رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران گفت:توجه بیشتر به مقوله بهداشت و درمان و افزایش سرانه درمان می تواند بسیاری از مشکلات حوزه آزمایشگاه را برطرف کند.

سلامت نیوز: رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران گفت:توجه بیشتر به مقوله بهداشت و درمان و افزایش سرانه درمان می تواند بسیاری از مشکلات حوزه آزمایشگاه را برطرف کند.

دکتر سیدحسین فاطمی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:بنابه فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند بیمار باید فقط دغدغه بیماری داشته باشد نه مالی، لازم است مسوولان در راستای رفع نگرانی های مالی بیماران تلاش کنند.
وی افزود: مسوولان می توانند با افزایش تعرفه های درمان و سرانه درمان این مشکل را به سادگی برطرف کنند.
فاطمی تاکید کرد:در تمام کشورهای جهان سرانه درمان به درستی و متناسب با هزینه های درمانی تعیین شده و حتی در کشورهای همسایه با افزایش سرانه درمان این مشکل به خوبی حل شده اما در کشور ما در بخش بهداشت و درمان هزینه های واقعی تعیین نشده است.
وی توضیح داد: از آنجایی که سرانه درمان در کشور پایین است، دولت یازدهم از منابع دیگری به این بخش کمک می کند؛ به عنوان نمونه یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به سرانه درمان اختصاص داده است.
فاطمی گفت: باید سرانه درمان از حالت کمک کردن خارج شود و وضعیت منسجمی پیدا کند تا نهادهای مربوطه بدانند که در سال چقدر عایدی دارند و چقدر می توانند هزینه کنند.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه رقم سرانه درمان کافی نیست، دولت ناچار است از منابع دیگری به این بخش کمک کند و از آنجایی که رقم کمک ها متغیر است، سرانه درمان رقم مشخص و ثابتی ندارد.


** تعرفه های نامتناسب خدمات آزمایشگاهی
رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران با انتقاد از پایین بودن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی گفت: در کتاب ارزش نسبی خدمات تعرفه های مناسبی برای حوزه های پزشکی تعیین شده اما از آنجایی که تعرفه های آزمایشگاهی با نگاه کارشناسی تعیین نشده، خدمات آزمایشگاهی در این بخش مغفول واقع شده است.
فاطمی با بیان اینکه در تعیین تعرفه های خدمات آزمایشگاهی از انجمن های علمی فعال در این حوزه نظرسنجی به عمل نیامده است، افزود: انجمن های علمی در کنار مسوولان هستند و می توانند به عنوان کارشناس در بسیاری از تصمیم گیری ها به مسوولان کمک کنند.
وی تاکید کرد: لازم است تعرفه ها بازنگری کارشناسی شود و نظر انجمن های آزمایشگاهی در کتاب ارزش نسبی خدمات لحاظ شود.
فاطمی اظهار کرد: تعرفه تعیین شده برای خدمات آزمایشگاهی در کتاب ارزش نسبی خدمات در سال گذشته، حدود 13 درصد افزایش یافته است که این رقم با توجه به هزینه های سنگین آزمایشگاه بسیار اندک است.
وی ادامه داد: این تعرفه تعیین شده را باید ابتدا شورای عالی بیمه تصویب کند و پس از آن هیات دولت نیز آن را تصویب و برای اجرایی شدن ابلاغ کند اما هنوز ابلاغ نشده و آزمایشگاه ها همچنان با تعرفه های سال 93 درحال ارایه خدمات هستند.
فاطمی در مورد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت توضیح داد: در گذشته تعرفه های خدمات پزشکی به صورت سنتی و بر اساس نرخ تورم افزایش می یافت اما از سال 93 دولت مقوله ارزش نسبی خدمات را برای تعیین تعرفه های رشته های پزشکی مطرح کرد و بر اساس آن کتابی را با عنوان کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تدوین کرد.


** پوشش بیمه ای مناسب خدمات آزمایشگاهی
رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران در عین حال پوشش بیمه ای خدمات آزمایشگاهی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بیمه ها از سال گذشته با آغاز طرح تحول سلامت، سعی کردند رضایت بیمار را حفظ کنند و سهم آنها از هزینه های درمانی که در سال های اخیر حدود 70 درصد بود، کاهش دهند.
فاطمی افزود: بر این اساس سهم بیمه شدگان تامین اجتماعی و خدمات درمانی در سال 93به زیر 50 درصد رسید.
وی ادامه داد: همچنین سهم بیمه شدگان نیروهای مسلح از هزینه های درمانی به 30 درصد رسید و سایر بیماران مانند بیمه شدگان بانک ها و شهرداری حداکثر 10 درصد هزینه ها را پرداخت می کنند یا همه هزینه های درمانی آنها را بیمه ها پرداخت می کنند.
فاطمی با مناسب دانستن پوشش بیمه ای خدمات درمانی، گفت: با اجرایی شدن طرح تحول سلامت و افزایش پوشش بیمه هزینه های درمانی، هزینه های آزمایشگاهی بیماران نیز کاهش یافت و این مساله سبب رضایتمندی بیشتر بیماران شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha