این حق كودكان است كه در محیطی آرام و شاد زندگی خود را آغاز كنند و از آن لذت ببرند. برقراری امنیت و آسایش برای كودكان از مهم‌ترین وظایف ما بزرگ‌ترهاست. ایجاد ناامنی و خشونت آنان را هم از آغاز می‌پژمراند. آنان به شادی نیاز دارند. دیدن صحنه‌های خشونت‌بار جنگ با چهره وقیح و بی‌رحمش چیزی نیست كه برای بی‌پناهی آنان قابل تحمل باشد.

سلامت نیوز: این حق كودكان است كه در محیطی آرام و شاد زندگی خود را آغاز كنند و از آن لذت ببرند. برقراری امنیت و آسایش برای كودكان از مهم‌ترین وظایف ما بزرگ‌ترهاست. ایجاد ناامنی و خشونت آنان را هم از آغاز می‌پژمراند. آنان به شادی نیاز دارند. دیدن صحنه‌های خشونت‌بار جنگ با چهره وقیح و بی‌رحمش چیزی نیست كه برای بی‌پناهی آنان قابل تحمل باشد.

آثار مخرب جنگ بر زندگی كودكان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه جامعه همواره در برابر هجمه‌های ناشی از فشارها و مشکلات زندگی قرار می‌گیرند چرا كه عدم توانایی بدنی و فیزیكی آنها و بی‌تجربگی‌شان در برابر زندگی آنان را سخت شكننده و آسیب‌پذیر می‌كند. حمایت از کودکان که آینده سازان جهانند، نیاز به تغییر رویکرد جدی از سوی اندیشمندان و سیاستمداران جهان دارد. اگر بر آن سریم كه فردا در صلح و آرامش باشد، باید امروز به آن بیندیشیم. چرا كه كودك امروز جنگ، لامحاله سرباز جنگ افروز فردا خواهد شد.كودكی كه با خشونت و بی‌رحمی بزرگ می‌شود این بی‌رحمی را نسبت به همنوعان خود نشان می‌دهد.


كودكی كه جنگ را تجربه می‌كند،  برای دیرزمانی احساس عدم امنیت می‌كند. این عدم امنیت به شكل‌های مختلف در رفتار او بروز می‌كند. ترس از تاریكی و حیوانات، و ترس از قرار گرفتن در موقعیت‌های ناآشنا. كودكانی كه دچار این علائم شده‌اند، تكرار مكرر این حادثه در ذهن‌شان صورت می‌گیرد. در نقاشی‌ها و بازی‌های این كودكان باز هم این ماجرا تكرار می‌شود، در كابوس‌های شبانه‌شان، در رویاها و تخیل‌شان. كودكی كه در معرض جنگ قرار می‌گیرد نگاهش به زندگی و جهان دیگرگون می‌شود.


محققان آثار جنگ بر این باورند كه جنگ دو نوع قربانی در كودكان دارد؛ قربانیان اول كودكانی هستند كه درگیر جنگ هستند و تصاویرشان از تلویزیون‌ها پخش می‌شود و گروه دوم كودكانی هستند كه از همین صفحه‌های نمایش شاهد جنایات علیه دیگركودكانند.
 بی‌تردید جنگ علاوه بر عوارض کوتاه مدت که سلامت جسمی را به خطر می‌اندازد عوارض روانی و اجتماعی بسیاری در درازمدت با خود به همراه دارد.
بنابراین عقیده، كودكانی كه شاهد جنگ هستند وكودكانی كه ساعت‌ها تصاویر كشته شدگان جنگ را از رسانه‌ها می‌بینند، حامل دردهای پنهانی خواهند شد كه هر یك به‌گونه‌ای آینده آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.


کودکان بی‌سرپرست گروه دیگری از کودکان قربانی جنگ‌اند. به‌طور کلی هر کودکی در زمان رشد خود نیاز به والدینی دارد که او را مورد حمایت قرار داده و زمینة رشد جسمی و روحی او را فراهم آورند. این نیاز به‌ ویژه در بعد روحی آن تا سن معینی وجود دارد و در مواقع بحرانی از جمله جنگ و درگیری‌های مسلحانه بسیار شدیدتر می‌شود.

آثار غیر مستقیم جنگ
اثرات غیرمستقیم جنگ شامل خشونت پذیری و خشونت‌گرایی است. كسی كه خشونت می‌بیند و مشقتی را متحمل می‌شود بعضا خود در آینده عامل ایجاد خشونت و مشقت می‌شود. چرا كه به نوعی این رفتار برا ی او مشروعیت پیدا می‌كند وخود طالب آن می‌شود. یادمان باشد كه فرزند خشونت پذیر امروز پدر خشونت گرای فرداست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha