بیرون از متروی شهر ری جمعیتی دور یک میز جمع شده‌اند و دائم تکرار می‌کنند: «می‌شود از من هم تست بگیرید؟» جلوتر که می‌روی چند نفر را می‌بینی که کاوری پوشیده‌اند که روی آن نوشته «درباره ایدز از من بپرسید» و تعدادی مددکار از مردم تست ابتلا به «اچ‌آی‌وی» می‌گیرند و بروشورهایی مربوط به آشنایی با ویروس اچ‌آی‌وی را بین مردم پخش می‌کنند.

سلامت نیوز:بیرون از متروی شهر ری جمعیتی دور یک میز جمع شده‌اند و دائم تکرار می‌کنند: «می‌شود از من هم تست بگیرید؟» جلوتر که می‌روی چند نفر را می‌بینی که کاوری پوشیده‌اند که روی آن نوشته «درباره ایدز از من بپرسید» و تعدادی مددکار از مردم تست ابتلا به «اچ‌آی‌وی» می‌گیرند و بروشورهایی مربوط به آشنایی با ویروس اچ‌آی‌وی را بین مردم پخش می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،یکی از مددکارها در ارتباط با ویروس اچ‌آی‌وی و راه‌های انتقال آن توضیح می‌دهد و از جمعیتی که دائم تکرار می‌کنند: «از من هم تست بگیرید» می‌پرسد: «آیا شما در یک ماه گذشته رفتار پرخطر داشته‌اید؟»

حدودا ٤٥ ساله است. دستانش را در هم قفل کرده و با اضطراب زیادی روی پایش می‌کوبد، کف پایش را با ضرب هماهنگی به زمین می‌زند و با اضطراب پشت سرهم تکرار می‌کند: «خانم من ایدز نگیرم» مددکار هم با کلافگی سرش را بالا می‌آورد: «اگر به ما اعتماد ندارید می‌توانید تست ندهید.» برای چند دقیقه آرام می‌شود. مددکار دستش را برای تست می‌گیرد. دوباره مضطرب می‌شود «خانم دستکش‌هایت را عوض کردی؟ وسایلتان بهداشتی است؟» مددکار دستش را رها می‌کند و کمی عقب می‌رود: «اگر به ما اعتماد ندارید، تست ندهید» زن دوباره آرام می‌شود، چشم‌هایش را می‌بندد و دستش را جلو می‌آورد. سوزن را به انگشتش می‌زند و کمی از خون‌ را روی کیت مخصوص تشخیص اچ‌آی‌وی می‌ریزد. زن نگران نگاهش می‌کند: «کی معلوم می‌شود ایدز دارم یا نه؟»
روی میز برگه‌های مربوط به عضویت در باشگاه مثبت (مؤسسه آهنگ رهایی شرق) است. یک دختر ٢٢ساله برگه‌ای برمی‌دارد که پر کند. مردی با نگرانی می‌پرسد: «مگر شما ایدز دارید؟» دختر با لبخندی نگاهش می‌کند: «شاید». مرد رو به دیگران می‌کند و با صدایی بلندتر از قبل می‌گوید: «بروید کنار، این دختر ایدز دارد.»


شعار اصلی باشگاه مثبت که برگزار‌کننده این مراسم است، این است: «قضاوت نکنیم، کمک کنیم» و تمام تلاش آنها حمایت روانی و اجتماعی از مبتلایان است. مددکار انجمن می‌گوید خیلی وقت‌ها در مؤسسه وقتی با بیماران دست می‌دهیم، متعجب می‌شوند و می‌پرسند: «نمی‌ترسید ایدز بگیرید؟» متأسفانه به‌دلیل باورهای غلط مردم، حتی تحصیل‌کرده‌های جامعه با مبتلایان به این بیماری مشکلات بسیار زیادی دارند. بسیاری از بیمارستان‌ها وقتی متوجه می‌شوند فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی است، او را پذیرش نمی‌کنند و فرد مجبور می‌شود بیماری خود را پنهان کند و همین می‌تواند باعث گسترش بیماری شود. ما موردی داشتیم که یک زن باردار را برای زایمان پذیرش نکرده‌اند و ما مجبور شده‌ایم از طریق مؤسسه او را در یک بیمارستان پذیرش کنیم. تمام تلاش ما این است که با پذیرش این افراد و آموزش به آنها گسترش این بیماری را کنترل کنیم.


باشگاه مثبت کودکانی که والدین خود را به‌واسطه ایدز از دست داده‌اند یا والدین مبتلا به ایدز دارند را تحت پوشش خود دارد و از آنها آزمایش اچ‌آی‌وی می‌گیرد و به آنها آموزش‌های بهداشتی می‌دهد. کودکانی هستند که مادرشان کارگر جنسی بوده‌ یا پدر معتاد دارند که آنها را رها کرده‌اند؛ این مؤسسه از آنها حمایت و به تحصیل و آموزش آنها کمک می‌کند.


به‌دلیل تعداد زیاد مراجعان، کیت‌های اچ‌آی‌وی تمام شده است. مددکار، جمعیت را آرام می‌کند و می‌گوید کسانی که می‌خواهند تست بدهند می‌توانند به مرکز مؤسسه مراجعه کنند و رایگان تست بدهند. پیرمرد حدودا ٨٠ ساله‌ای جلو می‌رود: «نمی‌شود از من هم تست بگیرید؟» مددکار می‌پرسد: «شما رفتار پرخطر داشته‌اید؟» و با آرامش رفتار پرخطر را برایش توضیح می‌دهد. پیرمرد انگار که گیج شده باشد، می‌گوید: «نه». مددکار با آرامش همراهی‌اش می‌کند: «پس تست می‌خواهید چه کار؟ بروید زندگی‌تان را بکنید». پسر جوانی با خنده رو به پیرمرد می‌کند: «پدر جان این تست‌ها برای ماست؛ از شما دیگر گذشته».


جمعیت کنجکاو در حال عبور، دائم می‌پرسند چه خبر است و وقتی اسم بیماری ایدز را می‌شنوند زیر لب می‌گویند: «اینها به خودشان شک دارند». بعد از ١٥ دقیقه جواب تمام تست‌ها منفی اعلام می‌شود و مددکار توضیح می‌دهد اگر ٤٥ روز از ابتلا گذشته باشد این تست‌ها جواب درست را نشان می‌دهد و اگر رفتار پرخطر مثل رابطه محافظت‌نشده و استفاده از سرنگ مشترک داشته باشند، باید شش ماه دیگر آزمایش را تکرار کنند و راه‌های ابتلا به بیماری اچ‌آی‌وی را برایشان توضیح می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha