شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 147102

همیشه شنیده‌ها واقعیت ندارند. حال اگر این شنیده‌ها را با سلامت جسم و روح گره بزنیم ممکن است نه تنها مثمر ثمر واقع نشوند، بلکه خطر آفرین باشند.

سلامت نیوز: همیشه شنیده‌ها واقعیت ندارند. حال اگر این شنیده‌ها را با سلامت جسم و روح گره بزنیم ممکن است نه تنها مثمر ثمر واقع نشوند، بلکه خطر آفرین باشند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه در روزنامه ایران نوشت:استفاده از داروهای مختلف موضوعی است که بسیاری از افراد بدون مشورت با پزشک و تنها به واسطه شنیده‌ها به سراغ آن می‌روند.


بر همین اساس یکی از چیزهایی که در بین تمام افراد و در جای جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، طب مکمل بویژه داروهای گیاهی است. اکثر افراد تصور می‌کنند داروهای گیاهی به دلیل اینکه متشکل از گیاهان هستند، ضرری نخواهند داشت در حالی که باید دانست داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی ضمن خواص متعدد، دارای عارضه نیز هستند، از طرفی همان‌طور که داروهای شیمیایی در یک فرد ایجاد عارضه می‌کنند و در فرد دیگر بدون عارضه خواهند بود، این احتمال برای داروهای گیاهی هم وجود دارد.


در طب سنتی بیش از طب جدید به این موضوع اشاره می‌شود که بر اساس طبع‌های چندگانه ممکن است یک دارو برای فردی عارضه‌ای به همراه نداشته باشد و در مقابل به فرد دیگری عوارض جدی وارد کند.


به عنوان مثال همان گونه که بسیاری از داروهای شیمیایی در دوران بارداری و شیردهی با منع مصرف رو به رو هستند و مضر بوده و خطرات جدی به همراه خواهند داشت، داروهای گیاهی نیز در دوره بارداری عوارض جدی داشته و منجر به سقط جنین و مشکلات بعدی می‌شود.


از سوی دیگر همان‌طور که داروهای شیمیایی خواصی در بدن بر جای می‌گذارند و ممکن است عارضه‌ای را برطرف کنند، این امکان هم وجود دارد که عارضه‌ای دیگر را به وجود بیاورند. به عنوان نمونه احتمال دارد دارویی برای کند شدن حرکت دستگاه گوارش تجویز و  مشکل بیمار برطرف شود، اما بعد از مدتی فرد دچار یبوست شده و با مشکل جدیدی دست و پنجه نرم کند یا داروی از بین برنده نفخ توسط فرد مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت با وجود درمان مشکل نفخ به بیماری رفلاکس مواجه شود.


 از این رو توجه به این نکته لازم و ضروری است که گاهی اوقات داروهای گیاهی علاوه بر اینکه عارضه خاصی را درمان می‌کنند احتمال پیدایش عارضه دیگری را به دنبال دارند به عنوان مثال مطالعات نشان داده است در بسیاری از موارد عصاره نعنا که برای کاهش نفخ مصرف می‌شود، موجب تشدید رفلاکس می‌شود یا نوشیدن آب ترب که برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد به میزان قابل توجهی عارضه رفلاکس را شدت می‌بخشد. بنابراین باید خاطرنشان کرد این باور که داروهای گیاهی به دلیل تهیه شدن از گیاهان، بی‌ضرر هستند اشتباه است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha