شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 147203

رییس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارتقای کیفیت خدمات زایمان طبیعی در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:  رییس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارتقای کیفیت خدمات زایمان طبیعی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر فرح بابایی در مراسم تجلیل از ماماهای نمونه استان زنجان با اشاره به اینکه درسال جاری تلاش می شود خدمات زایمان طبیعی در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از گذشته افزایش یابد، افزود: با گذشت یک سال از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گروه های مختلف مربوطه در ترویج زایمان طبیعی به جای زایمان به روش سزارین بسیار نقش آفرین بودند.

وی یادآوری کرد: ترویج زایمان طبیعی کار تیمی وجمعی بوده است و متخصصان زنان و زایمان، اطفال و ماماها در نتیجه بخش بودن این اقدامات ترویجی و تولد نوزادان سالم بسیار اثرگذار هستند.

رییس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یکی از برنامه های این اداره کل در ترویج زایمان طبیعی رایگان کردن کلاس های آمادگی برای زایمان بوده که از سال گذشته آغاز شده است.

وی یادآوری کرد: این کلاس ها به صورت هشت جلسه در دوره بارداری برگزار می شود که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مادر برای حضور در این کلاس ها باید هزینه ای را پرداخت می کرد اما در برنامه ترویج زایمان طبیعی، برای اینکه مادر با آگاهی و اختیار خودش زایمان طبیعی را انتخاب کند، این کلاس ها رایگان برگزار می شود.

اجرای طرح تحول نظام سلامت از پانزدهم اردیبهشت ماه سال 93 در سراسر کشور آغاز شد

بابایی افزود: سال گذشته برای 10 هزار مادر باردار آموزش های زایمان طبیعی توسط ماماها ارایه شد.

وی ابراز کرد: بر این اساس کاهش مداخلات زایمانی در زایمان طبیعی در سال جاری مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته این مسوول تعداد مراکز ارایه دهنده خدمات زایمان بی درد در کشور از 30 مرکز به 220 مرکز رسیده است.


*** غربالگری بیماری ایدز در مادران باردار

رییس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از غربالگری بیماری ایدز در مادران باردار در چند بیمارستان کشور خبر داد و گفت: این برنامه با همراهی کارشناسان مربوطه در گروه های هدف اجرا می شود.

وی همچنین مراقبت های پس از زایمان را امری مهم در کاهش مرگ میر مادر و نوزاد اعلام کرد و گفت: مراقبت های این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش می شود این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.

در پایان این مراسم 30 مامای نمونه استان زنجان تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha