وزیر بهداشت گفت:طرح ساماندهی دانشکده های پزشکی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر این اساس قرار شد دانشکده جدیدی تاسیس نشود و دانشکده های موجود به دانشکده های بین المللی، ملی، استانی و دانشکده هایی که مجاز به جذب دانشجو نیستند، تقسیم شدند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت:طرح ساماندهی دانشکده های پزشکی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر این اساس قرار شد دانشکده جدیدی تاسیس نشود و دانشکده های موجود به دانشکده های بین المللی، ملی، استانی و دانشکده هایی که مجاز به جذب دانشجو نیستند، تقسیم شدند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ،  صبح روز جمعه 18 اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه "بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران" با اعلام این خبر افزود: در دولت قبل در ظرف کمتر از 6 ماه به 26 دانشکده پزشکی برای تاسیس دانشکده های دندانپزشکی و... مجوز داده شده بود که خوشبختانه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امید می رود، ساماندهی پذیرش دانشجویان رشته پزشکی به مرحله اجرا درآید.وی ادامه داد: از موارد مهمی که می بایست در مورد رشته پزشکی مد نظر قرار داد به غیر از آموزش دانش و پرورش  مهارت های پزشکان، توجه به بحث اخلاق پزشکی است که در این میان نقش انجمن های پزشکی می تواند، بسیار پررنگ باشد. دکتر قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: انجمن های علمی در حوزه پزشکی می توانند در حوزه های مصرف منطقی دارو، جلوگیری از نوشتن آزمایش ها و تصویر برداری های متعدد از سوی پزشکان نقش پررنگی را ایفا کرده در خدمت نظام سلامت باشند.

 وی ادامه داد: هر چند این رویکرد در برخی انجمن های علمی دنبال می شود، اما متاسفانه انجمن های علمی به جای پرداختن به مسایل علمی بیشتر به فعالیت های صنفی رو آورده اند. وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از اینکه ادامه این وضعیت آینده این قشر را تهدید کند، گفت: هنوز هم بر اساس نظر سنجی ها جایگاه پزشکان در مقایسه با سایر حرف و مشاغل در رتبه دوم و در مواردی سوم قرار دارد که حفظ این جایگاه نیازمند تغییر در برخی رویکردهاست.

وی خاطر نشان ساخت: در قالب طرح تحول نظام سلامت، فعالیت های مفیدی به ویژه در مناطق محروم  و دور دست صورت گرفته، اما هنوز مشکلات و کمبودها مردم در حوزه بهداشت و درمان زیاد است.دکتر قاضی زاده هاشمی با اشاره به  اینکه اقدام های دولت و مجلس در زمینه طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی شایسته و در خور است، ابراز امیدواری کرد، این طرح تداوم پیدا کند که لازمه آن حمایت همه جانبه از سوی همگان از این طرح از مقام معظم رهبری گرفته تا قوای سه گانه و... است.

وی در مورد اقدام های حمایتی طرح تحول نظام سلامت از پزشکان گفت: پیش از اجرای این طرح در برخی مناطق حتی پزشک نداشتیم که پس از طرح، پزشک عمومی در آنجا مستقر شد.همچنین پیش از اجرای این طرح، دریافتی پزشکان عمومی در سیستان و بلوچستان بین یک میلیون و 400 هزار تا یک میلیون و 600 هزار بود. به گفته وزیر بهداشت، این تصور وجود داشت که 15 تا 20 هزار پزشک عمومی بیکار در کشور وجود دارد که تصمیم گرفتیم با افزایش حقوق این افراد به 4 تا 5 برابر بتوانیم، حداقل کمبود 5 هزار پزشک را جبران کنیم. اما حداکثر پزشکی که توانستیم از این مسیر جذب کنیم به کمتر از هزار و 500 نفر رسید.

وی ادامه داد: برای جذب این پزشکان در برخی مناطق مانند مناطق مرزی، رقم حقوق تا 15 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که  در برابر مخاطرات و ناملایماتی که حضور در این مناطق دارد، این رقم حق آنان بوده در واقع این پزشکان پول خون و جانشان را می گیرند.دکتر قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: با وجود این تمهیدات، کمتر از هزار و 500 پزشک جذب شدند که مشخص شد یا آمار 15 تا 20 هزار پزشک بیکار صحیح نیست یا اینکه درآمد پزشکان عمومی ما بیشتر از این حرف هاست یا اینکه با وجود   فارغ التحصیلی، این دانشجویان کشور را ترک کرده اند، احتمال دیگر مبادرت این پزشکان به مشاغل دیگر با درآمد بیشتر است و از دیگر احتمالات، نداشتن اعتماد نسبت به امکانات ارایه شده به آنان است.گفتنی است، بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که از روز سه شنبه 15 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به  کار کرد، روز جمعه 18 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha