افرادی که دیابت نوع ۲ دارند و در تنظیم سطح قند خون خود، به خصوص پس از صرف وعده های غذایی، دچار مشکل می شوند، می توانند با صرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه از بالا رفتن قند خون جلوگیری کنند.

سلامت نیوز: افرادی که دیابت نوع ۲ دارند و در تنظیم سطح قند خون خود، به خصوص پس از صرف وعده های غذایی، دچار مشکل می شوند، می توانند با صرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه از بالا رفتن قند خون جلوگیری کنند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طی یک مطالعه جدید،محققان دانشگاه میسوری دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند با صرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه خود، از بالا رفتن بیش از حد قند خون بعد از صبحانه و ناهار جلوگیری نمایند.
یکی از محققان دانشگاه میسوری معتقد است که «افراد اغلب تصور می کنند که پاسخ بدن آن ها به افزایش قند خون در هر وعده غذایی، مشابه پاسخ در دیگر وعده ها خواهد بود. این تصور اشتباه است چرا که آن چه مصرف می کنید و زمان خوردن، در شکل گیری پاسخ متفاوت نقش دارد. اگر افرد وعده صبحانه را حذف کنند، پاسخ به افزایش قند خون در وعده ناهار بسیار بالا خواهد بود.»در مطالعه فوق مشخص شد که افرادی که صبحانه مصرف می کنند پاسخ مناسبی را به افزایش قند خون بعد از ناهار تجربه خواهند کرد.

محققان دریافتند که مصرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه سطح قند خون بعد از مصرف غذا را در افراد پایین می آورد. سطح انسولین پس از وعده ناهار نسبتاً افزایش می یابد که نشاندهنده کارکرد درست بدن افراد برای تنظیم سطح قند خون است.

یکی از محققان این مطالعه می گوید: «اولین وعده غذایی روزانه از آن جهت تاثیر مهمی در حفظ کنترل پاسخ گلیسمی در وعده های دیگر دارد که منجر به بهبود کنترل سطح قند خون در بقیه وعده ها می شود. خوردن صبحانه باعث فعال شدن سلول ها به منظور افزایش غلظت انسولین در وعده غذایی دوم می شود و این نشان دهنده عملکرد درست بدن در تنظیم سطح قند خون است. با این حال، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید بدانند که غذاهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر آن ها خواهند داشت.»

علاوه بر این تاثیر اولین وعده غذایی، بسته به نوع فعالیت فیزیکی و فاصله بین وعده ها، متفاوت خواهد بود.

مصرف زیاد پروتئین با این که برای افرادی که قند خون بالا دارند مفید است ولی مصرف بیش از حد آن باعث افزایش فواید آن نمی شود.

محققان می گویند: «براساس برآورد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، مصرف روزانه ۲۵ الی ۳۰ گرم پروتئین برای صبحانه برای تنظیم قند خون مناسب است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha