رییس سازمان انتقال خون ایران گفت:میزان شیوع بیماری هایی مانند هپاتیت B،C و ویروس اچ آی وی در میان زنان اهدا کننده خون بسیار کمتر از مردان است

سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون ایران گفت:میزان شیوع بیماری هایی مانند هپاتیت B،C و ویروس اچ آی وی در میان زنان اهدا کننده خون بسیار کمتر از مردان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، علی اکبر پور فتح الله امروز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان انتقال خون با سازمان حفاظت محیط زیست افزود:کشورهای دنیا به دنبال جذب زنان اهداکنندگان خون هستند.

وی افزود: زنان اهداکنندگان خون در 17 کشور صنعتی جهان به جز ایتالیا از مرز 50 درصد گذشته است اما متاسفانه فقط پنج درصد اهداکنندگان خون در ایران زن هستند که البته این امر مشکل تمامی کشورهای درحال توسعه است.

پور فتح الله افزود:میزان اهدای خون در ایران به ازای هر هزار نفر 27 واحد است که میانگین جهانی آن 13 واحد است.

رییس سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه این سازمان به دنبال گسترش کمیت اهداکنندگان خون نیست گفت: هم اکنون به دنبال برنامه گسترش کیفی اهدای خون هستیم.


*** ویروس ها و اثرات زیست محیطی منشا بیماری های ناشناخته

رییس سازمان انتقال خون ایران گفت:براساس مطالعات انجام شده بخش عمده ای از بیماری های نوظهور در سال های اخیر به دلیل تغییراتی است که درمحیط زیست صورت گرفته است.

رییس سازمان انتقال خون ایران منشاء بسیاری از بیماری های نوظهور را ویروس عنوان کرد و گفت:برای مثال زیستگاه ویروس سه بیماری  جاگاس ،  هپاتیت G  و  ویروس نیل غربی در آمریکا است و به عنوان یک چالش عمده در اهداکنندگان خون دراین منطقه را محسوب می شود.

وی افزود: چرخه این ویروس ها در گوزن ها طی می شود اما به دلیل از بین رفتن چراگاه های گوزن ها این ویروس ها وارد چرخه انسانی شده اند که خود نوعی بیماری نوظهور محسوب می شود.

پور فتح الله اظهار داشت: از طرفی دفع غیر اصولی مواد بیولوژیک نیز یکی از منشاء های ایجاد بیماری های ناشناخته محسوب می شود که باید نسبت به این امر نیز حساس بود.
سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انتقال خون ایران با هدف توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی امروز شنبه (19اردیبهشت ) تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

این تفاهم نامه با هدف توسعه آموزشی وپژوهشی برای شناسایی وحل مشکلات محیط زیستی کشور با رویکرد کاهش اثرات سوء آنها و خون سالم انسان، مدیریت انواع آلاینده های محیط زیست موثر بر اعطای خون سالم، شناسایی و رفع تاثیرات مخرب انواع آلاینده های محیط زیستی موثر بر خون سالم انسان و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و اعطای خون سالم به امضاء طرفین رسید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha