می‌گویند 11 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، سکونتگاه‌هایی که نه نام خانه می‌توان بر آنها گذاشت و نه جزئی از شهر محسوب می‌شوند. شهرداری‌ها از قبول مسئولیت آن سر باز می‌زنند و امکانات از هر شکلی در آن، حداقل است.

سلامت نیوز:می‌گویند 11 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، سکونتگاه‌هایی که نه نام خانه می‌توان بر آنها گذاشت و نه جزئی از شهر محسوب می‌شوند. شهرداری‌ها از قبول مسئولیت آن سر باز می‌زنند و امکانات از هر شکلی در آن، حداقل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،کمتر از نیمی از جمعیت این سکونتگاه‌ها زنان هستند که به دلیل محرومیت‌های فرهنگی و مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی و وابستگی‌های مالی بیش از مردان در معرض آسیب قرار دارند.

چندی است که معاونت امور زنان درباره ساماندهی وضعیت زنان در این مناطق برنامه‌هایی دارد و به تازگی نیز تفاهمنامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده است، که به گفته شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، در حاشیه کلانشهرهایی به شناسایی زنان سرپرست خانوار و آسیب‌دیده و حمایت از آنها اقدام خواهد شد.



  سکونتگاه‌های غیررسمی
سکونتگاه‌های غیررسمی از منظر کارشناسان،  مناطقی هستند که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری در آنجا ساکن شده‌اند. این مناطق اغلب خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری و بدون مجوز به حیات خود ادامه می‌دهند. اغلب خانه‌های بنا شده در این سکونتگاه‌ها، یک‌شبه سبز شده و هیچ آداب و ترتیبی در ساخت آنها رعایت نشده است. خیلی از آنها از آب و برق محروم هستند و علاوه بر این به امکانات بهداشتی و آموزشی دسترسی حداقلی دارند.

  توجه به زنان در حاشیه‌ها
گرچه در چند دهه اخیر شمایل این سکونتگاه‌ها از هیبت حلبی‌آباد خارج شده، اما به لحاظ دسترسی به امکانات تفاوت محسوسی با گذشته نداشته است. این در حالی است که به دلیل بالا رفتن جمعیت در این مناطق میزان آسیب‌های اجتماعی در آن رشد قابل توجهی داشته است. یکی از برنامه‌های دولت یازدهم توجه جدی به این مناطق بود، به‌طوری که وزارت بهداشت با تخصیص اعتباری برای افزایش امکانات بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای اقدام کرد و بر اساس اعلام مدیرکل دفتر ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، دولت برای ساماندهی  و ارتقای سرانه‌های خدماتی سکونتگاه‌های غیرمجاز حاشیه 24 شهر، از طریق اعتبارات ملی و بانک جهانی بیش از 130 میلیارد تومان هزینه کرده است.

  وضعیت زنان در حاشیه شهرها
با این وجود لزوم انجام برنامه‌ای مشخص برای ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی زنان به دلیل میزان بالای آسیب‌های اجتماعی در این مناطق، بهانه‌ای بود که معاونت زنان برنامه‌ای در این زمینه ارائه دهد. در این باره شهیندخت مولاوردی،  به فرهیختگان می‌گوید: «تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی درباره سکونتگاه‌های غیررسمی امضا کردیم و برنامه‌های مشخصی در حال اجرا است و چارچوب کار مشخص شده است.»


او با اشاره به اینکه توجه به حاشیه‌نشین‌های اطراف تهران و کلانشهرها  از موضوعاتی است که در دولت جدید از سوی شورای اجتماعی کشور و وزارت کشور و راه و شهرسازی پیگیری می‌شود،  می‌گوید: «جزئیات این تفاهمنامه تا دو هفته آینده مشخص می‌شود، اما آنچه مسلم است توانمندسازی زنان این منطقه به لحاظ اقتصادی و شناسایی و حمایت از زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های ما خواهد بود.»
برگزاری کارگاه‌های ویژه تخصصی و آموزشی، حمایت از توانمندی‌های تخصصی زنان و برگزاری نمایشگاه‌های ویژه برای توانمندسازی ازجمله برنامه‌هایی است که در حاشیه شهرها برپا می‌شود.


مولاوردی شکل زندگی زنان در این مناطق را در شأن زنان نمی‌داند و می‌گوید: «ما به دنبال بهبود کیفی زندگی خانواده در این مناطق هستیم و امیدواریم با تفاهمنامه امضا شده بتوانیم این حرکت را به خوبی آغاز کنیم.»
 
استفاده از سمن‌های فعال در حوزه زنان
گرچه جزئیات این تفاهمنامه هنوز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد، برخی فعالان حوزه زنان معتقدند به کمک سمن‌های فعال در این حوزه می‌توان خدمات بهتری را در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی ارائه داد.  سمیه عابدی فعال حوزه زنان در این باره به فرهیختگان می‌گوید: «خیلی از ان‌جی‌اوهای فعال در حوزه زنان دوره‌های مختلفی را برای ارتقای سطح آگاهی زنان در این مناطق برگزار کرده‌اند، به همین دلیل تجربیات خوبی در این زمینه دارند و در تفاهمنامه اخیر وزارت راه و شهرسازی و معاونت زنان نیز می‌توان از این تجربیات بهره برد.»
آگاهی برای مقابله با خشونت علیه زنان، توانمندسازی اقتصادی زنان، افزایش آگاهی‌های عمومی در زنان و ارتقای سطح بهداشتی و آموزشی از مهم‌ترین مسائلی است که به گفته او در این مناطق باید به آن توجه کرد و تاکنون به کمک سمن‌های فعال در این حوزه به صورت پراکنده فعالیت‌هایی صورت گرفته و بیشتر این فعالیت‌ها نیز در حاشیه تهران تمرکز داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha