علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی کشور به تازگی از طلب 270 میلیارد تومانی بیمارستان‌های تهران از بیمه‌‌های تکمیلی خبر داده به طوری که اعلام کرده است؛ در حال حاضر این بیمارستان‌ها با بحران نقدینگی مواجه شده‌اند.

مراکز درمانی زیر تیغ بحران نقدینگی

سلامت نیوز: علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی کشور به تازگی از طلب 270 میلیارد تومانی بیمارستان‌های تهران از بیمه‌‌های تکمیلی خبر داده به طوری که اعلام کرده است؛ در حال حاضر این بیمارستان‌ها با بحران نقدینگی مواجه شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ،از فعالیت بیمه‌ها در ایران بیش از یک قرن می‌گذرد، تصویب نخستین قانون بیمه هم در کشور به سال ۱۳۱۶ بازمی‌گردد. طی این همه سال بیمه‌های مختلفی راه‌اندازی شده و همچنان می‌شود. در این میان در دهه گذشته بیمه تکمیلی یکی از بیمه‌هایی است که به دلیل پوشش هزینه‌ای مازاد بر تعرفه‌های بیمه‌های اجتماعی مانند خدمات درمانی یا تامین اجتماعی مورد استقبال مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی قرار گرفت. حالا پس از گذشت چند سال از فعالیت و تبلیغ این بیمه، بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی با مشکل پرداخت نشدن صورتحساب‌هایشان روبه‌رو شده‌اند. موضوعی که رییس سازمان نظام پزشکی کشور از آن با عنوان بحران یاد کرده است. به گفته زالی، با وجود مصوبه دولت که هفت ماه هم از آن می‌گذرد، تعهد کافی از سوی بیمه‌های تکمیلی وجود ندارد، اغلب صورتحساب‌های بیمارستان‌ها پرداخت نشده و بیمارستان‌ها 270 میلیارد تومان فقط در تهران از بیمه‌ها طلب دارند.
 
 حجم بالای معوقات بیمارستان‌ها
این مقام مسئول یادآور می‌شود که در حال بررسی وضعیت بیمارستان‌های خصوصی پس از ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت هستیم که متأسفانه بیمه‌های تکمیلی در این زمینه به تعهد خود عمل نکرده‌اند و مشکل بخش خصوصی حل نشده است. با توجه به این میزان طلب بیمارستان‌های خصوصی در تهران از بیمه‌های تکمیلی، مطالبات آنها قبل از اجرای این کتاب کماکان پابرجاست و حجم بالای معوقات مشکل‌آفرین شده است. مشکلات جامعه پزشکی در این خصوص به اندازه‌ای است که به گفته وی، آنها مدام با این سازمان در تماس هستند و اظهار گلایه می‌کنند زیرا خدمات پزشکی ارائه می‌شود اما با فاصله زمانی قابل توجهی، دریافت‌های بیمه‌ای پرداخت نمی‌شود.زالی معتقد است: چگونگی عملکرد بیمه‌های به‌گونه‌ای بوده که می‌توان گفت کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت در بخش خصوصی اجرا نشده است و با اینکه حدود هفت ماه از ابلاغ این کتاب می‌گذرد و با وجود مشارکت جامعه پزشکی، صبر حرفه‌ای آنها و همکاری مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی با وزارت بهداشت، با همکاری نکردن سازمان‌های بیمه‌گر تکمیلی مواجه شده‌ایم که بیمارستان‌های خصوصی را دچار مشکل جدی کرده است.
 
 ضعف نظارت بر بیمه‌ها
اما اقدام‌های سازمان نظام پزشکی کشور برای رفع این مشکل چه بوده است؟ به گفته زالی، به تازگی در جلسه رؤسای بیمارستان‌های خصوصی این موضوع مطرح شد زیرا به چالشی جدی تبدیل شده است. موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که بیمارستان‌ها در تأمین نقدینگی خود با بحران روبه‌رو هستند، از سوی دیگر بیمارستان‌ها از اول فروردین‌ماه امسال، حقوق و دستمزد را بر اساس رشد دستمزد که دولت اعلام کرد و 17 درصد بود، پرداخت کردند اما به دلیل برخی مزایا با افزایش 25 درصدی هزینه مواجه شدند.

این اتفاق در حالی است که 60 درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی از نوع دستمزدهاست و این باعث شده که بار سنگینی را از ابتدای سال متحمل شوند. البته قبل از اجرای کتاب هم بیمه‌های تکمیلی بین 4 تا 6 ماه مطالبات‌شان عقب می‌افتاد و اکنون طولانی‌تر شده است به طوری که بیشتر صورتحساب‌های بیمارستان‌ها پرداخت نشده است. به اعتقاد رییس سازمان نظام پزشکی کشور،تعهد کافی نسبت به اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی از سوی بیمه‌های تکمیلی وجود ندارد و تمام مطالبات بیمارستان‌های خصوصی در استان‌های کشور حاکی از اجرا نشدن این کتاب است. زالی تاکید می‌کند: با وجود دستور قانونی و مصوب هیأت دولت، مطالبات به صورت دیرکرد پرداخت می‌شود و این موضوع اقتصاد سلامت را در بخش خصوصی دچار مشکل کرده است.

این در حالی است که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی براین باور است که بیمه‌های تکمیلی در حالی در ایران ظهور پیدا کردند که برنامه‌ مشخصی برای ساماندهی آنها از سوی مسئولان برنامه‌ریزی نشده است.  شهلا میرگلوی بیات می‌گوید: بیمه تکمیلی با تبلیغات فراوان توانست بسیاری از مردم، بیمارستان‌ها، اداره‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها را جذب خود کند. این اتفاق در حالی به مرور زمان همه‌گیر شد که برنامه مدون و جامعی که از سوی مرجع خاصی برای نظارت بر عملکرد آنها باشد، وجود نداشت.
 
 نباید به دنبال مقصر بود
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت، ادامه می‌دهد: شرکت‌های ارایه‌دهنده این دسته از بیمه‌ها پس از ترغیب مردم به استفاده از بیمه تکمیلی، زمانی ماهیت کار خود را برملا کردند که ارباب رجوع را در موقع نیاز به این بیمه، با سرگردانی مواجه می‌کنند به طوری که افراد برای استفاده از مزایای این بیمه پشیمان می‌شوند.  وی با اشاره به زمانی که بیمه‌های تکمیلی برای ارایه خدمات به مردم فقط به پر کردن یک معرفی اکتفا می‌کردند، تصریح می‌کند: این بیمه در ابتدا به این شکل عمل می‌کرد، اما با گذشت زمان و در حال حاضر بیمار باید تمام و کمال هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کند و پس از مدتی با مراجعه به مراکز ارایه‌دهنده بیمه تکمیلی به دنبال دریافت مبلغ واریزی به حساب بیمارستان باشد. به گفته وی، تعدد مراکز بیمه و شکل‌های مختلف آن به شکلی است که متولیان امر سلامت یا سایر نهادهای ذی‌ربط قادر به ساماندهی آن نیستند که بیمه تکمیلی یکی از این موارد است.  به اعتقاد میرگلوی‌بیات، در حال حاضر سازمان نظام پزشکی کشور نباید به دنبال مقصر باشد بلکه باید بیمه‌هایی را برای فعالیت‌های خود انتخاب کند که مورد اعتماد و دارای سابقه درخشانی باشند و آنها را به بیمارستان‌ها برای همکاری معرفی کند.
 
ساماندهی بیمه‌ها ضرورت دارد
ساماندهی بیمه‌ها از سوی دولت به منظور کمک به مردم برای اینکه متحمل هزینه و سرگردانی نشوند، از جمله نکاتی است که این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر آنها تاکید می‌کند. وی همچنین درخواست می‌کند: مرجع ناظر بر این بیمه‌ها باید در اعطای مجوز برای شرکت‌های بیمه دقت بیشتری کند، از سوی دیگر مراجع قضایی نیز می‌توانند نقش موثری برای سامان‌یابی بیمه‌ها داشته باشند.  از سوی دیگر با توجه به اینکه حق بیمه تکمیلی از حقوق بسیاری از اقشار کارمند کسر می‌شود و از طرف دیگر با احتساب تعداد زیادی از افراد تحت پوشش این نوع بیمه، می‌توان گفت مبلغ هنگفتی از سوی بیمه تکمیلی جمع‌آوری شده است، بنابراین نظارت هر چه بیشتر و پیگیری برای اینکه این مبالغ کلان چگونه هزینه می‌شود، امری ضروری است که میرگلوی‌بیات هم به آنها اشاره می‌کند.  با توجه به اظهارنظر رییس سازمان نظام پزشکی کشور درباره چالش جدی بیمارستان‌های خصوصی با متعهد نبودن بیمه‌ها نسبت به پرداخت مطالبات و مواجه شدن این بیمارستان‌ها با بحران نقدینگی، به نظر می‌رسد از آنجایی که این موضوع با جان و سلامت مردم و مشکلات بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مجریان حوزه سلامت در کشور، ارتباط مستقیم دارد باید ساماندهی بیمه‌های تکمیلی در دستور کار متولیان این بخش قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha