مدیر مرکز درمان در منزل (دم) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از تشکیل گروه پژوهشی سلامت سالمندی در این واحد، با هدف تحقیق بر روی نیازهای بهداشتی، درمانی و اجتماعی سالمندان و ارائه پیشنهاد به سیاستگذاران، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، بمنظور ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر مرکز درمان در منزل (دم) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از تشکیل گروه پژوهشی سلامت سالمندی در این واحد، با هدف تحقیق بر روی نیازهای بهداشتی، درمانی و اجتماعی سالمندان و ارائه پیشنهاد به سیاستگذاران، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، بمنظور ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر مراد اسماعیل زالی گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم بیماران مرکز درمان در منزل(دم) را افراد سالمند و ناتوان از حرکت تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر با توجه به تغییر سریع ساختار جمعیتی کشور به سمت سالمندی، راه اندازی گروه پژوهشی سلامت سالمندی جهت بررسی علمی و دقیق­ نیازهای بهداشتی، درمانی و اجتماعی افراد سالخورده ضروری بنظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: به دلیل تنوع مسائل مربوط به سالمندان که دارای جنبه‌های بالینی، مراقبتی، مدیریتی و جامعه شناختی است، گروه پژوهشی سلامت سالمندان از متخصصان رشته‌های سلامت سالمندی، پرستاری سالمند، مدیریت بهداشت و درمان، جامعه شناسی سالمندی و... بهره گرفته است.

مدیر مرکز درمان در منزل (دم) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، افزود: در راستای راه اندازی این گروه 2 طرح پژوهشی در دستور کار گرفت که یکی از آنها مربوط به بررسی فراوانی بار بیماری‌ها و پوشش بیمه‌ای سالمندان است که در این طرح به موضوعات اقتصادی اجتماعی و وضعیت پوشش بیمه پایه و تکمیلی خدمت گیرندگان مرکز دم در مناطق 22 گانه شهر تهران پرداخته شده است. طرح دوم با موضوع بررسی اثر تنهایی در زمین خوردن سالمندان تحت پوشش مرکز دم انجام شد که نتایج آن ضمن ارائه در کنگره سالمندی شیراز ،در نوبت چاپ یکی از مجلات بین المللی است.

زالی خاطرنشان کرد: در کنار پژوهش‌های یاد شده، طراحی و استقرار نرم افزار مدیریتی، درمانی و مالی مرکز دم گامی موثر در راستای، بهره‌مندی از ورود داده‌های مربوط به اطلاعات بیماران تحت پوشش، در پژوهش‌های آتی می‌باشیم.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به ترجمه مقالات و گزارشات بین المللی در حوزه سلامت سالمندان اشاره کرد. گروه پژوهشی در برخی از حوزه‌هایی که اطلاعات به روز به زبان فارسی موجود نبود، به ترجمه مقالات و گزارشات بین المللی پرداخته که از جمله این موضوعات می‌توان به سوء رفتار با سالمندان و گزارشات سازمان بهداشت جهانی در زمینه سالمندان و خدمات درمان در منزل قابل ارائه به سالمندان، اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha