قائم مقام معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت ضمن اعلام برنامه‌های حوزه بهداشت در سال 94، از گسترش برنامه پزشک خانواده شهری به شهرهای زیر 500 هزار نفر و مرمت خانه‌های بهداشت بالای 25 سال خبر داد.

سلامت نیوزقائم مقام معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت ضمن اعلام برنامه‌های حوزه بهداشت در سال 94، از گسترش برنامه پزشک خانواده شهری به شهرهای زیر 500 هزار نفر و مرمت خانه‌های بهداشت بالای 25 سال خبر داد.

دکتر ناصر کلانتری در گفت‌و‌گو با ایسنا ، مهم‌ترین برنامه حوزه بهداشت در سال 94 را گسترش شبکه بهداشتی – درمانی شهری دانست و گفت: این موضوع به معنی گسترش مراقبت‌های اولیه بهداشتی در نقاط شهری، استمرار برنامه مراقبت‌های بهداشتی از حاشیه‌نشین‌ها و شهرهای زیر 50 هزار نفر و پوشش فعال مراقبت‌های اولیه بهداشتی است. همچنین مابقی جمعیت نیز تا پایان سال خدمات بهداشتی را دریافت خواهند کرد.

ارائه خدمات بهداشتی درب منازل

به گفته وی برنامه گسترش شبکه بهداشتی- درمانی شهری به این صورت است که برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای هر سه تا چهار پایگاه، یک مرکز سلامت جامع ایجاد می‌شود. همچنین در این پایگاه‌ها برای هر سه هزار نفر جمعیت یک مراقب سلامت قرار می‌دهیم که فعالانه به درب منزل مردم مراجعه کرده و به خصوص خدمات بیماری‌های غیرواگیر و مزمن را مانند تغذیه، مساله تحرک، بیماری‌های روانی و...را ارائه می‌دهند.

65 میلیون نفر تحت پوشش برنامه گسترش شبکه بهداشتی–درمانی شهری

کلانتری با بیان اینکه قریب به 65 میلیون نفر از جمعیت به صورت فعال توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: این بررسی به این صورت است که برای این افراد پرونده تشکیل شده و وسایل بهداشتی نظیر واکسن، مراقبت‌های دوره بارداری، سالمندی، نوجوانی، بیماری‌های مزمن و همه خدمات بهداشتی به صورت فعال به آنها در شهرها ارائه خواهد شد.

ارائه خدمات«روانشناسی» و «مشاوره تغذیه» در برنامه ملی کنترل بیماری‌ها

وی با اشاره به برنامه‌ حوزه بهداشت برای بیماری‌های غیرواگیر تحت عنوان NCD، افزود: در مراکز سلامت جامع نیز که برای هر سه یا چهار پایگاه سلامت راه‌اندازی می‌شود، پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی، مشاوره‌های تغذیه و روانشناسی مستقر شده، همچنین مشاوره‌های تغذیه و روانشناسی و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، فشار خون و... صورت می‌گیرد. این افراد توسط مرکز سلامت جامع پیگیری شده و کنترل درمانی آنها توسط این مرکز ادامه پیدا می‌کند.

مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای شهرهای زیر 500 هزار نفر؛ امسال

قائم مقام معاون بهداشت با بیان اینکه این مراکز سلامت ارجاعات را از پایگاه سلامت پذیرفته و خدمات ارائه می‌دهند، ادامه داد: این مجموعه یا مجتمع سلامت که شامل یک مرکز سلامت جامع و دو تا چهار پایگاه سلامت است، حدود 30 تا 50 هزار نفر جمعیت را پوشش می‌دهد. قرار بر این است که امسال این برنامه در شهرهایی با جمعیت 50 تا 500 هزار نفر نیز گسترش یابد. در سال گذشته جمعیت حاشیه‌نشینی و شهرهای زیر 50 هزار نفر را که قریب به 15 میلیون نفر بود را پوشش دادیم و در سال 94 این برنامه تا شهرهای زیر 500 هزار نفر گسترش می‌یابد و جمعیتی حدود 18 میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

ادامه پزشک خانواده روستایی در سال 94

کلانتری در خصوص برنامه پزشک خانواده نیز اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده روستایی نیز مانند گذشته برای 28 میلیون نفر جمعیت به صورت فعال ارائه خواهد شد و مسائل آن مانند خدمات شهری است.

راه‌اندازی بیش از 900 خانه بهداشت در سه ماهه اول 94

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های بهداشت در سطح روستایی، گفت: از 1955 خانه بهداشتی که قرار بود سال گذشته راه‌اندازی شود، هزار خانه را در ایام دهه فجر راه‌اندازی کردیم. 950 خانه دیگر نیز 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته‌اند و آنها را در سه ماهه اول امسال راه‌اندازی می‌کنیم و با توجه به اینکه کار آنها در حال اتمام است همه این تعداد به بهره‌برداری می‌رسد.

مرمت خانه‌های بهداشت بالای 25 سال در دستور کار

کلانتری از ترمیم و مرمت خانه‌های بهداشت بالای 25 سال که نیازمند بهبودسازی در استاندارد هستند خبر داد و در خصوص میزان اعتبار انجام این کار اظهار کرد: داده‌های این برنامه را جمع‌آوری کردیم و برنامه‌های جاری خود را از محل اعتبارات تملک دارایی وزارت بهداشت انجام می‌دهیم تا بتوانیم این خانه‌ها را به مرمت کرده و به استانداردهای مورد قبول برسانیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha