وزیر بهداشت از ایجاد ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی تا آخر سال خبر داد و گفت: مشکلات انباشته نظام سلامت حاصل کج‌رفتاری‌های گذشته است، ۹۵ هزار نیروی وزارت بهداشت مجوز استخدام ندارند.

۹۵ هزار نیروی وزارت بهداشت بدون مجوز استخدام/نیمی از اعتبارات طرح تحول پرداخت نشده

سلامت نیوز: وزیر بهداشت از ایجاد ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی تا آخر سال خبر داد و گفت: مشکلات انباشته نظام سلامت حاصل کج‌رفتاری‌های گذشته است، ۹۵ هزار نیروی وزارت بهداشت مجوز استخدام ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید حسن قاضی زاده هاشمی جمعه  شب در برنامه تلویزیونی نبض افزود: صحبت کردن درباره طرح تحول سلامت که 6 ماه کار مطالعاتی برای آن انجام شد و یکسال از اجرای آن می گذرد در چند دقیقه کار دشواری است ولی در مجموع ما در گام اول دارو و درمان را هدف قرار دادیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما آمدیم کشور با بحران دارویی مواجه بود، 300 قلم دارو کمبود داشت و اکنون به 27 قلم رسیده است، برای اکثر بیماران پوشش حمایتی 90 درصدی ایجاد شد. بسته های حمایتی برای بیماران صعب العلاج و خاص اجرا شد و داروهای تولید داخل آنها تحت حمایت کامل دولت قرار گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در بسته درمان هدف اصلی کاهش پرداخت از جیب مردم بود. مردم مجبور بودند بسیاری از تجهیزات و لوازم را از بیرون بیمارستان تهیه کنند، این مسائل از بین رفت و میزان پرداختی مردم در بیمارستانهای دولتی از 37 درصد به متوسط 4.5 درصد کاهش پیدا کرد یعنی شهری ها 6 درصد و برای روستاییان 3 درصد هزینه های بیمارستانی را در بخش دولتی پرداخت می کنند. همه اینها برای بخش بستری است و بخش سرپایی که موضوعش جداست.

وی ادامه داد: شرایط ماندگاری 4 هزار  پزشک از تخصص های مختلف در سراسر کشور فراهم شد البته چون برخی از آنها برای دوره اجباری طرح می رفتند، بخشی از این مشکل با افزایش پرداختی جبران شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: در مورد مقیمی پزشکان متخصص در بیمارستانها نیز تصورم این است که در تمام بیمارستانهای بالای  64 تخت به خصوص بیمارستانهای درمانی غیر آموزشی دیگر مشکلی نداشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: خدمات زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور برای 400 هزار نفر فراهم شد، برای اورژانسهای پیش بیمارستانی با همکاری هوانیروز آمبولانسهای هوایی ایجاد شد.

بودجه بهداشت با تأخیر آمد

وی ادامه داد:گام دوم بهداشت بود که چون اعتباراتش دیرتر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت با تآخیر شروع شد، بر خلاف درمان که بودجه اش از 10 درصد صرفه جویی یارانه ها حتی قبل از شروع سال 93 تأمین شده بود، بودجه بهداشت از حدود آبان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی اضافه  کرد: کاری که در بخش بهداشت انجام شد، ایجاد، بازسازی و تجهیز  2 هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی- درمانی بود که هزار مورد آن در سال 93 انجام شد.
وزیر بهداشت گفت: اقدام بعدی ارائه خدمات سلامت برای 10 میلیون و 130 هزار نفر در حاشیه شهرها بود که شروع شده واکسن پنتاوالان نیز بعد از یک دهه انتظار وارد شبکه بهداشتی کشور شد و تعداد اقلام دارویی در شبکه بهداشتی کشور نیز به 400 قلم افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مورد پزشک خانواده نیز اکنون پزشکان خانواده در تمام شهرهای زیر 20هزار نفر مستقر هستند و امسال همه شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا می شود، البته اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران در جریان است.

وی گفت: تصور اولیه ما این بود که بین 15 هزار تا  20 هزار پزشک عمومی بیکار داریم یا  اینکه در مشاغل دیگر فعالیت می کنند و تلاش کردیم با افزایش پرداختی آنان را به این حرفه بازگردانیم اما گمانه زنی ها درست نبود و شاید آمارها واقعی نبود، شاید هم برخی از آنان نسبت به ادامه این سیاست و پایداری آن مطمئن نیستند.

اصلاح تعرفه ها مطالبه 25 ساله بود

قاضی زاده هاشمی گفت: گام سوم طرح تحول سلامت که دیگر نیازی به بازگوکردن آن نیست، اصلاح ارزشهای نسبی خدمات و تعرفه های پزشکی بود که با همکاری همه سیاستگذاران، دولت، و نظام پزشکی تجدید نظر صورت گرفت.مشکلی که باعث بی عدالتی بین رشته ای شده بود و هنوز هم وجود دارد و اصلاح آن مطالبه 25 ساله بود و البته اجرای آن کار سختی بود.

نارضایی وزیر بهداشت از اجرای تعرفه های پزشکی در تهران

وزیر بهداشت ادامه داد: البته باید نظارتها را برای اجرای درست این تعرفه ها افزایش دهیم، اگر بخواهم صادقانه بگویم در تهران از وضعیت اجرای تعرفه ها راضی نیستم و باید نظام پزشکی تهران بخش خصوصی و بیمارستانهای خصوصی در این مورد بیشتر همراهی کنند.

وی اضافه  کرد: گام چهارم نیز که در سال 94 اتفاق می افتد، اصلاح و تغییرات جدی در آموزش پزشکی است که 36 سال است از همان زمان که ما دانشجوی طب بودیم، اصلاح اساسی نشده است.

قاضی زاده هاشمی درباره افزایش بار کاری پرسنل بیمارستانهای دولتی گفت: بله، مشکل اینجاست که نتوانستیم دولت را برای استخدام نیرو متقاعد و همراه کنیم و با وجود تلاشهایی که صورت گرفته است هنوز این اتفاق نیفتاده است، تصورم این است که این مشکل به این زودی حل نمی شود.

مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بار کاری بیمارستانهای دولتی را افزایش دادند

وی ادامه داد: 27 درصد افزایش بار مراجعه به بیمارستانهای دولتی مربوط به افراد تحت  پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که نشان می دهد، هدفگذاری ما برای حمایت از محرومین درست بوده است.

وزیر بهداشت گفت: البته فراموش کردم بگویم، گام اول طرح تحول پوشش بیمه همگانی بود که 450 میلیارد تومان برای آن اختصاص پیدا کرد و اکنون 98 درصد مردم زیر پوشش بیمه درمانی هستند.

نیمی از اعتبارات طرح تحول سلامت پرداخت نشده

وی افزود: از 10 هزار میلیارد تومانی که برای طرح تحول سلامت باید پرداخت می شد، کمتر از نیمی پرداخت شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، مشکلات زیادی  داریم، 95هزار نفر از نیروهای وزارت بهداشت، تبصره ای و قراردادی هستند و از دولت حقوق نمی گیرند، بلکه بیمارستانها مجبورند از درآمدهای اختصاصی خود به آنها پرداخت کنند و متأسفانه هنوز مجوزی برای استخدام این افراد نداریم حتی یک مورد و من بعید می دانم که به زودی وضعیت استخدامی آنها حل شود و می توانیم بگوییم یک بار کمر شکنی برای بیمارستانهای کشور است.

ایجاد یک شرکت در هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت برای جذب نیرو

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: البته تصویب کردیم که 16 هزار پرستار را در قالب شرکتی جذب کنیم اما به علت سابقه ای که از  فعالیت شرکتها داشتند، از این استخدام استقبال نشد، به همین علت قرار است خود ما شرکتی را در قالب هیئت امنای ارزی تأسیس کنیم که این هیئت طرف قرارداد دانشگاهها باشد تا اطمینان بیشتری از استخدامها ایجاد  شود.

وی گفت: تعداد پرستاران در ایران حتی نسبت به کشورهای اطراف حداقل 2 تا 3 برابر  کمتر است، ما باید به ازای هر تخت 2.5 پرستار داشته باشیم در حالی که این الان 1.2 است و گاهی به 4 دهم می رسد، در برخی بخشهای  مراقبت ویژه یک پرستار باید از 10 بیمار مراقبت کند و بله قبول داریم، در این مورد کم لطفی شده است و امیدواریم با اقدام مجلس و سازمان مدیریت تجدید نظر  شود.

وزیر بهداشت افزود: کمبود نیرو نه تنها به پرستاران بلکه به بسیاری از گروههای دیگر از جمله پرسنل آزمایشگاهها، رادیولوژی ها، خدمات و سایر پرسنل فشار کاری زیادی وارد کرده است و بسیاری از آنها در هفته حتی یک روز کامل نیز نمی توانند در کنار خانواده خود باشند.

