ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت فعال هنرمندان و ورزشکاران در دادخواهی زیست محیطی یکی از اولویت‌های سازمانی مانند محیط زیست است. با این حال به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، مشارکت در این حوزه‌ها روز به افزایش است.

سلامت نیوز: ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت فعال هنرمندان و ورزشکاران در دادخواهی زیست محیطی یکی از اولویت‌های سازمانی مانند محیط زیست است. با این حال به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، مشارکت در این حوزه‌ها روز به افزایش است. 

هنرمندان نقش مهمی در ایجاد و توسعه کنش‌های مدنی دارند. مسائلی مانند بهداشت، توسعه، محیط زیست، کمک‌های امدادی و... از جمله مواردی است که با مشارکت آنها وضعیت بهتری پیدا می ‌کنند و اساسا کمک‌کار دولت‌ها می‌شوند. در ایران نیز نقش این گروه‌ها در خصوص حفاظت از محیط‌زیست انکارناپذیر است.

روز به روز بر شمار هنرمندانی که برای حفاظت از محیط زیست داوطلب می‌شوند افزوده می‌شود. علی دایی فوتبالیست سابق تیم ملی و از جمله چهره‌های شاخص ورزشی کشور برای حفاظت از دریاچه ارومیه داوطلب و مامور شده است. بهرام رادان خود به سازمان محیط‌زیست می‌رود تا او را به عنوان سرباز محیط‌زیست برگزینند و...

محمد درویش در گفت‌وگو با آنا می‌گوید: به دلیل اینکه معمولا هنرمندان دارای ضریب نفوذ و محبوبیت بسیاری هستند و جوانان زیادی وجود دارند که این افراد را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب می‌کنند؛ بنابراین اگر ما بتوانیم این نخبگان در حوزه‌های مختلف از جمله هنری و ورزشی را علاقمند کنیم تا سفیر محیط‌زیست باشند توانسته‌ایم گام بزرگی در جهت ترویج حفاظت از محیط‌زیست در کشور برداریم.

او بر این باور است که از چند طریق می‌توان هنرمندان را برای انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی جذب کرد. هرچند عده‌ای از این قشر خود برای انجام این اقدامات پیش‌‌قدم می‌شوند و علاقمندند که سرباز محیط‌زیست باشند اما اقدامی اساسی که می‌توان در این خصوص انجام داد این است که سازمان محیط‌زیست با فدراسیون‌های ورزشی یا وزارت ورزش و جوانان یا حتی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای منعقد کند تا بتوان الگوهای موثری را در یک پروژه فرهنگی زیست محیطی که حساسیت مردم در آن بیشتر است مشارکت داد.

به گفته درویش اکنون این اقدامات از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در حال انجام است و تاکنون به صورت موردی هنرمندان بسیاری به سازمان محیط‌زیست مراجعه کرده و خواستار مشارکت در فعالیت‌های زیست‌محیطی شده‌اند. به عنوان مثال خانم مرضیه برومند چندین سریال محیط‌زیستی ساخته و خانم رخشان بنی اعتماد نیز دو فیلم در این خصوص ساخته و از این دست موارد بسیار است.

فدراسیون‌ها و اداره‌های تربیت بدنی محیط‌زیستی می‌شوند

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست می‌گوید که ما باید تلاش کنیم تا دغدغه‌های فردی زیست‌محیطی به دغدغه‌های اجتماعی تبدیل شود و بر همین اساس قرار است که در تاریخ 7 خردادماه امسال، پای 50 فدراسیون ورزشی کشور به موضوع محیط‌زیست باز شده و نماد یکی از جانداران ارزشمند کشور را به هرکدام از آنها اعطا کنیم تا در طول یکسال با فعالیتی که دارند به حفظ گونه مورد نظرگیاهی یا جانوری ارزشمند کمک کنند.

او اضافه می‌کند: این اقدام برای 31 اداره کل تربیت بدنی کشور نیز انجام گرفته و برای هرکدام نماد جانداری تعریف شده تا همه فعالیت‌های خود را به احیای این گونه اختصاص دهند. علاوه بر این قصد داریم امسال از سمن‌های ورزشی محیط‌زیستی رونمایی کنیم و این اقدامات باعث می‌شود تا حفاظت از محیط‌زیست به حرکتی گروهی و انسجام یافته و پایدار تبدیل شود.
درویش باور دارد که حس مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و نمونه بارز آن پاکسازی رودخانه‌های منطقه کردستان توسط هزار و200 مردم داوطلب محلی در هفته گذشته است.

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست تاکید می‌کند که چنین اقدامی از سوی مردم محلی بی‌سابقه بوده و عین این کار در تبریز نیز انجام و با جمع‌آوری میلیون‌ها در بطری پولی برای افراد بی‌بضاعت شهر جمع‌آوری شده است. البته از این دست اقدامات بسیار است و نشان می‌دهد که حساسیت مردم نسبت به محیط‌زیست بسیار زیاد شده است که بخشی از آن به فعالیت رسانه‌ای و آگاه‌سازی مردم بازمی‌گردد. امروزه خود مردم با گوشت و خون خود تخریب شدید محیط‌زیست را احساس کرده‌اند و این خود نیز عامل مهمی در حساسیت آنها نسبت به محیط‌زیست است.

بر اساس آنچه گفته شد معلوم می‌شود که در جوامع امروزی تحقق اهداف عالی زیست‌محیطی بدون توجه به نقش سازمان‌های غیردولتی در مراحل مختلف شکل‌گیری هنجارهای زیست‌محیطی و نظارت و اجرای آن‌ها ممکن نیست. بر همین اساس با تشویق هنرمندان می‌توان زمینه‌های جلب مشارکت بیشتر مردم در حفاظت از محیط‌زیست را فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha