهر پنجشنبه گذشته شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش را در شمال خوزستان درنوردید و موجب اختلال در تردد شهروندان شد. بارش باران همچنین موجب آبگرفتگی معابر شهری در مناطقی از شهر دزفول شد و تند باد نیز قطع برق مناطقی از این شهر را به دنبال داشت. در شهرهای شوش و اندیمشک نیز وزش باد شدید همراه با رگبار بهاری تردد در جاده‌های شمال خوزستان را با مشکل مواجه کرد.
اداره هواشناسی شهرستان شوش اعلام کرد: رگبار، رعد و برق و بارش تگرگ که به صورت پراکنده از روز سه‌شنبه گذشته در منطقه شمال خوزستان شروع شده تا اواخر روز یکشنبه این هفته ادامه دارد. تندباد، رگبار و نیز رعد و برق نگرانی کشاورزان گندم کاری که در حال برداشت محصول از مزارع هستند را موجب شده است. سه‌شنبه شب نیز تندباد همراه با بارش شدید باران منطقه شمال خوزستان را فرا گرفت و به بخش کشاورزی شهرهای دزفول و شوش خسارت زد که تعیین میزان خسارت در دست بررسی است. تندباد و رعد و برق همچنین در این مدت موجب اختلال در شبکه مخابراتی شمال خوزستان شد، به طوری که ارتباطات دیتا در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش تاکنون در برخی مناطق این شهرها قطع شد.
آبگرفتگی معابر در ارومیه‌
در همین حال، بارش شدید باران ازعصر دوشنبه گذشته در ارومیه زخم کهنه آبگرفتگی معابر عمومی را تازه کرد و مشکلات اساسی برای شهروندان به وجود آورد.
بارش مداوم و شدید باران در آذربایجان غربی بخصوص در ارومیه ضمن اینکه تردد شهروندان و رانندگان را در داخل شهر با مشکل اساسی روبه رو کرد؛ بلکه نفوذ آب‌های سطحی به منازل برخی از شهروندان نیز موجب گلایه و ناراحتی مردم شد. این در حالی است که اداره کل هواشناسی استان در خصوص بارش باران و مشکل آبگرفتگی معابر از قبل هشدارهای لازم را داده بود.  آبگرفتگی زیر زمین‌ها، حیاط و خانه‌های مردم در اغلب محله‌های شهر ارومیه موجب شد مردم برای حفظ وسایل خانه و جلوگیری از آسیب جدی، دست به دامن نیروهای آتش‌نشانی و سازمان خدمات موتوری شهرداری ارومیه برای تخلیه آب منازل خود شوند.
«امیرعباس جعفری»، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز حادثه‌ای خاص اعلام نشده است، اظهار داشت: تنها در ارومیه در فلکه میثم و آذربایجان به همراه میدان آزادی شاهد آبگرفتگی شدید بودیم
همچنین در خیابان فرهنگ پشت مسجد قائم در ارومیه نیز آبگرفتگی موجب نفوذ آب به 25 خانه این محله شد که با امداد از نیروهای آتش‌نشانی این مشکل رفع شد.
خسارت تگرگ به 100 روستا
بارش شدید تگرگ به باغ‌ها و مزارع 100 روستای بخش مرکزی شهرستان خوی در آذربایجان غربی خسارت وارد کرد. بعد از بارش تگرگ بخش‌های زیادی از شهر خوی دچار آبگرفتگی شد و سیلاب ناشی از تگرگ در مناطق پایین دست به حدی بود که به منازل سرازیر شده و ساکنان آنها تا ساعت‌ها مشغول جمع‌آوری و انتقال آب به بیرون از خانه‌ها بودند. خسارت ناشی از بارش تگرگ در این شهرستان توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است. بارش شدید تگرگ همچنین موجب کندی عبور و مرور وسایل نقلیه در شهر خوی شد.
سیل و تگرگ در خراسان شمالی
از طرفی، بارش تگرگ و باران شدید در شهرستان شیروان خراسان شمالی نیز 85 میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت. این میزان خسارت بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته به 525 هکتار از باغ‌های سیب، گردو، گلابی و آلوی منطقه «سیوکانلو» از توابع بخش مرکزی شیروان وارد آمده است. کارشناسان بخش‌های مختلف در حال بررسی وضعیت منطقه و برآورد خسارات احتمالی هستند.
شهرستان 157 هزار نفری شیروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و مرکز این شهرستان در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha