شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 147147

وزیر بهداشت با گلایه اساتید از مقاله‌نویس و هشدار به کشیک‌فروشی دستیاران در بیمارستان‌ها، از تغییر و تحول آموزش پزشکی پس از ۳ دهه در کشور خبر داد.

گلایه هاشمی از کشیک‌فروشی دستیاران در بیمارستان‌ها

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت با گلایه اساتید از مقاله‌نویس و هشدار به کشیک‌فروشی دستیاران در بیمارستان‌ها، از تغییر و تحول آموزش پزشکی پس از ۳ دهه در کشور خبر داد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، سیدحسن هاشمی در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری با اشاره به شعار امسال به عنوان "همدلی و همزبانی دولت و ملت" از طرف رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی امسال با چالش‌های متعددی مواجه هستند. 

وی در ادامه به برگزاری همایش نقد دولت یازدهم در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی‌ها مایل هستند نقدهای خود را در مقابل دوربین‌ها انجام دهند ولی به هر حال ما این همایش نقد برای منتقدان را گذاشتیم تا در یک فضای علمی منتقدان نظرات خود را اعلام کنند.

وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش پزشکی در کشور اظهار داشت: بعد از 3 دهه، از امسال شاهد تغییرات جدی در آموزش پزشکی ایران خواهیم بود. البته کار سختی است ولی هر زمان که درباره این مسئله صحبت می‌کنیم متهم می‌شویم که می‌خواهیم آموزش پزشکی را در آموزش عالی ادغام کنیم. سوگند می‌خوریم که اینگونه نیست.

هاشمی در ادامه با گلایه از اساتید مقاله‌نویس و هشدار به کشیک‌فروشی دستیاران و رزیدنت‌ها در بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه ما امروز شاهد عدم حضور اساتید در کشیک‌های شب و بستری‌ها هستیم و روز به روز این زاویه اشکال افزایش می‌یابد و این مشکل از آنجا نشات گرفته که روسای بیمارستان‌ها اساتید شاخص پزشکی شده‌اند و در نهایت درمان و آموزش معطل باقی ماند.

وی در این باره تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه مراکز آموزش پزشکی طرح آمایش سرزمینی را به اجرا در آوردیم. بر این اساس نمی‌تواند چند دانشگاه در یک استان وجود داشته باشد و با همدیگر هم هماهنگ نباشند. بنابراین هر دانشگاهی نمی‌تواند هر کاری برای خودش کند. البته در امور مالی مستقل خواهند بود ولی در آموزش اینطور نخواهد بود.
وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی گفت: این تقصیر شماها است و صراحتا می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعا ظلم کرده‌اید.

هاشمی درباره تمام وقتی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز افزود: دانشگاه‌ها موفق نخواهند شد مگر زمانی که تمام‌وقتی اساتید و اعضای علمی را اجرا کنند البته نه مانند مدل قبلی. به هر حال کسی که استاد است باید فکر و ذکرش آموزش و پژوهش و تحقیق باشد. بنابراین طی 20 سال آینده باید فضای بحث‌های خصوصی و دانشگاهی کاملا متفاوت شود. البته برای جذب اعضای هیئت علمی و تمام وقتی آنان نیز باید بیمارستان‌های آموزشی مجهز، زیبا، مدرن و در بهترین وضعیت قرار گیرند نه مانند امروز که دهها بار فراخوان برای اعضای هیئت علمی می‌دهیم ولی کسی نمی‌آید در حالیکه یک زمانی خودمان آرزو داشتیم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شویم.

وی ادامه داد: امیدوارم با ریل‌گذاری صحیحی که صورت می‌پذیرد بر این مشکلات به خصوص در حوزه آموزش پزشکی قائق آییم و اساتید و دستیاراهای پزشکی نیز حضورشان در کلینیک‌های ویژه پررنگ‌تر شود.به هر حال مردم از نظر معیشتی وضعیت مناسبی ندارند و احتیاج به این خدمات دارند.

وزیر بهداشت در پایان به مشکلات آموزش پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: امروز جامعه پزشکی گرفتار این معضل است و زخم عمیقی شده است و به یک جراحی بزرگ برای تغییر و تحول در آموزش پزشکی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    با سلام جلو ضرر را هر موقع بگیرند منفعت است .متاسفانه حاصل عدم اطلاع وزیر بهداشت از نظام های اداری و نیز نظام های بهداشتی و درمانی،چیزی جز بیراهه پیمایی و هدر دادن منابع محدود این ملت محروم ،چیز دیگری نیست .طرح تمول ! باید متوقف و یا اصلاح اساسی شود.