وی ادامه داد: میزان مراجعات به بیمارستانهای دولتی در این مدت حدود 9 درصد بیشتر شده و بیشتر آن مربوط به جاهایی است که تعداد متخصصان مقیم افزایش پیدا کرده است، ضریب اشغال تخت نیز در برخی بیمارستانها از 25 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

هاشمی گفت: در مورد جذب نیروی استخدامی صادقانه بگویم خیلی امیدوار نیستم به جز اینکه از مسیر همین شرکتی که خودمان تأسیس کرده ایم ظرف حدود یک ماه آینده این اتفاق برای جذب نیروهای شرکتی بیفتد.

جذب 7 هزار نفر در بیمارستانهای جدید

هاشمی گفت: در مورد جذب نیروی استخدامی صادقانه بگویم خیلی امیدوار نیستم البته قرار است مجوزی برای جذب 7 هزار نفر برای 76 بیمارستان جدید التأسیس بگیریم،  آزمون آن هم بیست و پنجم است.شفاهی قول آن را داده اند امیدوارم کتبی هم مجوز بدهند.

وی در مورد کمبود تخت بیمارستانی نیز گفت: واقعاً آیا ما باید بگذاریم که مردم از بین بروند به این دلیل که در چند دهه گذشته اشتباه عمل کرده ایم؟ ببینید کمبود امکانات بیمارستانی نه تنها در شهرستانها بلکه حتی در استان تهران نیز مشهود است، در شهر قدس با 450 هزار جمعیت، در ملارد با 300 هزار نفر جمیت، در پرند با 700 هزار نفر در قرچک با 300 هزار نفر حتی یک تخت بیمارستانی نداریم، یا در رباط کریم که 750 هزار نفر جمعیت دارد، هنوز داریم تلاش می کنیم که یک بیمارستان 120 تخته را به بهره برداری برسانیم.

وزیر بهداشت گفت: در همین شرق تهران ببنید از بیمارستان امام حسین(ع) به آن طرف که میلیونها نفر جمعیت دارد ما بیمارستان نداریم و همیشه 7 تا 8 تا آمبولانس جلوی اورژانس صف کشیده اند تا بیماران را برسانند.

قاضی زاده هاشمی افزود: کمبود تخت بیمارستانی  مشهود است و دولت حداکثر بتواند 2 هزار تخت بیمارستانی اضافه کند و من ادعا می کنم تمام این امکانات جدید اعم از تجهیزات، متخصص و پزشک عمومی به شهرستانها رفته است و البته دانشگاههای علوم پزشکی تهران نسبت به این موضوع معترض هستند. عدالت هم همین است که بیشتر به شهرستانها که محروم تر هستند، توجه کنیم.

وی درباره افزایش هزینه های بیماران در  بخش خصوصی به علت عدم حمایت بیمه های تکمیلی نیز گفت: بله این هم مسئله مهمی است، ، بیمه ها سقف پرداختی خود را با وجود افزایش هزینه ها افزایش نداده اند، البته وزیر اقتصاد و بیمه مرکزی تلاش کردند اما هنوز منجر به نتیجه نشده، البته چند روز پیش جلسه ای در همین مورد داشتیم که امیدوارم مشکل بر طرف شود.

وزیر بهداشت گفت: طرحی که در این مورد داریم این است که بیمه ها مطالبات بیمارستانها حداکثر ظرف دو ماه پرداخت کنند، در غیر این صورت باید جریمه آن را بالاتر از نرح سود بانکی پرداخت کنند. البته اجرای  این طرح بستگی به بیمه ها و توان آنها دارد و همه آنها توان یکسانی ندارند، به دولت هم گفتیم در غیر این  صورت برای مردم مشکل پیش می آید و به جای اینکه یک نقر از بیمارستان به بیمه مراجعه کند، 500 نفر مراجعه می کنند.

وام بانکی برای پرداخت بیمه ها به بیمارستانها

وی افزود: طرح دیگر این است که بانکهایی واسط بین بیمارستان و بیمه شوند و در قالب وام، پول را مستقیم به حساب بیمارستان و ارائه دهنده خدمت واریز کنند یک تا دو درصد کارمزد بگیرند، در واقع بانک نقداً مطالبات مراکز درمانی را پرداخت می کند و بعد ظرف دو ماه از بیمه پس می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد پزشک خانواده مغفول واقع شده است، توضیح داد: نه با این صحبت مخالفم، این صحبت را هم معمولاً پزشکان عمومی مطرح می کنند و کسانی مطرح می کنند که هنوز تعریف مشخص و ملموسی از پزشک خانواده ندارند.

بیماران در بیمارستانهای شلوغ شیراز در راهرو بستری می شوند

وزیر بهداشت گفت: در دوره های گذشته آمدند با عجله پزشک خانواده را شروع کردند، اول گفتند پنج ساله بعد دوساله و بعد گفتند یکساله اجرا می شود، اما ما درهمین دو استان فارس مازندران که این طرح شروع شده است، گرفتاریهای زیادی داریم، آمدند مطبها را تبدیل به مرکز پزشک خانواده کرده اند و اسمش را گذاشته اند اجرای پزشک خانواده یا نظام ارجاع در حالی که ابتدایی ترین الزامات آموزشی و شبکه ای فراهم نیست. خدمات سطح دو هنوز تعریف درستی ندارد، بیمارستانهای کافی نداریم، شما بروید در همین بیمارستانهایی بزرگ شیراز ببینید که بیماران چقدر در راهروها بستری هستند.

وی ادامه داد: من همان اول حتی قبل از رأی اعتماد گفتم که اجرای پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می خواهد، آن هم در صورتی که کل نظام حمایت کنند و اعتبارات آن تأمین شود.

بنای پزشک خانواده را از اول کج گذاشتند

هاشمی افزود: در مورد پزشک خانواده قدم به قدم اصلاحات را انجام می دهیم کاری که غلط شروع می شود، وقتی می خواهند اصلاح کنند خیلی سخت تر از کاری است کسه بنایش را اول کج نگذاشته اند. در عین حال مراکز جامع سلامت را در این دو استان اضافه می کنیم، طراحی های نرم افزاری انجام شده است و امسال طرح پزشک خانواده در تمام شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال 10 میلیون و 130 هزار نفر در حاشیه شهرها زیر پوشش خدمات مراکز جامع سلامت می روند و همین الان برای 3 میلیون نفر اجرا شده است.

وی گفت: پزشک خانواده طرحی است که خیلی عمیق تر از آن است که از آن صحبت می کنیم.

هاشمی در مورد هزینه کردن در بخش درمان گفت: من هم معتقدم بخش درمان چاه عمیقی است که پر نمی شود اما افتخار می کنیم که از بخش درمان شروع کردیم، چون مردم به شدت در فشار بودند، مردم برای دارو و درمان بیمارانشان در عذاب بودند، همه اینها حاصل کج رفتاری ما در گذشته است. اگر از اول بهداشت را جدی می گرفتم امروز این قدر دیگر درمان نبودیم.

اقدامات بهداشتی دولت یازدهم از همه دولتها بیشتر است

وی افزود: ضمن اینکه درمان هم جزئی از بهداشت و پیشگیری است و اگر به آن توجه نکنیم مرگ ها و معلولیتها افزایش پیدا می کند، با این حال اقداماتی که در این دولت در حوزه بهداشت انجام شده و انجام خواهد شد قابل مقایسه با هیچ یک از دولتها نخواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: شبکه بهداشتی- درمانی کشور را کامل می کنیم و به همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی هم گفته ام حتی یک ریال از بودجه بهداشت نباید صرف درمان یا کار دیگری شود و اگر خلاف کنند اولین کسی که برخورد می کند خود من هستم.

وی ادامه داد: اگر نیرویی هم از بخش بهداشت به بخش درمان رفته باشد هم باید برگردد، البته می دانیم که درآمدزایی در بخش بهداشت کمتر است و باید جبران کنیم.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان و دندان نیز گفت: شورای عالی سلامت دهان و دندان تشکیل شده و مسئولیتش نیز با خود بنده است، تصمیمات خوبی در این شورا گرفته شده که به زودی نهایی می شود، یکی از آنها  ایجاد 3 هزار کلینیک دندانپزشکی دولتی در سراسر  کشور است.

وی گفت: البته بیشترین تلاش ما پوشش سلامت دانش آموزان است که ظرف 18 ماه که ماه سوم آن هستیم همه دانش آموزان تحت پوشش  خدمات فلورایدتراپی، فیشورسیلتت و وانیش قرار می گیرند و در حوزه خدمات درمانی هم حمایت می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha