شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 147122

آیا شما جزء افراد غذا دوست دسته بندی می شوید؟ افرادی که اگر در خانه باشند دوست دارند دائماً غذا یا خوراکی کوچکی بخورند؟ به نظر شما چه عاملی میزان اشتهای ما را تعیین می کند؟ آیا میل و علاقه ما به خوراکی ها موضوعی صرفاً بیولوژیک است یا به عوامل بیرونی هم ربطی دارد؟

سلامت نیوز: آیا شما جزء افراد غذا دوست دسته بندی می شوید؟ افرادی که اگر در خانه باشند دوست دارند دائماً غذا یا خوراکی کوچکی بخورند؟ به نظر شما چه عاملی میزان اشتهای ما را تعیین می کند؟ آیا میل و علاقه ما به خوراکی ها موضوعی صرفاً بیولوژیک است یا به عوامل بیرونی هم ربطی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یک عامل بسیار مهم در کِشش ما نسبت به انواع غذاها و خوراکی ها جای آنها در خانه است. در واقع اگر چیدمان منزل ما به نحوی باشد که خوراکی ها مقابل چشمان ما باشد تمایل به خوردن آنها افزایش می یابد، اتفاقی که پیامد اجتناب ناپذیر آن چاقی و اضافه وزن است. در یکی از آخرین تحقیقات انجام شده دانشمندان عادات غذایی و محل ذخیره خوراکی های شرکت کنندگان را مورد مطالعه قرار دادند. آنها هم چنین فاصله بین مکان مورد علاقه هر فرد در خانه با آشپزخانه یا محل نگهداری خوراکی را اندازه گیری کردند، تعداد پله ها، قفسه ها و درهایی که برای برداشتن یک خوراکی لازم است طی شوند را نیز حساب کردند.

یافته های به دست آمده نشان داد: افراد چاق و آنهایی که تناسب اندام دارند تقریباً به یک میزان برای غذا و خوراکی هزینه می کنند و حجم خوراکی ها و غذاهای موجود در منزل برای این دو دسته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما گروه اول بیشتر این پول را صرف خرید خوراکی های ناسالم می کند. ولی یک تفاوت اساسی در این میان وجود دارد و آن هم نحوه چیدمان منزل و مکان خوراکی هاست. افراد چاق عموماً خوراکی ها در خانه پخش می کنند و جای مشخصی برای نگه داری آنها در نظر نمی گیرند، موضوعی که دسترسی آنها را به خوراکی هایی که اغلب چرب و شیرین هستند آسان می کند. این گروه تلاش می کنند خوراکی های مورد علاقه را نزدیک دوست داشتنی ترین جای خانه بگذارند تا هر زمان که خواستند بدون هیچ فوت وقتی آنها را مصرف کنند.

اغلب این افراد زمانی که خوراکی ها که از دسترشان خارج شود به شدت احساس استرس و نگرانی می کنند و به تبع آن عزت نفس خود را از دست می دهند. کاهش عزت نفس موجب تغییر ناپذیری آنها می شود، به بیان دیگر هر چه عزت نفس افراد پایین تر بیاید تمایل آنها برای ایجاد تغییر در عادات زندگی مثل جابجایی مکان خوراکی ها کمتر می شود. پدیده ای که احتمال افزایش وزن و ابتلا به چاقی را به شدت قوت می بخشد. بنابراین اگر احساس می کنید دارای اضافه وزن هستید پیش از انجام هر آزمایشی نگاهی به چیدمان و جای خوراکی ها بیاندازید، شاید شما هم خوراکی های مورد علاقه را مقابل چشمتان گذاشته اید و نمی توانید در برابر وسوسه خوردن آنها مقاومت کنید.

منبع usnews


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha