جمع بزرگی از معلمان کشور به دعوت شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مجلس و ادارات آموزش‌وپرورش سراسر کشور، روز پنجشنبه تجمع سکوت برگزار کردند تا با سکوت اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند.

سلامت نیوز:جمع بزرگی از معلمان کشور به دعوت شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مجلس و ادارات آموزش‌وپرورش سراسر کشور، روز پنجشنبه تجمع سکوت برگزار کردند تا با سکوت اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت ،اگرچه از ابتدا از سوی فرهنگیان معترض نسبت به سیاسی نبودن این تجمع سراسری روشنگری شده بود و حتی بعد از حرف‌های حمید رسایی، نماینده مجلس مبنی بر اینکه نگذارید از اعتراض‌تان بهره برداری سیاسی شود، فرهنگیان بار دیگر بر سیاسی نبودن تجمع خود تاکید کردند. همچنین رییس‌جمهور هم از حق برگزاری تجمع توسط فرهنگیان دفاع کرده بود. اما پوشش خبری توسط خبرگزاری‌ها به میزان پوشش خبری تجمع کارگران نبود. علاوه بر تجمع معلمان معترض در پایتخت که جمعیت‌شان نزدیک به چهار هزار نفر بود، این تجمعات در شهر‌های اراک، دامغان، تبریز، یزد، زاهدان، اصفهان، زنجان، بوشهر، اردبیل، ارومیه، اراک، سبزوار، قزوین، کرمانشاه و بسیاری شهرهای دیگر کشور هم با حضور بسیاری از فرهنگیان برگزار شد.


معلمان حاضر در این تجمعات در پلاکاردهای همراه خود علاوه بر پیام مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به معلمان و آموزش و پرورش، نوشته‌هایی با مضامین «معلم فریاد می‌زند رسانه‌ها سانسور می‌کنند»، «تقاضای آزادی فعالان صنفی معلم دربند (بداقی، باقری، هاشمی)»، « معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، « برگزاری مجمع عمومی حق قانونی کانون‌های صنفی معلمان است»، «هم از فرق می‌نالیم هم از فقر بیزاریم»، «آموزش‌وپرورش نباید صحنه مانور گروه‌های مختلف سیاسی بشود»،
« ما خواهان تبدیل وضعیت مربیان، معلمان آزاد، پیمانی و حق‌التدریسی هستیم»، «ما خواهان حقوق پایه بالای خط فقر هستیم» و «بیمه کارآمد حق معلمان است» در دست داشتند.


معلمان چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند
به گزارش وب‌سایت جماران، علی انصاری از فعالان صنفی استان مرکزی که به مقابل اداره آموزش‌وپرورش شهر اراک آمده بود، درباره این تجمع گفت: «متاسفانه عدم توجه به خواسته‌های معیشتی معلمان در دوره‌های گذشته سبب شد تا فرهنگیان این بار با برپایی تجمع سکوت، خواسته‌های خود را فریاد بزنند که برپایی چنین تجمعات سراسری تاکنون سابقه نداشته. همچنین تاکید ریاست‌جمهوری بر به رسمیت شناختن حق اعتراض معلمان و تاکید مقام رهبری بر حل شدن مشکلات معیشتی معلمان و تمرکز ایشان بر بالاتر بودن حقوق فرهنگیان می‌تواند نویدبخش تغییر نگرش سایر مسوولان و حتی جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش باشد که امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک تحقق یابد.»


کتایون خزعلی از معلمان تهرانی که در برابر مجلس حضور پیدا کرده بود، درباره علت این اعتراضات گفت: «معلمان ایران با درک واقع‌بینانه و هوشیاری و نگاهی کاملا مبتنی بر آینده‌نگری برای فرزندان این مرز و بوم بعد از یک دهه فضای امنیتی که در دولت نهم و دهم پدید آمده بود دست به اعتراض و تجمع آن هم به طرق قانونی زده‌اند تا اولا نشان دهند که همانا قشر فرهیخته جامعه هستند و درثانی اعتراض خود را به همان نگاه‌های تنگ‌نظرانه به آموزش‌وپرورش نشان دهند که این بزرگ‌ترین درس برای دانش‌آموزان‌شان است.»


وی با بیان اینکه معلمان ایران همواره تاکید کرده‌اند که چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند، گفت: «آنان خواهان داشتن یک زندگی شرافتمندانه برای خود و خانواده خود مطابق با قانون اساسی‌اند چراکه آسایش معلم در کلاس درس و اجتماع بی‌شک تاثیر مستقیمی بر روند تربیت نسل‌های حال و آینده این آب و خاک دارد. از این رو معلمان ایران، بار دیگر صدای خود را در سکوت کامل فریاد زدند و به دولتیان و مجلسیان و آحاد ملت ایران خواهند گفت که خواسته‌های بحق‌شان چیست و چه می‌خواهند و منتظر اقداماتی فوری جهت رفع مشکلات خود و دانش‌آموزان‌شان خواهند ماند.»


خزعلی اهم مطالبات معلمان را این‌گونه دانست: «رفع تبعیض و برابری با سایر کارکنان دولت، داشتن بیمه کامل درمانی، برخورداری از وام‌های مناسب مسکن، رسیدگی به وضعیت اسفبار بیشتر مدارس دولتی، ساماندهی سیستم آموزشی، توجه به کودکان کار، آموزش رایگان برای عموم دانش‌آموزان و دیگر خواسته‌هایی که دوستان و همکاران همیشه و همه جا عنوان کرده‌اند.»


حسن صمیمی یکی دیگر از معلمانی که در برابر مجلس حضور یافته بود، با انتقاد از طرح رتبه‌بندی گفت: «اولا منابع این طرح در بودجه امسال پیش‌بینی نشده است و جناب وزیر در مصاحبه تلویزیونی خود این نکته را بیان کردند. دیگر اینکه سخن ما این است که ابتدا تبعیض رفع شود و بعدا با مطالعه و پژوهش به بحث رتبه‌بندی بپردازند. این‌گونه که از صحبت‌های وزیر برمی‌آمد، ایشان هم خود نمی‌دانند دقیقا دنبال چه چیزی هستند. به نظر می‌رسد برای خواباندن اعتراضات معلمان وعده مهرماه را داده‌اند.»


محمد حبیبی از معلمان شهریار هم با حضور در این تجمع گفت: «افزایش کیفیت آموزشی، آموزش رایگان برای همه کودکان، استانداردسازی مدارس و افزایش ایمنی کلاس‌ها و ارتقای امکانات آموزشی که من از آنها به عنوان مطالبات ثانویه یاد می‌کنم، تنها خواست معلمان نیست بلکه خواست همه خانواده‌ها و سایر اقشار جامعه است. طرح صرف خواسته‌های معیشتی می‌تواند معلمان را به گروهی منفرد در جامعه تبدیل کند؛ جامعه‌ای که این روزها هرچه بیشتر از تب وتاب رکود اقتصادی رنج می‌برد و این نهایتا در پیگیری مطالبات تاثیر منفی خواهد داشت.»


خوانش بیانیه مشترک فرهنگیان در تجمع
در پایان این تجمعات علاوه بر امضای طوماری توسط فرهنگیان، بیانیه‌ای مشترک هم قرائت شد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «فرهنگیان کشور هیچ‌گاه در صدد ایجاد بحران و تقابل نبوده‌اند و خواسته‌های برحق خود را از مسوولان عالی‌رتبه کشور مطالبه می‌کنند. طبیعی است اقدام عینی و عملی مسوولان به همگرایی و دلبستگی بیشتر فرهنگیان و مسوولان خواهد انجامید. در صورتی که سیاست‌های کشور در حوزه آموزش‌وپرورش همچنان ناکارآمد باقی بماند و رویکردها معطوف به وعده‌های بی‌عمل و ادامه روند تبعیض‌آمیز و بی‌عدالتی باشد، نباید انتظار آرامش از جامعه فرهنگیان داشت.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «تجربه نشان داده هیچ‌گاه برخوردهای قهری با خواسته‌های برحق و منطقی فرهنگیان چاره کار نبوده و نیست، چرا که این زخم کهنه پس از چند صباحی، بار دیگر سر باز خواهد کرد و مساله همچنان خود را نمایان خواهد ساخت. بنابراین از مسوولان محترم اجرایی و قضایی درخواست می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده، نه از موضع قدرت، که از موضع واقع‌بینی و منطق با خواسته معلمان برخورد کنند و حضور منحوس تبعیض و بی‌عدالتی را از چهره معصوم فرهنگ این سرزمین بزدایند تا افق‌های روشن تعالی، پیشرفت، همگرایی و همدلی نمایان گردد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha