به گفته کارشناسان، سونامی آسیبهای اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت. سایت انتخاب خبر، قصد دارد تا با انتشار سلسله گزارش هایی در این خصوص و گفتگو با مددکاران اجتماعی و کارشناسان پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به واکاوی اقسام آسیب های اجتماعی در کشور و ارایه راه حل های پیشگیرانه در رابطه با جلوگیری از تبعات بیشتر ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بپردازد.

سونامی آسیبهای اجتماعی، دامن کشور را خواهد گرفت

سلامت نیوز: به گفته کارشناسان، سونامی آسیبهای اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت. سایت انتخاب خبر، قصد دارد تا با انتشار سلسله گزارش هایی در این خصوص و گفتگو با مددکاران اجتماعی و کارشناسان پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به واکاوی اقسام آسیب های اجتماعی در کشور و ارایه راه حل های پیشگیرانه در رابطه با جلوگیری از تبعات بیشتر ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بپردازد.

در این میان، یکی از آسییب های اجتماعی که سالهاست چهره جامعه ایرانی را دگرگون ساخته، خشونت نهادینه شده و روند رو به گسترش پرخاشگری های اجتماعی در کشور است.

مصطفی اقلیمادر همین رابطه، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران به سایت انتخاب خبر گفت: پرخاشگری و خشونت، معلولی از علت های فراوان است و نتیجه سیاست هایی است که در دستگاه های دولتی انجام می شود؛ از سوی دیگر، اعضای گروه هایی مانند داعش، انسان های مشکل داری هستند که می خواهند عقده های خود را خالی کنند و فشار وارده بر خود را کم کنند که منجر به خشونت فجیع آنها می شود.

به گزارش انتخاب خبر، مصطفی اقلیما با اشاره به افزایش خشونت در جامعه ایرانی گفت: خشونت، معلولی از علت های مختلف است و علت آن مواجه شدن با دعوا، زور و فشارهای روانی ناشی از بیکاری در جامعه است که همه این فشارها در فرد جمع شده، منجر به خشونت در وی می شود، به طوری که در حال حاضر حتی حرف زدن ما تبدیل به داد زدن شده است.

وی افزود: وقتی فردی در جامعه، تبعیض و زور می بیند نمی تواند آرام باشد، از سوی دیگر برخلاف گفته مقام معظم رهبری مبنی بر پاسخگویی در مواردی که تبعیض وجود دارد، فردی برای پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مردم حضور ندارد؛ در جوامعی که مرجعی برای پاسخگویی به مردم وجود ندارد، مردم به سوی خشونت، گرایش می یابند.

مشکل خشونت در جامعه، ناشی از سیاست های نادرست اجرایی دولت ها است
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با بیان این که حتی معضل کودک آزاری ناشی از ناچاری والدین و جمع شدن مشکل در آنها است، اظهار داشت: این فشارها به شکل خشونت و کودک آزاری جلوه می کند؛ در واقع پرخاشگری و خشونت و افزایش آن به زیربنای جامعه، خانواده و سیاست های اجرایی دولت ها باز می گردد و افراد جامعه در هیچ کجا احساس آرامش و امنیت نمی کنند.

اقلیما با اشاره به مدیریت خشونت در دیگر کشورها تأکید کرد: در کشورهای بزرگ دنیا همچون انگلستان، پارک هایی وجود دارد که مردم به آنجا می روند و تمام عصبانیت خود را با داد زدن در آنجا خالی می کنند و به این ترتیب، میزان خشونت در این جوامع کم است؛ در حالی که در جامعه ما حتی حرف معمولی را هم نمی توان زد.

آستانه تحمل افراد جامعه، کم شده که منجر به خشونت می شود
وی اضافه کرد: هیچ فردی از همان ابتدا که به دنیا می آید فریاد نمی زند، بلکه در طی دوران رشد خود در خانواده و جامعه، خشونت را فرا می گیرد و تمام فشارها روی هم جمع می شود و راه حلی نیز برای از بین رفتن آنها وجود ندارد؛ در واقع آستانه تحمل افراد کم شده و در نتیجه منجر به خشونت در جامعه می شود.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: حتی رئیس جمهوری که همه کارش پاسخ دادن به حرف های دیگران و نه انجام فعالیت های سازنده در بدنه دولت و اجتماع است، یعنی عصبی است؛ در صورتی که دیگرانی که یک رئیس جمهور سعی در پاسخ دادن به آنها را دارد، در حد رئیس جمهور نیستند؛ این به این معنا است که در واقع میزان طاقت همه ما کم شده است.

مصطفی اقلیما با بیان اینکه زیربنای پرخاشگری و خشونت و علل آن را در جامعه باید جستجو کرد، یادآور شد: روز به روز این عوامل، افزایش می یابد و سیاست های درستی در جامعه اجرا نمی شود و قوانین در جامعه اجرا نمی گردد؛ بنابراین شاهد افزایش خشونت هستیم؛ در حالی که در کشوری همچون فرانسه حتی دو نفر را در خیابان نمی بینید که با هم دعوا کنند زیرا در این کشور اگر مشکلی پیش بیاید به طور رسمی شکایت می کنند و مشکل به طور قانونی حل می شود.

رسانه ها، نقشی در پرخاشگری افراد ندارند و تنها اطلاع رسانی می کنند
وی ادامه داد: هیچ کس پرخاشگر و بزهکار به دنیا نمی آید، بلکه شرایط به وجود آمده در جامعه باعث می شود افراد، پرخاشگر یا بزهکار شوند و در شکل گیری این خشونت، رسانه ها و برنامه هایی که می سازند هیچ نقشی ندارند زیرا رسانه ها در واقع به مسؤولان، اطلاع رسانی می کنند و اطلاع رسانی، خود باعث پرخاشگری نمی شود.

اعضای گروه هایی همچون داعش، افراد مشکل داری هستند که با خشونت می خواهند آرام شوند
این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به عکس های منتشر شده مبنی بر کشتار افراد توسط گروه تروریستی داعش بیان کرد: این گونه عکس ها و فیلم ها، خود باعث خشونت نمی شوند؛ بلکه احساسات افراد را جریحه دار کرده، باعث ناراحتی افراد می شوند؛ اما کسانی که عضو گروه هایی مانند داعش هستند، انسان هایی هستند که می خواهند عقده های خود را خالی کنند و فشار وارده بر خود را کم کنند که منجر به خشونت فجیع آنها می شود؛ در صورتی که یک انسان معمولی هرگز چنین فجایعی را مرتکب نمی شود.

اقلیما اذعان کرد: اعضای گروه هایی همچون داعش کسانی هستند که مشکل دارند و به این ترتیب با کشتن دیگران می خواهند آرام شوند؛ که اعمالی که آنها مرتکب می شوند و فیلم ها و عکس هایی که منتشر می کنند، هرگز باعث ایجاد خشونت در جوامع نمی شود، بلکه فرد سالم با دیدن چنین عکس هایی از فجایع کشتار گروه هایی مانند داعش، ناراحت می شود.

وی افزود: بنابراین پرخاشگری و خشونت، معلولی از علت های فراوان است و نتیجه سیاست هایی است که در دستگاه های دولتی انجام می شود و همه مسایلی که در زندگی یک فرد اثر می گذارد و فرد نمی تواند حق و حقوق خود را به طور قانونی بگیرد، منجر به پرخاشگری افراد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اختلاف طبقاتی ناشی از اجرای طرح تحول موجب ایجاد خشونت در خانواده ها، سازمان ها و نیز در سطح جامعه می گردد که 3مورد برخورد فیزیکی بی سابقه بین پزشک و پرستار ،طی ماه های گذشته، طلیعه آغاز آن می باشد.ایجاد فقر،اعتیاد ،فساد و فحشا، دزدی ، آدم ربایی ،خودکشی وقتل، ارمغان شوم طرح تحول در آینده نه چندان دور برای جامعه خواهد بود که به نفع هیچکس نیست .