شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 14721

محققان دانشگاه موناش به منظور کاهش میزان استفاده از شیوه های آزار دهنده جراحی و تجهیزات حجیم آن با استفاده از مواد فیزیوالکتریکی موفق به تولید موتورهایی شده اند که توانایی حرکت دادن میکروروباتها را درون باریکترین رگهای بدن خواهند داشت.

تجهیزات جراحی طی گذشت زمان و به منظور انطباق با جراحی های ظریفی که در جهان رواج یافته است به تدریج کوچکتر و باریک تر شده اند. در همین راستا موتورهای مکانیکی کوچکی که به تازگی تولید شده اند می توانند در ادامه روند گسترش این نوع از جراحی های پزشکی موثر واقع شوند. این تجهیزات مکانیکی به اندازه ای کوچک هستند که به راحتی توانایی پرسه زدن در بدن انسان را خواهند داشت.

قرار دادن انواع تجهیزات جراحی مانند لوله های وریدی در میان عروق بدن شیوه ای است که نیاز پزشکان را نسبت به استفاده از تیغ جراحی مرتفع کرده است اما با این حال برخی از رگهای بدن به اندازه ای باریک هستند که هیچ جسمی اجازه عبور از آنها را نخواهد داشت.

محققان دانشگاه موناش در استرالیا با توجه به شرایط حاکم به سیستم های درونی بدن انسان موفق به ساخت موتورهای محرکه ای برای میکروروباتها شده اند که به اعتقاد آنها توانایی عبور از باریک ترین مسیرهای موجود در سیستم گرش خون مانند رگهای خونی مغزی و شبکیه چشم را خواهد داشت.

ابعاد این موتورها تنها چند میلیمتر بوده و پروتئوس نام گرفته است و مواد فیزیوالکتریکی نقش مولد انرژی این موتورها را ایفا می کنند. ریز موتور مکانیکی با قرار گیری در میدان الکتریکی دچار ارتعاش شده و امواج این ارتعاش طی عبور از یک مسیر مارپیچی جذب می شوند. سپس این امواج به نیروهای دورانی در نهایت به نیروی الکتریکی و محرکه چرخش گلوله ای  فولادی در ساختار موتور خواهد شد.

با ثبت عملکرد این موتور توسط یک دوربین پر سرعت محققان مشاهده کردند که چرخش گلوله فولادی می تواند در یک ثانیه باعث هزاران بار چرخش در دنباله ای دم مانند در موتور شود.

به اعتقاد دانشمندان شیوه ساده ای که مواد فیزیوالکتریکی به واسطه آن جریان الکتریسیته ایجاد می کنند از گذشته نظر مهندسان را برای تولید موتورهای مینیاتوری به خود جلب کرده بود اما تا به حال چنین طرح پیچیده و ظریفی از این ریز ساختارها ارائه نشده بود.

بر اساس گزارش بی بی سی، گروه محققان دانشگاه موناش در حال حاضر در تلاشند تا حرکات اضافی و دور از انتظار این موتور را که می تواند منجر به تخریب حرکات چرخشی شود به منظور بهبود عملکرد آن از بین ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha