شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 147101

همان‌طور که همه افراد روحیات و خصوصیات متفاوتی دارند در صورت بیمار شدن هم رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. در همین راستا معمولاً آن دسته از افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند آسیب‌پذیری بیشتری دارند و نسبت به صحبت‌های اطرافیان حساسیت بیشتری نشان می‌دهند.

جملاتی که هرگز نباید به افسرده‌ها بگوئید

سلامت نیوز:همان‌طور که همه افراد روحیات و خصوصیات متفاوتی دارند در صورت بیمار شدن هم رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. در همین راستا معمولاً آن دسته از افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند آسیب‌پذیری بیشتری دارند و نسبت به صحبت‌های اطرافیان حساسیت بیشتری نشان می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،محققان و صاحبنظران صحبت کردن با افراد افسرده شیوه خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توان از هر عبارتی در گفت‌وگو با آنها استفاده کرد. به این معنا که اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده به این اختلال روانی مبتلا است باید دانست عباراتی هستند که نباید به وی گفته شوند به عنوان نمونه جمله «همه چیز‌ زاده ذهن توست و باید مثبت فکر کنی» یکی از این جمله‌ها است.


درست است که مثبت اندیشی در بهبود عملکرد ذهن مؤثر است، اما افرادی که افسردگی یا اضطراب‌های شدید دارند با این توصیه‌ها دچار تنش بیشتری می‌شوند و در نهایت نه تنها با این نصیحت‌ها مثبت اندیش نمی‌شوند، بلکه این فشار عصبی، آنها را بیشتر می‌آزارد.

عبارت «باید از خودت بیرون بیایی و به اجتماع برگردی» موجب می‌شود که شرایط بدتر شود چرا که در کنار اضطراب و افسردگی، احساس گناه نیز به مشکلات بیمار افسرده افزوده می‌شود.


«چرا هیچ تحرک و فعالیتی نداری؟ »جمله مناسبی برای یک فرد افسرده نیست و باوجود اینکه ورزش کردن برای سلامت جسم و روان مفید است و معجزه می‌کند و البته خاصیت ضدافسردگی دارد، اما در صورتی که به طور مستقیم به یک بیمار افسرده که حتی انرژی و انگیزه کافی برای انجام کارهای ساده و عادی روزمره‌اش ندارد توصیه شود، درست مثل این است که نقطه ضعف او را به یادش آورده باشید. لازم به ذکر است در این مورد هرازگاهی یک اشاره کوتاه و گذرا کافی است.


« رژیم غذایی‌ات را تغییر بده» هرچند نوع رژیم غذایی در احوالات و خلق و خوی افراد مؤثر است، اما استفاده از این جمله در خصوص افرادی که افسردگی بالینی دارند، قطعاً معجزه نخواهد کرد و چه بسا که دنبال کردن رژیم غذایی سالم برای چنین فردی امکانپذیر نباشد.
«یوگا راه نجات است» اگرچه بیماری افسردگی با این ورزش بهتر می‌شود، اما در بهبود موارد شدید این بیماری تأثیرگذار نیست. به طوری که حتی برخی متخصصان معتقدند تفکرات خودکشی با یوگا تشدید می‌شود.


« شغل جدید پیدا کن» محققان معتقدند نباید به افراد افسرده پیشنهاد تصمیمات جدی داده شود. چرا که در برخی مواقع، کار کردن موجب تشدید استرس در افراد می‌شود.
«آیا از رابطه با همسرت راضی هستی؟» مشکلات روابط زوجین در هنگام افسردگی تشدید می‌شود و یادآوری این نکته آنها را بیشتر به فکر می‌اندازد.
«تو همه شرایط را برای بهتر شدن داری» حتی در صورت واکنش مثبت به داروهای شیمیایی نیز احتمال بهتر شدن وضعیت روحی افراد صددرصد نیست، پس استفاده از این عبارت فایده‌ای ندارد و نمک روی زخم پاشیده است.


گفتن این عبارت که «آیا احساس بهبودی می‌کنی؟» موجب احساس شکست فرد در زندگی علاوه بر احساس افسردگی می‌شود.
نباید در برخورد با فردی که دچار بیماری افسردگی است از عبارت «همه مردم مشکل دارند» استفاده شود زیرا احساس ضعف و منفی بودن را در بیمار افسرده تشدید می‌کند و به هیچ عنوان از درد و رنج او نمی‌کاهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha