شیر مادر كامل‌ترین غذای موجود برای كودك است و هیچ شیری نمی‌تواند به طور كامل جایگزین شیر مادر شود.

دفتر علوم پزشكی تهران محققان دانشگاه علوم پزشكی تهران معتقدند: با تمام پیشرفت‌هایی كه در جهت كشف مزایای شیر مادر و به دنبال آن پیشرفت كارخانه‌های تولیدكنندة شیر خشك، برای همانندسازی با شیر مادر بدست آمده، باید دانست كه شیر مادر در مقایسه با پیشرفته‌ترین شیر خشك‌های ساخته شده با تركیب مشابه، بسیار بهتر است.

هر چند شیر خشك‌های جدید ساخته شده، فاصلة بین شیر مادر و شیر گاو را تا حد امكان پر كرده‌اند، از جمله شبیه‌سازی پروتئین‌ها و چربی‌های اشباع نشده، ولی باز هم نمی توانند جایگزین شیر مادر شوند.

آمار مرگ شیر خشك‌خوران بیش از 18 برابر شیر مادر خوران است. هر ساله 15 میلیون كودك زیر 5 سال در جهان از بین می‌روند كه علت عمده این مرگ و میر، بیمار‌ی‌های عفونی است.

نسبت‌های موجود بین اطفال و گروه‌های مختلف با تغذیه متفاوت از این قرار است: كودكانی كه شیرمادر و شیر كمكی می‌خورند 2.6 برابر، گروهی كه شیر مادر با شیر خشك و غذای كمكی می‌خورند 3.7 برابر، گروهی كه شیر مادر و شیر خشك می‌خورند5.7 برابر، گروهی كه شیر خشك و غذای تكمیلی دریافت داشته‌اند 15.6 برابر و در شیرخشك‌خوران صرف 18.3 برابر نوزادانی بوده است كه شیر مادر خورده‌اند.

علاوه بر این تغذیه با شیر مادر به عنوان یك روش تغذیه‌ای ارجح، به واسطة امتیازات علمی و روحی-روانی، همواره مدنظر بوده و به عنوان یك انتخاب برتر از طرف مادر مطرح است. شیر مادر در بین انواع شیر قابل دسترس، مناسب‌ترین است، چرا كه به طور بی‌نظیری با احتیاجات نوزاد تطبیق دارد.

گروهی از امتیازات شیردهی مادر عبارتند از: نیاز به گرم كردن ندارد، عاری از میكروب است، نیازی به ظرف و سرشیشه تمیز ندارد، خطر حساسیت و آلرژی به پروتئین شیر گاو را كاهش می‌دهد، حاوی اجزای ایمنی (ایمونوگلوبین)، ماكروفاژ ضد باكتری و ویروس است، آهن شیر مادر بهتر از آهن شیر گاو جذب می‌شود، پروتئین آن قابلیت هضم و جذب بیشتری از شیر گاو دارد و حاوی مادة پیشگیری كننده از رشد میكروب خاصی است كه عامل اسهال و بیماری‌های وخیم می‌باشد.

همچنین شیر مادر حاوی كلسترول، تورین، نوكلئوتیدها و اسید چرب‌های خاصی است و موجب رشد طبیعی فك و جلوگیری از رویش نامناسب دندان‌ها می‌شود. یك تغذیه موفق با شیر مادر، تجربه‌ای راضی كننده برای هر دوی آنها خواهد بود. مادر شخصاً در امر تغذیه فرزند خود شركت كرده و در واقع یك احساس موثر بودن و به انجام رسانیدن یك كار مهم را خواهد داشت. طفل نیز یك ارتباط نزدیك و دلخواه فیزیكی با مادرش برقرار می‌نماید. تغذیه توسط مادر همچنین فرصت برقراری یك تماس لذت بخش جسمانی بین مادر و فرزند را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، شیردهی برای مادر نیز مزایایی دارد؛ با اولین مكیدن، اكسی توسین آزاد می‌شود كه با اثر بر رحم موجب جمع شدن سریع رحم و بازگشت آن به حالت اول و جلوگیری از خونریزی پس از زایمان می‌شود.

شیر دادن از ابتلا به سرطان پستان تا حد زیادی جلوگیری می‌كند و چربی اضافی كه مادر به میزان 2 كیلوگرم در دوران حاملگی پیدا كرده، با شیر دادن از بین می‌رود. اگر مادر مدت 2 سال شیر بدهد، اضافه وزن ناشی از بارداری وی برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha